7259
Sök

Tips på bil

1 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Jag söker tips på bil. Jag kör endast kortare sträckor så ingen värsting bil behövs. Ja har kikat lite Ford Focus flexi fuel 1.8 halvkombi årsmodell 2007-2008. Dock läst lite negativt om dom så blev osäker. Har även kikat på volkswagen golf och polo. Dock så verkar de vara problem med kamkedjan där på årsmodeller upp till typ 2015. Tittat på volkswagen diesel också men då verkar diesel inte va så bra för någon som kör kortare sträckor. Vad har ni för tips att ge?

Mvh

5 931 Inlägg
för 6 timmar sedan
För kortkörningar är en elbil perfekt, snabb värme och ingen förbränningsmotor som tar skada av kallstarterna.
Men antar det är utanför budget då du verkar vara inne på en närmare 20år gammal Ford?

Så pass gamla och billiga bilar så spelar det egentligen ingen roll vilken du väljer, har den hållt så länge så har den klarat sig från barnsjukdomar och det är då slitaget pga ålder och mil som kommer kräva reparation först.

Min rekommendation är att köpa den bil du hittar i mekaniskt bäst skick inom budget.
Märke och modell är endast personlig preferens.

371 Inlägg
för 5 timmar sedan
Jag håller inte med ovanstående gällande urvalsprocessen.
Leta efter en bil med erkänt hög driftsäkerhet inom budget.
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 383 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

En Corolla må vara dyr i inköp men fungerar gör de. Helst utan AC och utan elhissar.

3 137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:

En Corolla må vara dyr i inköp men fungerar gör de. Helst utan AC och utan elhissar.

Bara en sån sak som att Toyotorna såldes utan elhissar och AC säger allt jag vill veta om det sömnpillret.

1 208 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:

Även en Corolla behöver dock underhåll. Jag hade inte köpt någon bil om det inte finns bevis på att den är servad korrekt. Behöver inte vara stämpel i serviceboken men dokumentation från tidigare ägare om vad som är gjort och när.

Jag som nu är i färd med att byta ut en "nyare" Volvo mot en gammal Corolla stämmer annars in i kören. Corolla är trevliga och efter att ha ägt många bilar av varierande kvalité har jag lärt mig att ägande-glädje är minst lika viktigt som körglädje (om inte viktigare). Men det där är subjektivt så det ska vi nog inte grotta ner oss i.

Ska du köpa en nästan 20 år gammal bil och vill meka så lite som möjligt så hade jag definitivt kollat på fina exemplar från Toyota och Honda främst. Eller varför inte Suzuki Swift?

Sök