6453
Sök

1997 Volvo 850 20v startar ej

53 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Köp in en 1997 volvo 850 GLT med B5254FS motorn å automat låda. Problemet är att den har stått ett tag hos förra ägaren och nu startar inte. Enligt förra ägaren har bilen gått bra och sen bara ställts undan. Har kikat på typ allt möjligt utan att hitta något fel.

Bilen har gnista, först var det en stark vit gnista, bytte tändkablar, rotor, rotorlock och tändspole ifrån en annan 850 som jag vet startar, och nu har den en blå aktig men liten gnista. Testade även att köra andra 850n med tänddelarna ifrån nya och den startade utan problem. Nya 850n tänder inte ens på startgas. En sak att notera är att gamla tändstiften var väldigt svarta och äckliga, dock så hade dem som sagt en stark och vit gnista. Misstänker att gnistan inte är tillräckligt för att få bensinen att antända. Även med dem nya delarna. Tändspolen får rätt spänning ifrån batteriet.

Spridarna har jag kört utanför insuget och alla skjuter fint och ingen läcker. Kompressionen mätte jag till ungefär 150 psi på alla cylindrar, 3e cylindern hade liiite mer. Har testat att köra med LMM urkopplad. Har testat att koppla ut spridarna och kört motorn torrt och sen testat enbart med startgas utan lyckan.

Har lyckats få igång den en gång förut, men då rykte det som fan ur avgasröret, jag höll plattan i mattan å motorn varvade knappt å så lät det som att den bara gick på 3 cylindrar. Sen tvärdog den och inte startat sen dess. Fick någon poff ur avgasröret och en baksmäll genom insuget idag när jag provade nya ideer. Testade snabbt att hålla handen för insuget och sen dra runt startmotorn, kände absolut inget typ av sug genom gasspjället. Kan det vara något med insuget som spökar kanske eller känner man inget sug föräns motorn verkligen snurrar?

Har skiftat kamaxel- och vevaxelgivaren mellan bilarna, den gamla startar med delar ifrån den nya, den nya startar fortfarande inte. Misstänker att typ vevaxelgivaren inte får signalerna hela vägen till ECUn eftersom den har gnista och soppa, men kanske inte vid rätt tillfälle? Har för mig varvmätaren ska kunna skutta lite om vevaxelgivaren är hel, men varvmätaren på denna är stendöd. Absolut ingenting händer.

Kamdreven, vevaxeln och rotorn är alla nollade och ska stämma. Med vevaxeln nollad så står rotorn mot cylinder 1 och kamdreven har sina små markeringar snett upp emot mitten av motorn. Kompressionen såg som sagt hyffsat okej ut också.

Bilen har OBD2 uttag i mittkonsolen. Jag har försökt läsa av om det finns några koder med en gammal biltema felkodsdosa för volvo. Den hittar bilen, ibland säger den att det finns 1-2 felkoder men så fort man försöker läsa av dem eller radera dem så finns det plötsligt inga felkoder lagrad? Ibland kan den säga åt mig att vrida nyckeln till pos 2 och inte ha igång motorn, vilket jag självklart redan har. Kan det vara en för billig dosa för att fungera bra?

GE MIG NYA IDEER ELLER SAKER ATT KOLLA PÅ. Är för övrigt för fin för att skrota. svart helskinn, träpaneler med träratt. Elfönster, elhissar, ac, svart kaross å bara 25k mil.
Senast redigerat av Deuxez (för 10 timmar sedan)

Sök