3778
Sök

Hur ställer man in HPF på ett middslutsteg mer granulärt?

43 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Har kopplat en raggarplanka i bilen med högtalare som har ett frekvensomfång om 100Hz och uppåt. Till dessa har jag ett slutsteg som tillåter mig justera ett HPF mellan 20 - 250Hz. Jag har förstått så mycket att jag helst vill ha detta filter på 100Hz (eller högre), men hur justerar man in detta närmare än "ungefär där"? Kan man ladda ner en frekvensgenerator app på telefonen och köra en 100Hz frekvens med filtret ställt för högt och sakta gå neråt tills frekvensen börjar komma igenom, eller riskerar man något annat via den metoden?

Utöver detta upplever jag att midbasarna "rör" sig lite väl mycket. Det handlar absolut inte om mycket och jag har dåligt med referenspunkter till en början så det kanske inte är någon större fara. Tycker inte gainen är satt för högt (sett till att slutsteget redan är LITE för klent för högtalarna, så även ett maxat slutsteg borde inte klara av 100% av högtalarnas RMS, och just nu ligger de inte ens på halva), men kan detta ha något med felaktigt HPF att göra? Tyvärr har jag ingen DSP och allt styrs av originalstereon i en fas2:a vad gäller "utgångspunkten" av ljudet.

Tack, och god jul allesamman!

43 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Uppdatering: Försökte nyss vara och skruva på HPF på slutsteget och experimentera fram lite, men det verkar som att det inte spelar någon roll, dvs. middarna rör på sig lika mycket och ljudet verkar inte få en stor skillnad oavsett om det ligger på 120Hz+ eller 10Hz.

Min koppling går Lågnivåomvandlare -> Slutsteg -> Delningsfilter -> Högtalare. Betyder det på något sätt att delningsfiltret tar "hela jobbet" eller finns det något jag missat?

Fri fart för ett fritt folk!
14 961 Inlägg
för 5 timmar sedan
oftast finns det en strömbrytare där det står hpf off lpf typ.   så den måste stå rätt för att den ska dela.

men enligt mig är 100hz bortkastat då klarar man sig utan en orginal dörrhögtalare klarar i regel 100hz hur högt som helst.   jag kör min audi a2 från 2003 med orginal dörrhögtalare delade vid 100hz och det finns ju noll bas i dom  det spelar högt men det är allt.    nu har jag 2st 10" dls iridium basar som är delade vid 100hz.   så det finns ju lite midbas för att kompensera avsaknaden av midbas framifrån.   men det saknas ju så otroligt mycket musikaliskt att ha den typen av högtalare delade så tidigt..   mitt dls up5i klarar ner till 50hz och då spelar det så byxbenen fladdrar och väldigt bra volym

Kör fort så hinner inget hända...

Sök