Low skrev:The-GOAT skrev:Low skrev:
Fantastiskt bil igentligen,Positva är också att man ställa av bilen, och endast ett garage försäkring tickar och inga dyra lån.
Ja, dumt köpa en bil för 500.000 kr kontant, när de kan läggas på aktier. Men kanske ännu bättre låta de växa på varann än slösa 500.000 på en bil.:-)
Tesla? Ne du, Elon har inte varit min favorit från första början, senare år har visat mycket om honom. Kanske nån gång när han inte äger så mycket av tesla:-) finns så mycket andra fantastiska EVs idag. Inte en temu liknande aston martin.
Samtliga bilar går att ställa av.
Din Saab är inte unik på det viset.
För många finns möjligheten att köpa en bil för 500 kakor och samtidigt låta kapitalet växa, en nybil kräver inte några reparationer samt en eldriven bil är väldigt billig i drift, men kör man lite och trivs med en äldre bil så kan givetvis 500k kännas bortkastade att lägga på en bil.
Men för nybilsköparen är det en annan ekvation att utföra.
Jag antar att du har koll på samtliga VDs tillika ägarförhållanden inom biltillverkningen samt vilka företag som har sina fingrar i vilka syltburkar.
VAG, BMW, MB, GM, Volvo, KIA/Hyundai, Toyota osv...deras tillverkning i Ryssland, Kina, barnarbete, krocktestfusk osv osv.
Men, återigen, detta är fullständigt irrelevant för ämnet vad du har för känslor kring Tesla eller Elon.
Jag nämnde ingenstans att det var unikt för min saab. känns som du antingen inte förstod, eller helt enkelt inte ville förstå. Klassisk Evildan.
Jag tycker det inte är fel att köpa en nybil. Man ska absolut unna sig. Det är helt okej att "justify" sitt köp att tro det är mycket billigare att köpa ny bil "man slipper verkstads kostnader". Men peka inte fingret på andra att man ska göra så.
Skulle våga påstå att värdeminskningen på ett år på en ny bil, har kostat mig mindre än underhållning på min saab på 10 år.
Sen kan du självklart räkna vad min saab har kostat mig på bränsle. Men det är inte gratis att ladda sin Elbil på macken heller idag. Eller du kanske inte förstått att inte alla har tillgång till laddare hemma.
Ja elon musk är irrelevant till tråden håller med. Lika irrelevant som ditt påpekade hur många dör varje år pga utsläpp av förbränningsmotorer.
Tråden handlar om oss som kör förbränningsmotorer, hur snubbla du hit?.
Nej, det nämnde du inte, däremot kan alla bilar ställas av, jag förstår definitivt inte syftet med din kommentar angående det.
Jag pekar inte, jag försöker ha en diskussion gällande äpplen och päron samt att en nybil kan, beroende på hur mycket den äldre bilen går sönder, vara billigare sett till ohemula verkstadsräkningar.
Vi ser ju återkommande exempel på reparationer uppåt 100.000kr för halvnya bilar, när bilen är reparerad har den ändå samma marknadsvärde som innan den havererade.
Det är möjligt att just du har haft den turen att slippa höga kostnader, men långt ifrån alla har haft det samt saknar möjligheten att reparera själva.
Jodå, jag vet att alla inte kan ladda hemma, jag vet också att för de elbilsägarna finns det bra avtal med laddaktörer att teckna för att få ett ganska vettigt pris/kWh.
Att ladda enbart snabbt publikt utan abonnemang är ungefär som att stå och tanka sin förbränningsmotor med Aspenbränsle.
Då tråden handlar om bränslepriset och om det är lagom eller inte sett till hur mycket en individs körmönster påverkas hade jag en åsikt om att priset är för lågt sett till kostnaderna för vad samhället betalar för de skador bränslet orsakar, vilket är ytterst relevant för tråden anser jag.
Tråden handlar inte alls om personer som kör förbränningsmotorer, tråden handlar om hur bränslepriset påverkar hur mycket någon kör, eftersom jag inte påverkas av bränslepriset påverkar det inte mig öht, vilket jag var mycket tydlig med redan i första inlägget jag skrev, innan det jag skrev skulle börja ifrågasättas.
När någon ifrågasätter mig, då svarar jag givetvis och utvecklar min tanke med min åsikt.
Det förefaller inte gillas av flertalet, men jag anser att ett diskussionsforum just är till för att ha en diskussion och utbyta tankar och idéer om ämnet.
Forumet skulle dö ut på en pisskvart om samtliga medlemmar var tvingade till en åsikt.
För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.
0
0
0
0