6793
Sök

Mazda 6 2004 - 2:a på besiktningen sidobalk & tvärbalk rostskadad.

3 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Fick alltså en tvåa på besiktningen då sidobalk 6.1.1 bakre (båda sidor) rostskadad och tvärbalk 6.2.2 (fram höger) rostskadad. Någon som har fixat liknande problem själv eller har en aning om vad det kan kosta på en verkstad? Som jag fattat det så måste sjuk plåt kapas bort och helsvetsas över hålen med ny plåt, så att bes. gubben inte kan göra hål... tacksam för tips och råd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-f38524dcef7c0e811521be6e41ebf629.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-215260e81c9250be4fb370ba5053d927.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252676/252676-b19d9dc0cbbe550c6b2d2e3729a8e7bc.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 977 Inlägg
för 22 timmar sedan
ser inte allt för illa ut så bara att ta fram vinkeslipen och börja slipa rent och se hur stort hålet är  och lägga igenom dom med plåt och svets..    har sätt omöjligare rostjobb än så där..  sen är det pisstråkigt att hållas med rost för det man ser och vad som verkligen är dåligt är ungefär 10% ser man 90% gömmer sig och kommer fram när man börjar riva runt i det smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 264 Inlägg
för 19 timmar sedan
Börja med att kolla över resten av underredet efter mer rost. Tråkigt att lägga en massa tusenlappar på det där om det bara blir ännu mer nästa år. Mazda 6 är tyvärr riktiga rostburkar.

3 920 Inlägg
för 19 timmar sedan
Eftersom det INTE är ett gör-det-själv-jobb för trådskaparen utan frågan var om vad det kan kosta är svaret:
Troligen ganska dyrt.
Materialet är billigt men arbetstiden (timmarna) drar iväg.

Lagar man själv är rost förvisso billigt men jobbigt, OM, man har alla grejer. 
Jag antar att trådskaparen INTE har det.
Skaffa en hyfsad svets och allt annat Jazz som krävs är för dyrt för ETT tillfälle.
Då ska man se grejerna som investeringar för framtiden isf.

Fråga runt på verkstäder, men förbered på ganska höga estimeringar, och jag tvivlar på att någon ger fastpris.

3 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Eftersom det INTE är ett gör-det-själv-jobb för trådskaparen utan frågan var om vad det kan kosta är svaret:
Troligen ganska dyrt.

Skaffa en hyfsad svets och allt annat Jazz som krävs är för dyrt för ETT tillfälle.

Fråga runt på verkstäder, men förbered på ganska höga estimeringar, och jag tvivlar på att någon ger fastpris.

Jag har bekanta som jag kan låna svets av, är väl men en fråga om det är görbart på egen hand tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Det är ju i princip det enda valet jag har om verkstad ger helt tokiga priser för så mycket är bilen inte värd.

3 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla över resten av underredet efter mer rost. Tråkigt att lägga en massa tusenlappar på det där om det bara blir ännu mer nästa år. Mazda 6 är tyvärr riktiga rostburkar.

Ska kika en gång till, men tyckte den okej ut under i övrigt. Det stora projektet är väl att få den att gå igenom bes först och sen dra på rostskydd/hammarlack överallt undertill. Bilen är fin i övrigt har bara 15k mil och inga andra konstigheter på bes så tror det kan vara värt att fixa rosten om den kan rulla på ett par tre år till eller så..

674 Inlägg
för 17 timmar sedan
det blir inte lätt hitta nån firma som vill göra det där
det ju inte bara trösklen som är rostig, den lilla balken sidan om är oxå genom rostat

383 Inlägg
för 16 timmar sedan
doktorduett skrev:
det ju inte bara trösklen som är rostig, den lilla balken sidan om är oxå genom rostat

"Trösklen", du är skåning?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

936 Inlägg
för 13 timmar sedan
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:

Smålänning troligtvis, säkert nära Kalmar där alla pratar så.

