4048
Sök

Vad gör jag med min bil i dethär läget?

7 847 Inlägg
fredag 10:40
Presidento skrev:
Till Torsen: Mazda är skräp. Lever på gammalt rykte om bra motorer från 90talet utöver rosten på den tiden.. skulle aldrig rekommendera någon att köpa en modern Mazda någonsin, både bensin och diesel drar massa olja och rasar stup i ett.

OK! Mazda är inte riktigt i klass med Toyota, Honda och Suzuki, medges - men Mazda är inte skräp - i alla fall inte i jämförelse med tyska bilar.
-

392 Inlägg
fredag 10:47
2.2 MZR skyactive är kända för att läcka i injektorerna vilket skapar sotavlagringar som förstör turbon.
Vilket gör att turbon läcker in olja, vilket genererar mer sotavlagringar osv.

Men, det hjälper inte dig nu när du redan äger bilen mer än att det inte är ett handhavandefel.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 292 Inlägg
fredag 17:00
Reon skrev:
zemet skrev:
Det finns en beg motor på bildelsbasen för 18,000 kr.

Det är nog det bästa alternativet för dig, men var säker på att ny motor behövs först.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … iesel/Alla

Jag förstår, men beg motor för 18.000, arbetet kostar säkert ett par tiotusen, så vet inte om det är värt att lägga såpass mycket pengar. Bilen är värd kanske 70.000 om den fungerar som den ska, har redan lagt 30 på turbon, 20+ arbete till på motorn och vips har jag en ny bil med de pengarna

Turbon har du ju redan betalt för, ja det suger ju men du får ju inte pengarna tillbaka.

Ditt val just nu är väll att lägga säg 40K för att byta motorn.
Skrota bilen(Du får 3000 kr?)
Lura på någon stackare bilen
Sälj bilen som rep objekt, du får 20K för den?

Bilen är värd 70 i fungerade skick säger du, då är väll det mest ekonomiska att laga den skulle jag tro.
Efter det kan du ju sälja den med gott samvete och köpa något annat om du tröttnat på den.

Sålänge det inte kostar mer att laga bilen än den är värd så är ju det det ända valet tyvärr.
Har du inte bråttom att få bilen lagad kan du kanske höra med närmaste fordons gymnasium om dom kan hjälpa dig.

29 Inlägg
lördag 23:48
Trådstartare
zemet skrev:
Reon skrev:
zemet skrev:
Det finns en beg motor på bildelsbasen för 18,000 kr.

Det är nog det bästa alternativet för dig, men var säker på att ny motor behövs först.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% … iesel/Alla

Jag förstår, men beg motor för 18.000, arbetet kostar säkert ett par tiotusen, så vet inte om det är värt att lägga såpass mycket pengar. Bilen är värd kanske 70.000 om den fungerar som den ska, har redan lagt 30 på turbon, 20+ arbete till på motorn och vips har jag en ny bil med de pengarna

Turbon har du ju redan betalt för, ja det suger ju men du får ju inte pengarna tillbaka.

Ditt val just nu är väll att lägga säg 40K för att byta motorn.
Skrota bilen(Du får 3000 kr?)
Lura på någon stackare bilen
Sälj bilen som rep objekt, du får 20K för den?

Bilen är värd 70 i fungerade skick säger du, då är väll det mest ekonomiska att laga den skulle jag tro.
Efter det kan du ju sälja den med gott samvete och köpa något annat om du tröttnat på den.

Sålänge det inte kostar mer att laga bilen än den är värd så är ju det det ända valet tyvärr.
Har du inte bråttom att få bilen lagad kan du kanske höra med närmaste fordons gymnasium om dom kan hjälpa dig.

Jag hör dig. Kan du berätta lite mer om fordons gymnasium? Kan de ta an ett sånthär projekt i utbildningssyfte?

29 Inlägg
lördag 23:50
Trådstartare
The-GOAT skrev:
2.2 MZR skyactive är kända för att läcka i injektorerna vilket skapar sotavlagringar som förstör turbon.

