för 7 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Har kopplat en raggarplanka i bilen med högtalare som har ett frekvensomfång om 100Hz och uppåt. Till dessa har jag ett slutsteg som tillåter mig justera ett HPF mellan 20 - 250Hz. Jag har förstått så mycket att jag helst vill ha detta filter på 100Hz (eller högre), men hur justerar man in detta närmare än "ungefär där"? Kan man ladda ner en frekvensgenerator app på telefonen och köra en 100Hz frekvens med filtret ställt för högt och sakta gå neråt tills frekvensen börjar komma igenom, eller riskerar man något annat via den metoden?
Utöver detta upplever jag att midbasarna "rör" sig lite väl mycket. Det handlar absolut inte om mycket och jag har dåligt med referenspunkter till en början så det kanske inte är någon större fara. Tycker inte gainen är satt för högt (sett till att slutsteget redan är LITE för klent för högtalarna, så även ett maxat slutsteg borde inte klara av 100% av högtalarnas RMS, och just nu ligger de inte ens på halva), men kan detta ha något med felaktigt HPF att göra? Tyvärr har jag ingen DSP och allt styrs av originalstereon i en fas2:a vad gäller "utgångspunkten" av ljudet.
Tack, och god jul allesamman!