Que Sera, Sera

383 Inlägg
för 13 timmar sedan
MrHyde skrev:
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:

Smålänning troligtvis, säkert nära Kalmar där alla pratar så.

Kaajmaaj heter det väl.
Cyklen
Nycklen
Jösses mössa.

6 264 Inlägg
för 4 timmar sedan
Tröskel heter det här på västkusten också, åtminstone bland folk som klarar av att byta en

3 920 Inlägg
för 4 timmar sedan
lelegg skrev:
Mossan1 skrev:
Troligen ganska dyrt.

Jag har bekanta som jag kan låna svets av, är väl men en fråga om det är görbart på egen hand tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen. Det är ju i princip det enda valet jag har om verkstad ger helt tokiga priser för så mycket är bilen inte värd.

Görbart är det.
Titta bara vilka skogsvrak som blir fina veteranbilar.

En som lagat rost förr kan fixa det troligen på en lördag, men har man aldrig gjort liknande tar det mer tid. Även vad man har mer än svets. Lyft tex.

Naturligtvis spelar det mindre roll om man  svetsar fult, bara det sitter bra. Även om det blir lapp på lapp och inte en snygg osynlig lagning. Det hör praktiskt sett inte hit.
Det ska hålla. Punkt.

För man kan dra det hur långt som helst. Ska man göra perfekt ska allt dåligt kapas bort, svestas kant i kant, osv, och ha alla orginalformer kvar. Då håller det i längden. Men vad är rimlig livslängd för bilen efter detta? 5år ens?  2år?
Den är ändå 22år och vad är övriga skicket?
Är det rost på G på flera ställen kanske detta tom är sista året den rullar. Kanske dyra mekaniska problem på G?
Rostlagningen nu ska ju faktiskt stå i paritet till det, och inte vad man kanske gör på en bil som har lång tid kvar. Tex veteranbilar eller annan bil med långsiktig plan.
Gott nog räcker ju nu. Så lätt att överarbeta och annat dödar bilen inom kort, och dom som oftast ger rosttips ser bara superseriöst som enda raka. Rätt väldigt många gånger, men inte alltid.

Men räkna hursom med att det är avsevärt mycket mer än det ser ut. Det är det ALLTID med rost.
Kan också bli merjobb som demontera inredning för att inte golvmatta/ljudisolering ska ta eld, osv. Kolla det noga innan. Även om bilen i sig kanske inte var hela världen kan den ta byggnader med sig om den tar eld.
Var själv nära att bränna upp farsans garage när jag svetsade på en Talbot 1510 jag hade i min ungdom. Jäääääklar vad det tog sig fort och är efter det alltid beredd och noga med sådant när jag svetsar bil.
Garaget klarade sig dock, och även bilen med mindre eldskador men hugaligen vad puls och adrenalin det var i några minuter.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

603 Inlägg
för 4 timmar sedan
Å var är nu alla som lovordar och älskar asiatiskt??

936 Inlägg
för 1 timme sedan
krambriw skrev:
Å var är nu alla som lovordar och älskar asiatiskt??

Här är en av dom, du kan ta en sväng i trafiken och kolla till exempel hur många VW Passat eller Skoda Octavia 2010-2018 som har rostrinningar runt handtag, lister, bagagelucka, emblem, skärmkanter med mera, så ska du se att även om japaner rostade mycket förut, så gör tyskarna det nu istället.
Jag har ägt en Mazda 6 2003, dom rostar nåt grönjävligt, men bara för det är inte alla japaner skit eller hur?
Senast redigerat av MrHyde (för 1 timme sedan)

Que Sera, Sera

383 Inlägg
för 1 timme sedan
Utmarks-Loke skrev:
Tröskel heter det här på västkusten också, åtminstone bland folk som klarar av att byta en

Ja, det är vad många benämner den.
Trösklen däremot... ?

Sök