7831
Sök

Ingen värme i kupén.

495 Inlägg
Igår 09:27
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en BMW 520d E61 -07. Jag har ingen värme i kupén. Kylvätska temperaturen går inte upp mer än 56 grader på tomgång. Sjunker till 43-47 grader om jag kör. AC kontroll vreden funkar inte riktigt men jag ställde värmen manuellt i menyen. Min tanke är att termostaten som är kass men jag klämma fast slangen till egr termostaten och andra termostaten för att stänga dem men ingen skillnad.
Tips?
Senast redigerat av sollu (Igår 09:41)

3 917 Inlägg
Igår 13:09
#2
Ingen som i ingen, eller ingen som i dålig värme?
Stor skillnad.
Är värmen dålig, lutar det åt termostaten.
Ingen värme alls, tyder på andra fel.
Ev misstänkt är faktiskt vattenpumpen isf, för självcirkulation till kylaren gör att som inte nödvändigtvis överhettar i kallare klimat, men för dålig cirkulation för att ge värme i elementet.
Men borde då bli varmare än 56grader på tomgång.
Såvida temperaturen du skriver är rätt, förstås. Vad läser du den med?
För en eventuell skala på (orginal) temperaturmätare på intrunentpanelen visar inte så exakt.  Långt ifrån, och det av medveten design. Skulle den visa hur mycket en motortemperstur diffar i olika situationer skulle dom drunkna i garantiärenden på inga fel alls.

Men med dålig (men ändå någon) värme, blandat med låg motortemperatur hänger ju troligen hop.
Men 56grader borde ändå ge hygglig värme i enstaka minusgrad.

495 Inlägg
Igår 13:28
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Ingen som i ingen, eller ingen som i dålig värme?
Stor skillnad.
Är värmen dålig, lutar det åt termostaten.
Ingen värme alls, tyder på andra fel.
Ev misstänkt är faktiskt vattenpumpen isf, för självcirkulation till kylaren gör att som inte nödvändigtvis överhettar i kallare klimat, men för dålig cirkulation för att ge värme i elementet.
Men borde då bli varmare än 56grader på tomgång.
Såvida temperaturen du skriver är rätt, förstås. Vad läser du den med?
För en eventuell skala på (orginal) temperaturmätare på intrunentpanelen visar inte så exakt.  Långt ifrån, och det av medveten design. Skulle den visa hur mycket en motortemperstur diffar i olika situationer skulle dom drunkna i garantiärenden på inga fel alls.

Men med dålig (men ändå någon) värme, blandat med låg motortemperatur hänger ju troligen hop.
Men 56grader borde ändå ge hygglig värme i enstaka minusgrad.

Lite värme på tomgång när jag kör nästan ingenting. Temperaturen kollar jag med Autel diagnosen.

Forummoderator
18 383 Inlägg
för 21 timmar sedan
#4
Har du bytt glödstift? (Ja, jag skojar men tycker det är underhållande med folk som byter de så fort något krånglar...)
Känns ju som termostaten hängt sig?


371 Inlägg
för 21 timmar sedan
#5
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 383 Inlägg
för 20 timmar sedan
#6
The-GOAT skrev:
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

Sitter det en sådan original i så borde väl den felkodat? En snart 19 år gammal 2-liters diesel borde väl ge ifrån sig tillräcklig värme utan hjälp?
Min gamla trötta 1,5-liters diesel som av någon -okänd- anledning är väldigt lågvarvig klarar att ge ifrån sig bra värme utan dieselvärmarhjälp. Må vara att det tar lite tid men brödrost finns.


371 Inlägg
för 18 timmar sedan
#7
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

Sitter det en sådan original i så borde väl den felkodat? En snart 19 år gammal 2-liters diesel borde väl ge ifrån sig tillräcklig värme utan hjälp?
Min gamla trötta 1,5-liters diesel som av någon -okänd- anledning är väldigt lågvarvig klarar att ge ifrån sig bra värme utan dieselvärmarhjälp. Må vara att det tar lite tid men brödrost finns.

Det finns som original till e60/61.
Felkoder, det är inte säkert.
Wedbastun kanske inte samtalar med bilen något vidare BROR, du vet ju vilka språksvårigheter det kan vara där.
PTC är snabbt, jag trivs utmärkt med min värmepump.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

495 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#8
The-GOAT skrev:
Bytt glödstift till dieselvärmaren?
Fungerar den?
Moderna dieslar är ganska kallsinniga på tomgång.

Glödstift, relän, bakvintil och DPF byte i somras.

3 203 Inlägg
för 15 timmar sedan
#9
Sitter väl spjäll i njurarna på E61?
Är de vidöppna hela tiden eller stängda?

Bmw kör väl också med solenoidventiler till värmeväxlaren - är en eller flera av dessa stängda?

Tagit temperaturen på kylarslangar?


495 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Sitter väl spjäll i njurarna på E61?
Är de vidöppna hela tiden eller stängda?

Bmw kör väl också med solenoidventiler till värmeväxlaren - är en eller flera av dessa stängda?

Tagit temperaturen på kylarslangar?

Tack
fick ingen felkod på solenoidventiler till värmeväxlaren men kopplar ur kontakten dyker upp felkod direkt. Sen jag kollade motorn temperaturen via datorn. Slangarna är lite värmt.

* Voff voff *
11 113 Inlägg
för 5 timmar sedan
#11
Termostat som hängt sig i öppet läge?

Finns ju inte så mycket annat som ger en så låg driftstemperatur...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

495 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Termostat som hängt sig i öppet läge?

Finns ju inte så mycket annat som ger en så låg driftstemperatur...

Det tycker jag! Termostaten eller den extra vattenpumpen eller extra pumpen. Är ej säkert att om bilen ha men ska kolla.
Tack för tipsen


Sök