2894
Sök

Använder du mest smartphone, surfplatta, laptop eller stationär dator?

tummen mitt i handen
191 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Startar en tråd som BÅDE är ljusår från gamla bilar men även är en välsignelse, eller hatobjekt, i nyare bilar - DATORER! Så det är väl mer en undersökning, eller nyfiken fråga vad som används av GARAGETs medlemmar idag? :-)

Jag är som sagt nyfiken i största allmänhet, nu när mobilen nästan börjar bli en farsot i umgängeskretsar där det är mer vanligt att folk sitter och glor in i sina mobiler istället för att umgås med sina vänner. Är det nästan enbart smartphones som gäller idag? Eller använder du även surfplatta? Eller är även laptopen igång dagligen eller kanska tom den gamla stationära datorn (desktopen)?

Nu har ju Post- och telestyrelsen ställt till med ett litet helvete för oss i slutet av förra månaden (nov 2025) i samband med att 2G GSM och 3G UMTS näten ska stängas ner och kravet är att larmnummret 112 ska kopplas upp via 4G/5G och inget annat. För ett par år sedan gick bl a Australien samma problem och då fick miljontals mobiltelefoner skrotas från den ena dagen till den andra. 

Mer INFO:

Telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G måste blockeras efter PTS-beslut
https://www.sweclockers.com/nyhet/42054 … -och-tele2

Själv använder jag nog i turordning mest laptop. Sedan stationär dator (desktop), surfplatta (tablet) och sist kommer smartphone. Telefonen är nog inte påsatt mer än högst 3 minuter per dygn. Eller är det 3 minuter per vecka?

Vi söker för övrigt en bra surfplatta som innehåller BÅDE SIM-kortsanslutning och WiFi. Dvs du kan ringa på plattan exakt likadant som via en smartphone via din ordinarie mobiloperatör (Telia, Tele2, Telenor eller liknande) men även vara uppkopplad via WiFi. Enbart SAMSUNG GALAXY S-serie eller A-serie då de håller godkänd kvalitet.

http://www.karl-webmaster-johansson.top … kopes.html

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

3 911 Inlägg
för 18 timmar sedan
Använder själv inte dator privat, utom en urgammal laptop med div OBD program.
Funkar nog inte på nätet ens med Win7.

Finns dock stationära i huset som övriga familjen nyttjar för onlinespel, mm.

Vi har haft surfplatta, men den är bara en otymplig mobil i mitt tycke. Kan inget en vablig mobiltelefon inte kan.

Smarttv har vi flera för TV /Youtube och streamingtjänster som Netflix, mm.
Senast redigerat av Mossan1 (för 18 timmar sedan)

346 Inlägg
för 17 timmar sedan
I hemmet:
Mobil.
Smart-TV.
Platta

I bilen:
Bilens pekskärm.
Mobil.

Jag är en av de som riktigt uppskattar att ha en väl fungerande pekskärm i bilen där all information finns och jag kan styra bilens samtliga funktioner med en enkel dutt på en ikon istället för att ha några knappar framför vänster knä, några bakom ratten, någon i instrumenthuset, några vred och skjutreglage framför växelspaken, några andra upp på mittkonsolen.
Att ha allt samlat ihop är, enligt mig efter att ägt 118 olika bilmodeller, så mycket bättre och mer lättjobbat.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 541 Inlägg
för 17 timmar sedan
jag surfar mest på laptopen, fb kan man pilla lite med på mobilen, men söka på nätet kolla delar mm är det MYCKET enklare via dator

3 199 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det beror helt på vad man skall göra.
Har i dagsläget endast en telefon och en laptop i bruk.
Telefonen löser man ju det mesta med, men behöver man t.ex plöja igenom reservdelskataloger eller göra utlandsbetalningar via banken så är det ju en dator som gäller.
Hade jag däremot haft en surfplatta så hade nog datorn haft en fast montering i simriggen och inte använts till något annat, men nu kostar ju en iPad (gillar inte Android) från 4k och uppåt.
För dessa 4k kan jag istället köpa snus och bärs, och fortsätta använda laptopen.

Tror att jag snittar 1,5 till 2 timmar per dag med telefonen.. den statistiken är lite skev just nu den visar 10 dagar bakåt, och av dessa 10 dagar så har jag varit sjukskriven/vabbat i 9.
Resultatet är då 5,5h per dag.

Forummoderator
26 569 Inlägg
för 5 timmar sedan
Mobiltelefonen:
Ringer, smsar, tar något enstaka foto ibland. Betalar räkningarna med den.
Det är ungefär allt. Surfar inte på telefonen. Har inte Swish. Använde kalkylatorn på den i morse dock.

Resten gör jag via stationära datorn hemmavid.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 255 Inlägg
för 4 timmar sedan
Hemma: stationär dator och telefon hemma och garage  via ip-telefondosa  (ELLY-kabel i rör från mediaskåp till garaget)
Vid resa: bärbar dator och en nokia 105 4G i reserv

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök