3072
Sök

Cadillac 68 bruksskicksbevarande

Syftet är att försöka bevara bruksskicket.

54 211 Visningar
Uppdaterades senast idag 17:38
188 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#121
Nu har jag monterat nya cabkolvar och nya slangar och dragit ny el med nytt relä till cabmotorn. Slangarna blev en historia för sig eftersom de läkte mellan slangen och kopplingarna. Jag fick då nya slangar till mig. Dessa läkte också.
Ytterligare ett par nya slangar kom men denna gången inte av samma modell som de som läkte så nu verkar det tätt.

Jag tog isär cabmotorn gjorde rent och bytte alla packningar. Kolen var nästan slut och jag har försökt hitta nya utan att lyckas. Jag fick tag i nya som passar efter lite modifikation men jag bestämde att låta de gamla sitta kvar. När/om cabmotorn slutar fungera får jag se hur jag gör.

Nu funkar iallafall elcabben igen och det är ju skönt.

Jag köpte även en ny generator med inbyggt relä. Jag tänkte byta till det så småningom om den nuvarande generatorn börjar strula.
Vi får väl se hur det blir med det.

Nya grejjorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-5aa25102d3dec71394f399f137b7ea0d.jpg

Läckande kopplingar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b5517dd127bc144f570a8d971f08add7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-0aa819e9336d284c201b08433dbd2f14.jpg

Borttagna läckande slangar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-46c87ed8600f4c85ec16d59bd388f8c4.jpg



Cabmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-57ed09488af18fc986ad88c05f1ae0d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-89db96a984f86ecd8b03c66e780af604.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b30411cd28636bcd4161c34891e17da7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-f85b5873a794391bcfb07dc55eb69c8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-85d0a6eaff19e717ca5a586093afc9ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-3c2fe2728686ed6c7e0c24647d36f56f.jpg


Rengjort och nya kol som jag valde att inte montera (ännu). Jag låter de gamla borstarna sitta kvar tills vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4765f588d3bab4393397124919fa2f3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-ffb29f8bd7011414cffb219637be297b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-90a156ba1a5bd75e0687ea076ab36ca3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-16848e467fe916d1085a18c5a59fa853.jpg

Sista slangarna som nu sitter monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-ee6f08b05b580f41172e0d1f44954d1c.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-6e0cefd8656524f99579510e94577522.jpg
Senast redigerat av roke (11 maj )

188 Inlägg
16 november
Trådstartare
#122
Jag har tänkt renovera motorn men den funkar så jag valde att köpa en extramotor som jag i lugn och ro planerar att renovera.
Extramotorn är en 472 från 1972 och den har suttit i en limosin.  Topplockspackningen hade tydligen gått sönder och det var skador på kamaxel och lyftare.
Så småningom ska jag väl börja plocka med den så får vi väl se.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c36b82d1806453fb2dc5c2589f4fd616.jpg

188 Inlägg
25 november
Trådstartare
#123
Har monterat motorn i stativ och börjat plocka bort delar.
Planen är att lämna block och toppar till renoveringsfirma för vidare demontering och kontroll av firman.
Sen får vi se vad de säger.
Om motorn bedöms kunna renoveras lutar jag åt att välja original renovering. Alltså inte byta till större kamaxel osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-786cd3d64fa817c28f2a05ac80d7a6a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b5649e223b79541c67ab716178c4054b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-b5c342c7dcb94ac260402e41618ca982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-f2b9ead7a547458affcd6af02f408e8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-e3ded756e86e02568e37a3a8034f353b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-fe639351e40f8b8aff121b25e12f3774.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-96d7f0dfc19fac5d44edc917002daf96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-43344ff4072d7491f2115fc2cd28b83f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-dab4bbcbafefad76f4db4f4d5d243510.jpg

188 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#124
Plockat bort lite mer.
Fick ta i ordentligt  med avdragaren för att få bort vevaxelhubben (eller vad den nu heter)
Förra ägaren sa att han hade svårt att stãlla tändningen. Han trodde det var glapp i kamkedjan och han hade rätt i det. Det var rätt mycket frispel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-59460b1fbce2b75b83eaa3bfe92d3947.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-11975cf10af8965d8f71726c05b3ea33.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-4392fbaca4e29cbcb6d2508cf7bcf1a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-cc773d070680b9e16e8584513c4dce54.jpg

667 Inlägg
för 8 timmar sedan
#125
alltid kul att öppna en motor o se vad man hittar.

188 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#126
doktorduett skrev:
alltid kul att öppna en motor o se vad man hittar.

Ja. Jag ska fortsätta demonstrera så får vi se hur det ser ut.

188 Inlägg
för 23 minuter sedan
Trådstartare
#127
Hm.
Tror jag hittat felet på varför motor såldes?
Kamderevet sitter ju 180 gr fel på kamaxeln?!.
Det finns tapphål i drevet och kamaxeln. Hålen ska, om jag fattat rätt, linjera med varandra. Så som det satt nu så var det inte så. Alltså 180 gr fel.
I så fall är det väl inte konstigt om det var svårt att ställa tändning och att topplockspackning gick sönder och det blir skador på kam och lyftare och allt vad det nu var som gjorde att motorn lyftes ur och sattes till salu.

Fotat i instruktionsboken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-2ec105b2e93f8a8856c8e96efee756c3.jpg



Här syns att guidehålet ligger ett halvt varv fel.
Drevet avlyft  rakt ut från kamaxeln som syns i bakgrunden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214921/214921-c737a6c7e07685c78356e4c140c1a285.jpg
Senast redigerat av roke (för 13 minuter sedan)


Sök