4216
Sök

Någon som tagit c-kort privat?

365 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har teoriprov för c-kort om 2 veckor men tvickar fortfarande om jag båda ska ta c1 istället.

Jag är intresserad av att köra lite större husbilar biltransportbilar. Egentligen räcker c1 +c1e för släp.
En dag om typ 10 år kanske man ändrar sig att man inte tog c+ce kort?

Det roliga är att jag aldrig suttit I en lastbil I hela mitt liv.
Jag har kört mycket bil lätt lastbil biltrailer husvagn. En tung lastbil är ju lite annat dock.

Jag har hittat paket för 17-18 tkr för 6 körlektioner a 90 min samt lån av lastbil för körprov. Jag tänka mig betala det men inte mer än 20 k.

Jag har en kompis kompis han har en lastbil men den är äldre. Kanske kan jag övningsköra lite med honom om jag gullar lite. Desvärre kan jag nog inte använda den på körprovet. Då trafikverket (enligt hrmsidan) kräver att den ska ha abs bromsar....suck.

Annars hur svårt generellt tror ni det är att hitta någon att övningsköra privat med om man inte känner någon?

Jag tänker antingen är man superförberedd  och taggad och klarar c-kort på trafikskola på bara 6-7 lektioner

Eller så fixar man det privat billigare och kanske typ 10-12 ""lektioner""

Eller en kombo av både privat och trafikskola.

/Tackar
Senast redigerat av Eleeb90 (för 3 timmar sedan)

2 415 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag tog c-kortet privat (7år sedan) för att kunna söka jobbet som mobilkranförare.

Var i samma sits som dig att jag aldrig suttit i en lastbil förut. 

Lektion nr1 var ett helvete att lära sig köra något så stort och lära sig att köra manuellt igen med split osv.

Lektion nr2 släppte allt och de kändes lite bättre

lektion nr3 så fick jag höra att jag var redo för uppkörning.

Tog en fjärde lektion precis innan uppkörningen för att vara uppvärmd inför denna.

Du kommer absolut inte ångra om du tar c istället för en lägre behörighet.....de är lika jävligt att ta ändå

365 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Jag tog c-kortet privat (7år sedan) för att kunna söka jobbet som mobilkranförare.

Var i samma sits som dig att jag aldrig suttit i en lastbil förut. 

Lektion nr1 var ett helvete att lära sig köra något så stort och lära sig att köra manuellt igen med split osv.

Lektion nr2 släppte allt och de kändes lite bättre

lektion nr3 så fick jag höra att jag var redo för uppkörning.

Tog en fjärde lektion precis innan uppkörningen för att vara uppvärmd inför denna.

Du kommer absolut inte ångra om du tar c istället för en lägre behörighet.....de är lika jävligt att ta ändå

Tack för svaret. Ja man lever ju som mest en gång vad jag vet så smile jag tror jag satsar på riktigt c-kort.
På körskolan kör dom ju dessutom automat nuförtiden. (Utan att det bli begränsat)
Sen om jag får köra bara ett par lektioner privat innan så kanske man får lite känsla.

Fri fart för ett fritt folk!
15 065 Inlägg
för 3 timmar sedan
bara man känner sig bekväm med storleken är det betydligt mycket lättare att köra stora fordon än en personbil.   

jag har inte körkort för lastbil men jag har testat kört en fh12  det är ju betydligt mycket lättare än att köra buss.
och buss är enkelt förutom överhänget och det slipper man på en lastbil då man sitter på hjulen.   

jag skulle aldrig ta någon form av begränsning  bättre att köra på riktig c  teorin är ju samma så lika bra att ta ett riktigt c kort  direkt

om du sen vill uppdatera med släp och känner att det inte är så skoj att köra upp med ett 24meters så går det ju alltid att begränsa släpet till ett c1e kortet istället   att övningsköra med en äldre lastbil är bara bra.. ju äldre ju bättre.   sen när man sätter sig i en ny modern lastbil så blir allt så otroligt mycket lättare..  jag känner bara skillnaden när jag hoppar in i våran manuella setra från 2016 på jobbet hur jävla skönt det är att hoppa in i någon av våra 24-25ans Turismo buss..  allt går så mycket lättare..

Kör fort så hinner inget hända...

1 532 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag tog C+CE för 9 år sedan. Då i en Volvo FH 2014 med i-shift automatiserad manuell växellåda (alltså ingen körkortsbegränsning till automat). En annan som tog körkort samtidigt som mig behövde egentligen bara C1 då han var fiskhandlare och behövde köra en C1-lastbil, men tog C ändå eftersom det inte är något egentligt merjobb.

Första körlektion körde vi runt lite i ett industriområde, ingen direkt introduktion, bara sätta sig bakom ratten, vrida runt nyckeln och köra.

Andra lektionen i stadstrafik, och tredje gången någonsin bakom ratten i en lastbil blev i snöstorm med påkopplad trailer. ?

En modern lastbil är inte krångligare att köra än en personbil, snarare enklare på många sätt eftersom du sitter högre och har mycket bättre överblick i olika situationer.

