6338
Sök

Tips på bil

3 Inlägg
fredag 22:29
Trådstartare
#1
Hej. Jag söker tips på bil. Jag kör endast kortare sträckor så ingen värsting bil behövs. Ja har kikat lite Ford Focus flexi fuel 1.8 halvkombi årsmodell 2007-2008. Dock läst lite negativt om dom så blev osäker. Har även kikat på volkswagen golf och polo. Dock så verkar de vara problem med kamkedjan där på årsmodeller upp till typ 2015. Tittat på volkswagen diesel också men då verkar diesel inte va så bra för någon som kör kortare sträckor. Vad har ni för tips att ge?

Mvh

5 931 Inlägg
Igår 08:00
#2
För kortkörningar är en elbil perfekt, snabb värme och ingen förbränningsmotor som tar skada av kallstarterna.
Men antar det är utanför budget då du verkar vara inne på en närmare 20år gammal Ford?

Så pass gamla och billiga bilar så spelar det egentligen ingen roll vilken du väljer, har den hållt så länge så har den klarat sig från barnsjukdomar och det är då slitaget pga ålder och mil som kommer kräva reparation först.

Min rekommendation är att köpa den bil du hittar i mekaniskt bäst skick inom budget.
Märke och modell är endast personlig preferens.


381 Inlägg
Igår 09:39
#3
Jag håller inte med ovanstående gällande urvalsprocessen.
Leta efter en bil med erkänt hög driftsäkerhet inom budget.
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 383 Inlägg
Igår 10:45
#4
The-GOAT skrev:
Jag håller inte med ovanstående gällande urvalsprocessen.
Leta efter en bil med erkänt hög driftsäkerhet inom budget.
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

En Corolla må vara dyr i inköp men fungerar gör de. Helst utan AC och utan elhissar.


3 137 Inlägg
Igår 11:16
#5
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:
Jag håller inte med ovanstående gällande urvalsprocessen.
Leta efter en bil med erkänt hög driftsäkerhet inom budget.
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

En Corolla må vara dyr i inköp men fungerar gör de. Helst utan AC och utan elhissar.

Bara en sån sak som att Toyotorna såldes utan elhissar och AC säger allt jag vill veta om det sömnpillret.

1 208 Inlägg
Igår 12:47
#6
The-GOAT skrev:
Jag håller inte med ovanstående gällande urvalsprocessen.
Leta efter en bil med erkänt hög driftsäkerhet inom budget.
En Toyota Corolla exempelvis kommer med stor säkerhet att vara driftsäkrare än en jämngammal AUDI A3 eller Opel Astra.

Även en Corolla behöver dock underhåll. Jag hade inte köpt någon bil om det inte finns bevis på att den är servad korrekt. Behöver inte vara stämpel i serviceboken men dokumentation från tidigare ägare om vad som är gjort och när.

Jag som nu är i färd med att byta ut en "nyare" Volvo mot en gammal Corolla stämmer annars in i kören. Corolla är trevliga och efter att ha ägt många bilar av varierande kvalité har jag lärt mig att ägande-glädje är minst lika viktigt som körglädje (om inte viktigare). Men det där är subjektivt så det ska vi nog inte grotta ner oss i.

Ska du köpa en nästan 20 år gammal bil och vill meka så lite som möjligt så hade jag definitivt kollat på fina exemplar från Toyota och Honda främst. Eller varför inte Suzuki Swift?


7 833 Inlägg
Igår 15:34
#7
Suzuki Swift, Toyota Aygo, Honda Jazz eller Mazda 2.
Bensin & manuell växellåda.

Från Finland
458 Inlägg
Igår 15:50
#8
Problemet med dessa bilar är då rosten, vilket kan variera stort beroende på var de körts och hur de skötts, om de fått rostskyddsbehandlingar eller ej. Det ska man vara noga med att kolla.

Professionell nybilshatare

3 Inlägg
Igår 18:02
Trådstartare
#9
Tack för svar.  Någon som har erfarenhet av  Volkswagen med TSI motor runt årsmodel 2010-2012?

3 204 Inlägg
Igår 18:23
#10
mike8600 skrev:
Tack för svar.  Någon som har erfarenhet av  Volkswagen med TSI motor runt årsmodel 2010-2012?

Ja.
Allt för mycket erfarenhet.

Toyota, javisst.
Men även Volvos gamla vitmotorer är fan svåra att ta av daga.
Samma gäller även Saab, främst T5-maskinerna, men även T7 och T8 är stabila pjäser.
Dock oftare massa småskit med Saabarna, men de knallar och går ändå.

Ska man bara köra kortsträckor och ej vill/kan ha en elbil så kan man likväl köpa något äldre och billigare.
Vet inte vad de står i för peng men - e-UP!.
Riktig skitbil egentligen men ändå lite halvballa.


3 Inlägg
Igår 21:19
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
mike8600 skrev:
Tack för svar.  Någon som har erfarenhet av  Volkswagen med TSI motor runt årsmodel 2010-2012?

Ja.
Allt för mycket erfarenhet.

Toyota, javisst.
Men även Volvos gamla vitmotorer är fan svåra att ta av daga.
Samma gäller även Saab, främst T5-maskinerna, men även T7 och T8 är stabila pjäser.
Dock oftare massa småskit med Saabarna, men de knallar och går ändå.

