7993
Sök

Ingen värme i kupén.

492 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Jag har en BMW 520d E61 -07. Jag har ingen värme i kupén. Kylvätska temperaturen går inte upp mer än 56 grader på tomgång. Sjunker till 43-47 grader om jag kör. AC kontroll vreden funkar inte riktigt men jag ställde värmen manuellt i menyen. Min tanke är att termostaten som är kass men jag klämma fast slangen till egr termostaten och andra termostaten för att stänga dem men ingen skillnad.
Tips?
Senast redigerat av sollu (för 9 timmar sedan)

3 917 Inlägg
för 5 timmar sedan
Ingen som i ingen, eller ingen som i dålig värme?
Stor skillnad.
Är värmen dålig, lutar det åt termostaten.
Ingen värme alls, tyder på andra fel.
Ev misstänkt är faktiskt vattenpumpen isf, för självcirkulation till kylaren gör att som inte nödvändigtvis överhettar i kallare klimat, men för dålig cirkulation för att ge värme i elementet.
Men borde då bli varmare än 56grader på tomgång.
Såvida temperaturen du skriver är rätt, förstås. Vad läser du den med?
För en eventuell skala på (orginal) temperaturmätare på intrunentpanelen visar inte så exakt.  Långt ifrån, och det av medveten design. Skulle den visa hur mycket en motortemperstur diffar i olika situationer skulle dom drunkna i garantiärenden på inga fel alls.

Men med dålig (men ändå någon) värme, blandat med låg motortemperatur hänger ju troligen hop.
Men 56grader borde ändå ge hygglig värme i enstaka minusgrad.

492 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ingen som i ingen, eller ingen som i dålig värme?
Stor skillnad.
Är värmen dålig, lutar det åt termostaten.
Ingen värme alls, tyder på andra fel.
Ev misstänkt är faktiskt vattenpumpen isf, för självcirkulation till kylaren gör att som inte nödvändigtvis överhettar i kallare klimat, men för dålig cirkulation för att ge värme i elementet.
Men borde då bli varmare än 56grader på tomgång.
Såvida temperaturen du skriver är rätt, förstås. Vad läser du den med?
För en eventuell skala på (orginal) temperaturmätare på intrunentpanelen visar inte så exakt.  Långt ifrån, och det av medveten design. Skulle den visa hur mycket en motortemperstur diffar i olika situationer skulle dom drunkna i garantiärenden på inga fel alls.

Men med dålig (men ändå någon) värme, blandat med låg motortemperatur hänger ju troligen hop.
Men 56grader borde ändå ge hygglig värme i enstaka minusgrad.

Lite värme på tomgång när jag kör nästan ingenting. Temperaturen kollar jag med Autel diagnosen.

Forummoderator
18 382 Inlägg
för 2 timmar sedan
Har du bytt glödstift? (Ja, jag skojar men tycker det är underhållande med folk som byter de så fort något krånglar...)
Känns ju som termostaten hängt sig?

369 Inlägg
för 1 timme sedan
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 382 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

Sitter det en sådan original i så borde väl den felkodat? En snart 19 år gammal 2-liters diesel borde väl ge ifrån sig tillräcklig värme utan hjälp?
Min gamla trötta 1,5-liters diesel som av någon -okänd- anledning är väldigt lågvarvig klarar att ge ifrån sig bra värme utan dieselvärmarhjälp. Må vara att det tar lite tid men brödrost finns.

Sök