7489
Sök

Mazda 6 2004 - 2:a på besiktningen sidobalk & tvärbalk rostskadad.

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Fick alltså en tvåa på besiktningen då sidobalk 6.1.1 bakre (båda sidor) rostskadad och tvärbalk 6.2.2 (fram höger) rostskadad. Någon som har fixat liknande problem själv eller har en aning om vad det kan kosta på en verkstad? Som jag fattat det så måste sjuk plåt kapas bort och helsvetsas över hålen med ny plåt, så att bes. gubben inte kan göra hål... tacksam för tips och råd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-f38524dcef7c0e811521be6e41ebf629.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-215260e81c9250be4fb370ba5053d927.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-b19d9dc0cbbe550c6b2d2e3729a8e7bc.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 8 timmar sedan
ser inte allt för illa ut så bara att ta fram vinkeslipen och börja slipa rent och se hur stort hålet är  och lägga igenom dom med plåt och svets..    har sätt omöjligare rostjobb än så där..  sen är det pisstråkigt att hållas med rost för det man ser och vad som verkligen är dåligt är ungefär 10% ser man 90% gömmer sig och kommer fram när man börjar riva runt i det smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 263 Inlägg
för 5 timmar sedan
Börja med att kolla över resten av underredet efter mer rost. Tråkigt att lägga en massa tusenlappar på det där om det bara blir ännu mer nästa år. Mazda 6 är tyvärr riktiga rostburkar.

3 919 Inlägg
för 5 timmar sedan
Eftersom det INTE är ett gör-det-själv-jobb för trådskaparen utan frågan var om vad det kan kosta är svaret:
Troligen ganska dyrt.
Materialet är billigt men arbetstiden (timmarna) drar iväg.

Lagar man själv är rost förvisso billigt men jobbigt, OM, man har alla grejer. 
Jag antar att trådskaparen INTE har det.
Skaffa en hyfsad svets och allt annat Jazz som krävs är för dyrt för ETT tillfälle.
Då ska man se grejerna som investeringar för framtiden isf.

Fråga runt på verkstäder, men förbered på ganska höga estimeringar, och jag tvivlar på att någon ger fastpris.

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Eftersom det INTE är ett gör-det-själv-jobb för trådskaparen utan frågan var om vad det kan kosta är svaret:
Troligen ganska dyrt.
Materialet är billigt men arbetstiden (timmarna) drar iväg.

Lagar man själv är rost förvisso billigt men jobbigt, OM, man har alla grejer. 
Jag antar att trådskaparen INTE har det.
Skaffa en hyfsad svets och allt annat Jazz som krävs är för dyrt för ETT tillfälle.
Då ska man se grejerna som investeringar för framtiden isf.

Fråga runt på verkstäder, men förbered på ganska höga estimeringar, och jag tvivlar på att någon ger fastpris.

Jag har bekanta som jag kan låna svets av, är väl men en fråga om det är görbart på egen hand tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Det är ju i princip det enda valet jag har om verkstad ger helt tokiga priser för så mycket är bilen inte värd.

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla över resten av underredet efter mer rost. Tråkigt att lägga en massa tusenlappar på det där om det bara blir ännu mer nästa år. Mazda 6 är tyvärr riktiga rostburkar.

Ska kika en gång till, men tyckte den okej ut under i övrigt. Det stora projektet är väl att få den att gå igenom bes först och sen dra på rostskydd/hammarlack överallt undertill. Bilen är fin i övrigt har bara 15k mil och inga andra konstigheter på bes så tror det kan vara värt att fixa rosten om den kan rulla på ett par tre år till eller så..

674 Inlägg
för 3 timmar sedan
det blir inte lätt hitta nån firma som vill göra det där
det ju inte bara trösklen som är rostig, den lilla balken sidan om är oxå genom rostat

381 Inlägg
för 2 timmar sedan
doktorduett skrev:
det blir inte lätt hitta nån firma som vill göra det där
det ju inte bara trösklen som är rostig, den lilla balken sidan om är oxå genom rostat

"Trösklen", du är skåning?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök