Nu kanske jag inte besvarar din fråga rätt - men.......
Jag började med en "Humla" - Bosch pinsvets - i början på sjuttiotalet = "hopplös" - blir bara större och större hål med "klisterelektroder".
Köpte efter kort tid en AGA X11.
Mycket användbar för värma loss saker eller skära bort med skärbrännaren.
I slutet på sjuttiotalet vann jag 5.000:- som satsades på en ESAB A125 á 7.000:-.(efter kraftig rabatt genom arbetsgivaren)
A125:an var då den minsta av ESAB:s produktionssvetsar - dom hade samma "skal" och delade de flesta delarna innanför skalet - det fanns inga "hobbysvetsar" på den tiden.
Gjorde för ett par år sedan erfarenheten av en plasmaskärare från LIDL - men vi kom inte överens så jag fick pengarna tillbaka då den bränt hop.
Min ALAB kompressor, som lämnar 370 minutliter vid 6 bar, har aldrig strulat sedan jag köpte de ny i mitten på sjuttiotalet.
I lumpen, som artilleriflygmekaniker, fick jag bl a lära mig gassvetsa tunna aluminiumrör på de SuperCub:ar vi servade - behärskar jag absolut inte nu för tiden.
Vill inte påstå att jag KAN svetsa - men får ihop bitarna och "fyller hålen med MIG:en.
Om jag skulle börja om så skulle jag satsa på en TIG-svets.
Något begagnad av fabrikat KEMPPI eller ESAB.
ABSOLUT INTE en 230v enfas "varuhussvets" med fylld tråd.
Och en "bättre" plasmaskärare än LIDL:s.
En rökutsug av fabrikat ESAB eller AGA förhöjer trivseln, och förlänger livet.
Svetstänger av olika utseende kan man aldrig få för många av - tror jag har 12 stycken - och det finns tillfällen då man önskar sig fler - eller i alla fall annan modell.
Önskvärt är också om man är några stycken som delar på ett "gasbrev" - för ekonomins skull.
Men om man bara svetsar lite då och då kan man nöja sig med 5-literstuber.
Köp inte för liten kompressor = minutliter vid 6 bar - 300 - 500.
Tycker jag!