Men, det hjälper inte dig nu när du redan äger bilen mer än att det inte är ett handhavandefel.

Jag förstår, är det något som går att fixa genom att byta? Hur skulle man isåfall felsöka ett sådant problem?

7 847 Inlägg
för 13 timmar sedan
The-GOAT skrev:

Vad jag menar med handhavandefel är att man direkt efter hög belastning, t ex kört mycket hårt på motorväg eller dragit tung last, och därefter inte låtit motorn "lugna ner sig" i kombination med fel olja och för låg oljenivå i motorn så att oljan "koksar" eller förkolnas i turboaggregatet.

392 Inlägg
för 7 timmar sedan
Reon skrev:
The-GOAT skrev:

Jag förstår, är det något som går att fixa genom att byta? Hur skulle man isåfall felsöka ett sådant problem?

Det kan gå att "tvätta" motorn från sotavlagringar, byta injektorerna och turbon.
Men det är nog enklare att köpa en begagnad motor och hänga dit.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 988 Inlägg
för 3 timmar sedan
tyvärr äger du en bil i den prisklassen det är absolut farligaste prisklassen att äga en bil. 

man anser att man lagt så mycket pengar i inköp att man mer eller mindre tvingas att laga den eller sälja med mega förlust.. 

har dömt ut ett antal bilar i den prisklassen pga motorn rasat.  och oftast med lån på bilen.

tycker att antingen köper man en helt ny bil eller en billig bil man har råd att kasta när den tackar för sig.. 

jag vet att det inte hjälper nu.   men det är den bittra sanningen.

det är skillnad när man själv kan skruva. 

turbo raset är orsaken till ditt problem nu..  du körde med den utan olja..   dom byter turbon allt verkar frid och fröjd men redan då var mest troligen lagrena redan slut men det vart tillräckligt med oljetryck för att inte varna..  sen fortsätter man kör och tillslut har lagrena ätit ner sig så pass att det är totalt skrot av lager och vevaxel.  och då lönar det sig inte att göra detta jobb på en verkstad tyvärr. 

förstår att det är ett jävla sätt att fira in det nya året och allt.    och hoppas att du åtminstånde inte hade lån på fordonet som du behöver lösa på något sätt.      vet speciellt en Audi där kamkedjan kuggade kunden hade 85k i lån på bilen
att byta motor på den landade på runt 70.    och samma problem kunde uppstå när som helst. 

privat gick det att laga upp bilen för kanske 15 exkl arbetskostnad     men problemet man kan inte ge kunden garantier på att laga toppen som sedan visade sig att den dessutom var spräckt.    vilket inte upptäcktes vid topp renoveringen.   nu hade kompisen köpt bilen från kunden för 20k   lagade toppen men fick kasta den och montera en annan topp  så den vinsten blev ingen vinst och man kan aldrig ge en kund en garanti på att renovera maskinen   
så kunden förklorade en jävla massa pengar.  och kompisen gjorde inga stora pengar men han kunde jobba på den när han hade lungt i övrigt.   men ska man fakturera för timmarna lönar sig aldrig ett sånt jobb.

The-GOAT skrev:
Reon skrev:
The-GOAT skrev:

Det kan gå att "tvätta" motorn från sotavlagringar, byta injektorerna och turbon.
Men det är nog enklare att köpa en begagnad motor och hänga dit.

för sent att göra något med den där motorn eftersom den gått med för lite olja  så  det är renovering av maskin som gäller eller byta ut den. tyvärr.. 

första tecknet på problem är ofta lågt oljetryck som visar på att lagrena redan tagit skada sen kort efter det brukar det börjar lagerknacka sen är det kört då är det ur med motorn  minst slipa veven och eventuellt byta någon vevstake som säkert blivit blå anlöpt    det drar snabbt iväg i pengar om man inte gör det själv.    så en ny motor är i regel enda utvägen om man inte skruvar själv.   skruvar man själv är det inget svårt jobb utan tidskrävande bara vilket kostar extrema pengar på verkstaden..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök