Jag tog C+CE för 9 år sedan. Då i en Volvo FH 2014 med i-shift automatiserad manuell växellåda (alltså ingen körkortsbegränsning till automat). En annan som tog körkort samtidigt som mig behövde egentligen bara C1 då han var fiskhandlare och behövde köra en C1-lastbil, men tog C ändå eftersom det inte är något egentligt merjobb.
Första körlektion körde vi runt lite i ett industriområde, ingen direkt introduktion, bara sätta sig bakom ratten, vrida runt nyckeln och köra.
Andra lektionen i stadstrafik, och tredje gången någonsin bakom ratten i en lastbil blev i snöstorm med påkopplad trailer. ?
En modern lastbil är inte krångligare att köra än en personbil, snarare enklare på många sätt eftersom du sitter högre och har mycket bättre överblick i olika situationer.
Och eftersom jag antar att du redan haft B-körkort ett tag så blir utbildningen lättare än för att ta B-körkort skulle jag säga eftersom du redan har körerfarenhet. Det tyckte jag iaf. Du behöver exempelvis inte aktivt tänka att du måste kolla döda vinkeln när du ska svänga höger och korsa en cykelbana, för det gör du antagligen per automatik vid det här laget.
Offensiv inkompetens är bästa försvar.