Ska man bara köra kortsträckor och ej vill/kan ha en elbil så kan man likväl köpa något äldre och billigare.
Vet inte vad de står i för peng men - e-UP!.
Riktig skitbil egentligen men ändå lite halvballa.

Aha volvos gamla vitmotorer så syftar du på typ dom från 70-80 talet? Jo kör man kortare sträckor så blir de väl inte så mycket värt med en dyrare bilar. Men får väl inte bli för billig heller så den nästan bara strular.

381 Inlägg
för 22 timmar sedan
#12
Jesper328 skrev:
mike8600 skrev:
Tack för svar.  Någon som har erfarenhet av  Volkswagen med TSI motor runt årsmodel 2010-2012?

Ja.
Allt för mycket erfarenhet.

Toyota, javisst.
Men även Volvos gamla vitmotorer är fan svåra att ta av daga.
Samma gäller även Saab, främst T5-maskinerna, men även T7 och T8 är stabila pjäser.
Dock oftare massa småskit med Saabarna, men de knallar och går ändå.

Ska man bara köra kortsträckor och ej vill/kan ha en elbil så kan man likväl köpa något äldre och billigare.
Vet inte vad de står i för peng men - e-UP!.
Riktig skitbil egentligen men ändå lite halvballa.

Jag har haft en e-up 18.7kWh 2014.
Räckvidden med det galet lilla ackpaketet är inte imponerande, inte heller komforten och absolut inte utrustningsnivån, men det är den roligaste VAG jag ägt/kört tillika pålitligaste samt oerhört snål på elektroner.
Men det finns bättre elbilar i samma prisklass.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 11 timmar sedan
#13
Jesper328 skrev:
mike8600 skrev:
Tack för svar.  Någon som har erfarenhet av  Volkswagen med TSI motor runt årsmodel 2010-2012?

Ja.
Allt för mycket erfarenhet.

Toyota, javisst.
Men även Volvos gamla vitmotorer är fan svåra att ta av daga.
Samma gäller även Saab, främst T5-maskinerna, men även T7 och T8 är stabila pjäser.
Dock oftare massa småskit med Saabarna, men de knallar och går ändå.

Ska man bara köra kortsträckor och ej vill/kan ha en elbil så kan man likväl köpa något äldre och billigare.
Vet inte vad de står i för peng men - e-UP!.
Riktig skitbil egentligen men ändå lite halvballa.

E-up är nog ganska optimerad för just det trådskaparen söker.. det är ju en helt vanlig up men man kastat i en elmotor..  det är väll så nära en riktig bil man kan komma utan att bygga en själv som går på el smile

men som sagt  batteriet är pisslitet på första gen.  har en arbetskamrat som har en.   verkligen ingen dålig bil  man åker bra i den även som lång och jag som bara älskar småbilar är det enda som sätter stopp för den är just att man inte kommer någonstans men under 100k får du en sån för av tidigare gen  dom nyare med vättigare batteri är ju 30-40k dyare. men dom åker Nora-örebro-nora med den utan problem så det är ju "okej"   det är ju klart bättre bil än id3  som är absolut det odugligaste bilen för vardagsbruk  totalt livsfarliga vintertid..    den kliver ut på sladd bara man tänker på att snegla mot gaspedalen..     jag skulle ju ha skoj i en sån men  ägaren till e-up har ju även en id3 och det är ju båda dom bilarna jag varit i  inte kört e-up men hans id3 och hans fru törs inte köra id3 när det är halt utan då tar hon e-up i alla lägen..  det säger en del hur dålig id3 är som vinterbil smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 919 Inlägg
för 8 timmar sedan
#14
mike8600 skrev:
Aha volvos gamla vitmotorer så syftar du på typ dom från 70-80 talet?

Nej, Volvomotorer från 70 och 80tal är rödblock.  = Gjutjärnblock.
Satt främst i dom bakhjulsdrivna Volvorna.

Vit-block är aluminummotorer. Kom med 850.
S70/S60/S80/V70 är exempel på bil med Vitblock motorer. Även XC90 och det finns 4cyl 2.0 i 40-modellerna, men kallas sällan Vitblock i folkmun.

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 8 timmar sedan
#15
Mossan1 skrev:
mike8600 skrev:
Aha volvos gamla vitmotorer så syftar du på typ dom från 70-80 talet?

Nej, Volvomotorer från 70 och 80tal är rödblock.  = Gjutjärnblock.
Satt främst i dom bakhjulsdrivna Volvorna.

Vit-block är aluminummotorer. Kom med 850.
S70/S60/S80/V70 är exempel på bil med Vitblock motorer. Även XC90 och det finns 4cyl 2.0 i 40-modellerna, men kallas sällan Vitblock i folkmun.

ska man åka vitblock så är det fram till 00 man kan ha dom efter det är motorn förvisso bra men allt annat är skärp..   850 är ju klart den bästa fwd bil volvo gjort..   s/v70 upp till 00 är ju okej bilar. men efter det är det skräp och sämre skräp är svårt att hitta och är bara tickande bomber tyvärr..

men att köpa sista årgångarna av 850 så har man en bil som överlever sig själv smile  finns väll bara ett problem och det är bakvagnen att dom oxiderar en del.

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
458 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Bakluckan och hundbenen på min 850 vad gäller rost där bak, tankbanden kanske också. Men annars ganska bra där bak tyckte jag. Värst var framskärmarna.

Professionell nybilshatare


Sök