7124
Sök

Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Från Finland
457 Inlägg
Igår 13:45
#161
VirreEriksson skrev:
För min del är det enkelt.

Kör ett gäng gamla bilar till vardags, dessutom alla på e85. En bilflotta som jag kan laga helt själv, inte beroende av dyra verkstadskostnader osv.
Är helt enkelt inte intresserad av nya bilar i allmänhet och inget som helst intresse att lägga pengar på en dyr och tråkig elbil(Ja, även om teslor är snabba är de väldigt fantasilösa och personlighetslösa i min mening)

Jag tycker ungefär samma. Nya bilar tycker jag bara är förskräckliga. Inte bar utseendemässigt utan det är en ny sorts designfilosofi i nya bilar, en jag inte kan hålla med om. Även om jag inte har nånting emot eldrift, snarare tycker jag det låter som en bra idé.

Men dagens bilar, nääää.... Och att det skulle bli bättre ser jag inga tecken på.
Senast redigerat av DennisCA (Igår 13:47)

Professionell nybilshatare

338 Inlägg
Igår 16:23
#162
Alldeles för dyrt om man inte kör mycket. Annars hade jag gärna haft en, får ju ändå vara med och betala kalaset pg.av högre elpris för att efterfrågan på el ökar samt underhåll på vägar som till stor del kommer från bränsleskatten. Blir spännande att se i framtiden vem som ska betala vägunderhåll när alla har elbil.

380 Inlägg
Igår 16:34
#163
OttoM skrev:
Alldeles för dyrt om man inte kör mycket. Annars hade jag gärna haft en, får ju ändå vara med och betala kalaset pg.av högre elpris för att efterfrågan på el ökar samt underhåll på vägar som till stor del kommer från bränsleskatten. Blir spännande att se i framtiden vem som ska betala vägunderhåll när alla har elbil.

Elen är redan vansinnigt högt skattad med alla avgifter och moms på avgifterna osv.

Kanske de minskade kostnaderna för alla avgasskadade människor kan användas till vägunderhållet tillsammans med alla uteblivna subventioner gentemot fossila bränslen. Dessa samhällskostnader för förbränningsmotorer skulle jag gärna slippa betala för.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 710 Inlägg
för 23 timmar sedan
#164
xXSammy skrev:
Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

1 år efter detta inlägg köpte jag en PHEV,  skulle egentligen varit en FHEV men okänd leveranstid och sista chansen till miljöbonusen.
Fick möjlighet att ladda på jobbet och året efter fick vi in några begagnade mach-e till bra pris så blev en sån fasten den var dyr i ägandekostnaden, ekonomin var inte helt redo så den såldes precis lagom i tid innan marknaden stannade upp (Tog fd. jobbet 2 år att sälja den.....)

Äger en Polestar 2 nu istället, kan ladda på jobbet men inte gratis sad
smile
Hyresvärden tar mer betalt än offentliga laddstationerna i närheten, så de blir en 2 min promenad istället

Driftkostnaden är snarlik att köra diesel, dyrare om det ska snabbladdas och dyrare nu på vintern.
Snittar 28 kwh/100 km men jag snålar inte med värme heller

De/Dem

380 Inlägg
för 21 timmar sedan
#165
xXSammy skrev:
xXSammy skrev:
Saknar laddningsmöjligheter hemma och på jobbet.

Sen för min del (som säkert gäller andra som inte tar mediciner för det) så blir det för mycket stress angående laddning.. Massor med extra planering eller att behöva vänta typ en halvtimme på bara få komma hem

Ford har ingen ren elbil för stunden mer än Mach-E som är kommande .. och den blir ganska, mycket, dyrare än en vanlig Focus.
Focus electric har funnits men det var bara 14 mil på det batteriet, plus att den utgick pga lågt intresse.
Köra annat märke? Ologiskt att åka annat än det jag jobbar med (: mycket rabatter och tillgång till dataprogram samt specialverktyg..

1 år efter detta inlägg köpte jag en PHEV,  skulle egentligen varit en FHEV men okänd leveranstid och sista chansen till miljöbonusen.
Fick möjlighet att ladda på jobbet och året efter fick vi in några begagnade mach-e till bra pris så blev en sån fasten den var dyr i ägandekostnaden, ekonomin var inte helt redo så den såldes precis lagom i tid innan marknaden stannade upp (Tog fd. jobbet 2 år att sälja den.....)

Äger en Polestar 2 nu istället, kan ladda på jobbet men inte gratis sad
smile
Hyresvärden tar mer betalt än offentliga laddstationerna i närheten, så de blir en 2 min promenad istället

Driftkostnaden är snarlik att köra diesel, dyrare om det ska snabbladdas och dyrare nu på vintern.
Snittar 28 kwh/100 km men jag snålar inte med värme heller

28kWh/100km!
Helvete den älskar elektroner din P2.
Min TM3LR-21 ligger efter 123501km på en snittförbrukning om 16kWh/100km, uppmätt sedan bilen var ny.
Jag fryser inte heller (alltid 22°C i bilen) samt förvärmer redan vid 8°C och nedåt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 710 Inlägg
för 13 timmar sedan
#166
Vad är det som sägs nu.. Bilar som drar minst.. (2 liter milen?) Är riktiga bilar.

wink

20 grader klimat, förvärmer med app några minuter innan
Drar till jobbet så olika tider så ställa en timer i bilen är lite svårt

Årsmodeller efter kom med värmepump, men jag slipper frysa när de omtalade 35 minusgrader som händer varje vinter och håller i sig i månader så fort det pratas om elbilar och vintertid

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 6 timmar sedan
#167
finns många aspekter..  hade gärna rullat runt med en elbil som slit och släng..  men ekonomiskt skulle det vara en ren jävla katastrof skulle lika gärna kunna ta ut 10k i månaden och elda upp dom.  för det är ungefär så mycket pengar jag skulle förlora varje månad på att äga en elbil.

eller kanske inte exakt 10k men så mycket högre kostnad för bilen än vad jag har på mina nuvarande bilpark. 
sen är det som sagt inte bilar man kör utan man åker i dom..     och det är ju inget specefikt just elbilar men elbilar som är helt tysta förutom ett statiskt ljud  det är inget för mig.   rent allmänt så är moderna bilar inte tilltalande i huvudtaget. 
dels är dom skitfula. (kastar lite sten i glashus då jag äger en audi a2)
för myket teknik som kommer kosta pengar för det är inte frågan om dom går sönder utan när.  det gäller ju alla fordon.  men kostnaden att laga moderna bilar  och just att dom är så förbannat opersonliga och tråkiga.    jag tror den stora skillnaden mellan ni som älskar nya moderna bilar och mig är att jag sitter och kör något så förbannat opersonligt varje dag 10k/mil om året så jag måste ha något så man känner att man lever när man åker till och från jobbet.  mot den där tunga otympliga bussjäveln jag rattar dagar i ändan.   jag vill ha något smidigt billigt och personlig bil så jag vet att jag lever.. 


så ska man bara köra dom som rena punkter.

1.ägandekostnaden
2.opersoniliga
3.fula


skulle ÄLSKA att köra en gammal bil som är ombyggd till elbil det är jag helt övertygad över..   tex min Audi a2  med lilla Tesla masknen.  hade batterierna inte gjort det så dyrt är det ganska billigt att kasta i en modern 250hk lilla Tesla motorn   det skulle aldrig gå över 50k inkl allt. men sen tillkommer batterierna.
dom är ställbara effektmässigt så inga problem att regga dom i vad som helst.  man vet att drivenheterna i tesla är bra och lätta..   en 250hk elmotor från tesla väger mindre än motsvarande bensin/dieselmotor

tittar på det varje dag och är väldigt sugen. men att hänga i en Leaf motor? hell no.  för klent..
ska man göra det ska man göra det för att få en roligare bil  inte lika tråkig och trött som den man redan har.

Kör fort så hinner inget hända...

19 Inlägg
för 6 timmar sedan
#168
Elbil för mig, tystgående, kan ladda hemma istället för att åka och tanka, och inga växthusgaser från min anvädning.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 6 timmar sedan
#169
VenomClassic skrev:
Elbil för mig, tystgående, kan ladda hemma istället för att åka och tanka, och inga växthusgaser från min anvädning.

stör du dig inte på alla ljud man kanske inte hört förut i en bränslebil?    vägljudet känns så mycket värre när inget annat liver om..  stenar och sånt och det statiska ljudet har jag väldigt svårt för som elbilar har.. smile  bara min syn på tystheten.. nu har jag inte många mil i elbilar.     men abslut det värsta jag åkt är ju  zoe  äkligt bullriga och så fruktansvärt stel och tråkig bil   den är inte ens pigg..     det är som att man väljer att bygga en så tråkig bil man kan på sämsta sättet smile
nu har jag bara några mil bakom ratten i en sån men det fick min Seat arosa med 60hk att kännas som en sportbil..  iof är det det men det är 60hk som kändes piggare än Zoe 80hk eller något    vet att en Zoe är det absolut sämsta skiten i elbilsväg möjligen deras el kango kan vara sämre smile

Kör fort så hinner inget hända...

380 Inlägg
för 6 timmar sedan
#170
xXSammy skrev:
Vad är det som sägs nu.. Bilar som drar minst.. (2 liter milen?) Är riktiga bilar.

wink

20 grader klimat, förvärmer med app några minuter innan
Drar till jobbet så olika tider så ställa en timer i bilen är lite svårt

Årsmodeller efter kom med värmepump, men jag slipper frysa när de omtalade 35 minusgrader som händer varje vinter och håller i sig i månader så fort det pratas om elbilar och vintertid

Poäng för den förbrukningsliknelsen.
För oss som åker på elektroner är det inte någon större ekonomisk skillnad med en kWh till.
PTC har fördelen att vara tekniskt enkelt, svinsnabbt och billigt att reparera om det havererar.
Jag har kört både PTC i TM3SR-19 samt nu VP i TM3LR-21, förbrukningen är lägre med VP, men det är inte någon större skillnad kortare resor vintertid.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 3 timmar sedan
#171
The-GOAT skrev:
xXSammy skrev:
Vad är det som sägs nu.. Bilar som drar minst.. (2 liter milen?) Är riktiga bilar.

wink

20 grader klimat, förvärmer med app några minuter innan
Drar till jobbet så olika tider så ställa en timer i bilen är lite svårt

Årsmodeller efter kom med värmepump, men jag slipper frysa när de omtalade 35 minusgrader som händer varje vinter och håller i sig i månader så fort det pratas om elbilar och vintertid

Poäng för den förbrukningsliknelsen.
För oss som åker på elektroner är det inte någon större ekonomisk skillnad med en kWh till.
PTC har fördelen att vara tekniskt enkelt, svinsnabbt och billigt att reparera om det havererar.
Jag har kört både PTC i TM3SR-19 samt nu VP i TM3LR-21, förbrukningen är lägre med VP, men det är inte någon större skillnad kortare resor vintertid.

ptcn på teslorna verkar oxå ha en hel del problem.. så vp är ju en förutsättning för att ens välja en elbil i huvudtaget.    förstår inte varför man inte började med det från början..   men iof så är ju usa rätt duktiga bakåtsträvare.. hade den tagit fram i sverige hade det suttit en vp redan i första modell s    tanke på hur länge vi kört med sånna system hemma i våra hus. så hade nog ingen här tänkt fan vi kastar in ett elelement i bilen..  smile

jag har ju ptc i min polo oxå   diesel bil men den värmer med el tills motorn nått drifttempratur.     tydligen vanligt problem även på dom att dom går sönder.. nu har man ju möjligheten att bara kasta i en dieselvärmare om den går sönder   men har man ens något vatten i värmepaketen på en tesla?

Kör fort så hinner inget hända...

380 Inlägg
för 1 timme sedan
#172
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
xXSammy skrev:
Vad är det som sägs nu.. Bilar som drar minst.. (2 liter milen?) Är riktiga bilar.

wink

20 grader klimat, förvärmer med app några minuter innan
Drar till jobbet så olika tider så ställa en timer i bilen är lite svårt

Årsmodeller efter kom med värmepump, men jag slipper frysa när de omtalade 35 minusgrader som händer varje vinter och håller i sig i månader så fort det pratas om elbilar och vintertid

Poäng för den förbrukningsliknelsen.
För oss som åker på elektroner är det inte någon större ekonomisk skillnad med en kWh till.
PTC har fördelen att vara tekniskt enkelt, svinsnabbt och billigt att reparera om det havererar.
Jag har kört både PTC i TM3SR-19 samt nu VP i TM3LR-21, förbrukningen är lägre med VP, men det är inte någon större skillnad kortare resor vintertid.

