för 2 timmar sedan
Trådstartare
Nu är jag tillbaka på projektet med en Topscan Pro.
Lite info och några frågetecken:
Tidigare har jag fått felkoder p0172 och p0171, fet/mager blandning på spridare #1, samma som hade bytts av förra ägaren 2021.
Ovanför programmeringskoden på spridarna finns två identifierande rader kod, alla förutom en delar samma tillverkarspecifik kod (översta raden), därför antog jag att denna var utbytt (men av annan tillverkare).
Alla kompatibilitetskoder (undre raden) ska fungera, #1 matchar med#4, #2 matchar med #3, bägge koder ska vara giltiga för min motor.
Det som förvirrat mig är att den avvikande spridaren sitter närmast växellådan på förarsidan och längst bort från kamremmen, så hur jag lärt mig räkna cylindrar borde denna sitta på cyl. #4 och inte #1. Jag har hört att franska tillverkare räknar från andra hållet, detta är en fransk motor så jag kanske också måste göra det?
Mitt andra problem är att jag inte manuellt kan mata in en ny spridarkod med Topscan på just den här bilmodellen, alternativet jag får är en annan metod som heter att "kontrollera och återställa anpassningen för injektorer" där bilen själv får anpassa spridarna under en körcykel.
Det ska gå det med, jag går tyvärr även där in i en vägg då Topscan säger att min mjukvara inte är kompatibel för en sådan åtgärd. Jag tycker det är udda då det är en relativt sen C30 och jag har sätt det göras online på samma motor och modell. Är det bara så det är ibland? Kan någon ha mixtrat med mjukvaran innan mig kanske?
Senast redigerat av NilsLove (för 2 timmar sedan)