Och eftersom jag antar att du redan haft B-körkort ett tag så blir utbildningen lättare än för att ta B-körkort skulle jag säga eftersom du redan har körerfarenhet. Det tyckte jag iaf. Du behöver exempelvis inte aktivt tänka att du måste kolla döda vinkeln när du ska svänga höger och korsa en cykelbana, för det gör du antagligen per automatik vid det här laget.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

15 065 Inlägg
för 1 timme sedan
trubbelturbo skrev:
Jag tog C+CE för 9 år sedan. Då i en Volvo FH 2014 med i-shift automatiserad manuell växellåda (alltså ingen körkortsbegränsning till automat). En annan som tog körkort samtidigt som mig behövde egentligen bara C1 då han var fiskhandlare och behövde köra en C1-lastbil, men tog C ändå eftersom det inte är något egentligt merjobb.

Första körlektion körde vi runt lite i ett industriområde, ingen direkt introduktion, bara sätta sig bakom ratten, vrida runt nyckeln och köra.

Andra lektionen i stadstrafik, och tredje gången någonsin bakom ratten i en lastbil blev i snöstorm med påkopplad trailer. ?

En modern lastbil är inte krångligare att köra än en personbil, snarare enklare på många sätt eftersom du sitter högre och har mycket bättre överblick i olika situationer.

Och eftersom jag antar att du redan haft B-körkort ett tag så blir utbildningen lättare än för att ta B-körkort skulle jag säga eftersom du redan har körerfarenhet. Det tyckte jag iaf. Du behöver exempelvis inte aktivt tänka att du måste kolla döda vinkeln när du ska svänga höger och korsa en cykelbana, för det gör du antagligen per automatik vid det här laget.

högersväng med lastbil är väll ett av dom farligaste momenten just med lastbil då sikten är väldigt begränsad.   samma sak på många av våra bussar   hänt mer än en gång att jag fått knäppa upp bältet och ställa mig upp och kolla om det är fritt..   låggolvbussar ser man bra i men inte turistbussarna som jag mest kör.
men det är som du säger kan du köra bil och är bekväm med att köra bil så är det absolut inget problem att ratta en stor lastbil.   den tar lite mer plats det är väl det stora problemet  men det vänjer man sig vid och det enda sättet att bli van är att ratta mycket.

jag tycker det är en no brainer       
C-kort utan begräsningar.   jag tror att idag när man tar tungt körkort får man automatiskt manuellt körkort även om det är automater det mesta som finns idag.
så länge man har manuellt körkort för personbil.
om jag fattat allt rätt

1 532 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
trubbelturbo skrev:

högersväng med lastbil är väll ett av dom farligaste momenten just med lastbil då sikten är väldigt begränsad.   samma sak på många av våra bussar   hänt mer än en gång att jag fått knäppa upp bältet och ställa mig upp och kolla om det är fritt..   låggolvbussar ser man bra i men inte turistbussarna som jag mest kör.
men det är som du säger kan du köra bil och är bekväm med att köra bil så är det absolut inget problem att ratta en stor lastbil.   den tar lite mer plats det är väl det stora problemet  men det vänjer man sig vid och det enda sättet att bli van är att ratta mycket.

C-kort utan begräsningar.   jag tror att idag när man tar tungt körkort får man automatiskt manuellt körkort även om det är automater det mesta som finns idag.
om jag fattat allt rätt

Ja, det är korrekt. Jag har "manuellt" B-körkort, har aldrig kört en lastbil med manuell växellåda men har ändå ingen begränsning eftersom lastbilen jag körde upp med gick att välja växel med manuellt om man skulle vilja. Och det finns väl inte många lastbilar kvar med manuell växellåda idag, så den kunskapen är i princip irrelevant, samma sak med analog färdskrivare.

Kan också tilläggas att man får köra upp med dragbil och trailer för CE-Kort nuförtiden. Det gjorde jag, körde upp med dragbil + trailer men får köra alla typer av lastbil+släp-kombinationer.

Och har du en dator och en ratt så kan du alltid träna backning i Euro Truck Simulator. Och nu skojar jag inte! Jag hade klart lättare med backningen om man jämför med mina kurskamrater, vilket jag kopplar till mitt datorspelande big_smile
Senast redigerat av trubbelturbo (för 1 timme sedan)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

15 065 Inlägg
för 1 timme sedan
trubbelturbo skrev:
Growe skrev:
trubbelturbo skrev:

om jag fattat allt rätt

Ja, det är korrekt. Jag har "manuellt" B-körkort, har aldrig kört en lastbil med manuell växellåda men har ändå ingen begränsning eftersom lastbilen jag körde upp med gick att välja växel med manuellt om man skulle vilja. Och det finns väl inte många lastbilar kvar med manuell växellåda idag, så den kunskapen är i princip irrelevant, samma sak med analog färdskrivare.

Kan också tilläggas att man får köra upp med dragbil och trailer för CE-Kort nuförtiden. Det gjorde jag, körde upp med dragbil + trailer men får köra alla typer av lastbil+släp-kombinationer.

Och har du en dator och en ratt så kan du alltid träna backning i Euro Truck Simulator. Och nu skojar jag inte! Jag hade klart lättare med backningen om man jämför med mina kurskamrater, vilket jag kopplar till mitt datorspelande big_smile

jo att backa med en trailerdragare är ju relativt lätt då det är som att backa med personbil och släp. eller lätt allt är ju utifrån sina egna kunskaper så klart men att backa 24meters är ju inte lika lätt..   har våra bussar står på ett ställe där det mest är lastbilar och man blir duktigt imponerad när dom backar.

Sök