ptcn på teslorna verkar oxå ha en hel del problem.. så vp är ju en förutsättning för att ens välja en elbil i huvudtaget.    förstår inte varför man inte började med det från början..   men iof så är ju usa rätt duktiga bakåtsträvare.. hade den tagit fram i sverige hade det suttit en vp redan i första modell s    tanke på hur länge vi kört med sånna system hemma i våra hus. så hade nog ingen här tänkt fan vi kastar in ett elelement i bilen..  smile

jag har ju ptc i min polo oxå   diesel bil men den värmer med el tills motorn nått drifttempratur.     tydligen vanligt problem även på dom att dom går sönder.. nu har man ju möjligheten att bara kasta i en dieselvärmare om den går sönder   men har man ens något vatten i värmepaketen på en tesla?

P2 saknade VP när den lanserades och den är designad i Sverige, så nej det var inte en självklarhet med VP.
PTC är en tekniskt enklare och billigare lösning, det har utvecklingsmässigt gått mycket snabbt inom elbilstekniken.
Ett PTC till en Tesla är inte särskilt dyr eller svår att byta.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 1 timme sedan
#173
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
The-GOAT skrev:

Poäng för den förbrukningsliknelsen.
För oss som åker på elektroner är det inte någon större ekonomisk skillnad med en kWh till.
PTC har fördelen att vara tekniskt enkelt, svinsnabbt och billigt att reparera om det havererar.
Jag har kört både PTC i TM3SR-19 samt nu VP i TM3LR-21, förbrukningen är lägre med VP, men det är inte någon större skillnad kortare resor vintertid.

ptcn på teslorna verkar oxå ha en hel del problem.. så vp är ju en förutsättning för att ens välja en elbil i huvudtaget.    förstår inte varför man inte började med det från början..   men iof så är ju usa rätt duktiga bakåtsträvare.. hade den tagit fram i sverige hade det suttit en vp redan i första modell s    tanke på hur länge vi kört med sånna system hemma i våra hus. så hade nog ingen här tänkt fan vi kastar in ett elelement i bilen..  smile

jag har ju ptc i min polo oxå   diesel bil men den värmer med el tills motorn nått drifttempratur.     tydligen vanligt problem även på dom att dom går sönder.. nu har man ju möjligheten att bara kasta i en dieselvärmare om den går sönder   men har man ens något vatten i värmepaketen på en tesla?

P2 saknade VP när den lanserades och den är designad i Sverige, så nej det var inte en självklarhet med VP.
PTC är en tekniskt enklare och billigare lösning, det har utvecklingsmässigt gått mycket snabbt inom elbilstekniken.
Ett PTC till en Tesla är inte särskilt dyr eller svår att byta.

svårt att tro att man gjort något i sverige med teslan i huvudtaget.. men bevisa gärna att jag har fel skulle vara intressant..

att värmepump har varit vägen att gå  är ju ganska allmänt känt i sverige när det gäller allt annat så svårt att tro att man inte skulle valt den vägen..  bilen ska ju endå ha någon form av kylning i kupen  och när man dessutom har ac pumpen elektriskt är det ju ingen svår grej att få den att göra värme i grund och botten..   

nu var ju Tesla ganska tidiga med detta endå..  men i min värld borde det varit den enda vägen att gå när man endå har vissa problem med räckvidden..  det är ju det eller en dieselvärmare som värmer upp kupen som inte drar allt för mycket av ordinarie batteriet

Kör fort så hinner inget hända...

380 Inlägg
för 1 timme sedan
#174
Apropå att biltillverkare idag inte är skruvbara för hemmamekaren.
Tesla har på sin hemsida samtliga verkstadsmanualer upplagda för vem som helst att använda.
Exempelvis hur man demonterar HVAC steg för steg.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S … DA9D1.html

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

380 Inlägg
för 1 timme sedan
#175
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:

ptcn på teslorna verkar oxå ha en hel del problem.. så vp är ju en förutsättning för att ens välja en elbil i huvudtaget.    förstår inte varför man inte började med det från början..   men iof så är ju usa rätt duktiga bakåtsträvare.. hade den tagit fram i sverige hade det suttit en vp redan i första modell s    tanke på hur länge vi kört med sånna system hemma i våra hus. så hade nog ingen här tänkt fan vi kastar in ett elelement i bilen..  smile

jag har ju ptc i min polo oxå   diesel bil men den värmer med el tills motorn nått drifttempratur.     tydligen vanligt problem även på dom att dom går sönder.. nu har man ju möjligheten att bara kasta i en dieselvärmare om den går sönder   men har man ens något vatten i värmepaketen på en tesla?

P2 saknade VP när den lanserades och den är designad i Sverige, så nej det var inte en självklarhet med VP.
PTC är en tekniskt enklare och billigare lösning, det har utvecklingsmässigt gått mycket snabbt inom elbilstekniken.
Ett PTC till en Tesla är inte särskilt dyr eller svår att byta.

svårt att tro att man gjort något i sverige med teslan i huvudtaget.. men bevisa gärna att jag har fel skulle vara intressant..

att värmepump har varit vägen att gå  är ju ganska allmänt känt i sverige när det gäller allt annat så svårt att tro att man inte skulle valt den vägen..  bilen ska ju endå ha någon form av kylning i kupen  och när man dessutom har ac pumpen elektriskt är det ju ingen svår grej att få den att göra värme i grund och botten..   

nu var ju Tesla ganska tidiga med detta endå..  men i min värld borde det varit den enda vägen att gå när man endå har vissa problem med räckvidden..  det är ju det eller en dieselvärmare som värmer upp kupen som inte drar allt för mycket av ordinarie batteriet

Jag skrev P2, den är helt designad i Sverige som den systermodell den är till andra fordon inom Geelykoncernen.

Tesla var en av de första att leverera bilar med VP, medans VAG bla inte hade det, trots att det är en europeiskt designad bil för kallt klimat.
KIA/Hyundai var också tidiga med VP.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 1 timme sedan
#176
The-GOAT skrev:
Apropå att biltillverkare idag inte är skruvbara för hemmamekaren.
Tesla har på sin hemsida samtliga verkstadsmanualer upplagda för vem som helst att använda.
Exempelvis hur man demonterar HVAC steg för steg.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S … DA9D1.html

japp tesla gör ett väldigt bra jobb på den sidan.. lite förvånande..   men hur fungerar det med delar till dom. kan vem som helst beställa vad som helst hos tesla..     jag har själv noll koll derför jag undrar smile

köper man en Hyundai därimot  ja då blir man rövkörd delux vilket man vill eller ej.. dom har låst ihop sin biljävel totalt. 
man behöver deras egna svindyra dator för 20k för att byta bromsar på den t.o.m
https://www.youtube.com/watch?v=uv9jAQ_MiK0&t=481s

Kör fort så hinner inget hända...

380 Inlägg
för 1 timme sedan
#177
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Apropå att biltillverkare idag inte är skruvbara för hemmamekaren.
Tesla har på sin hemsida samtliga verkstadsmanualer upplagda för vem som helst att använda.
Exempelvis hur man demonterar HVAC steg för steg.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S … DA9D1.html

japp tesla gör ett väldigt bra jobb på den sidan.. lite förvånande..   men hur fungerar det med delar till dom. kan vem som helst beställa vad som helst hos tesla..     jag har själv noll koll derför jag undrar smile

köper man en Hyundai därimot  ja då blir man rövkörd delux vilket man vill eller ej.. dom har låst ihop sin biljävel totalt. 
man behöver deras egna svindyra dator för 20k för att byta bromsar på den t.o.m
https://www.youtube.com/watch?v=uv9jAQ_MiK0&t=481s

Jajamän, man skriver via appen i mobilen vad man vill köpa och sedan kan man åka och hämta delarna eller ibland få dom hemlevererade av en ranger.
En klubbkamrats hjulmutter hade gått sönder när han genomförde hjulskifte och han gjorde ett ärende i appen.
När han var på fjällvandring och hade parkerat bilen på parkeringen till vandringsleden kom det förbi en ranger och monterade muttern, han blev enbart debiterad för mutterns kostnad.
Likaså fick jag ett nytt 12v batteri utbytt hemma på min parkeringsplats samt ett bakljus utbytt på arbetets parkeringsplats utav ranger.
Det är en otroligt hög servicenivå hos Tesla.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.


Sök