7000
Sök

Fyllt på för mycket olja!

3 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Har haft mycket strul med bilen, men nu Pga ett missförstånd har jag fyllt på för mycket olja!
Oljenivån var från början låg, men istället för att fylla på 1l som det var tänkt blev det istället 2l!
Bilen hade direkt svårt att starta.
Jag insåg misstaget först efter någon mil. Pumpade ur 1l olja. Men bilen är fortfarande svårstartad och motorlampan börjat lysa.
Finns det något jag som helt okunnig på bilar kan göra nu?
Är det tänkbart att det kan lösa sig av körning?

555 Inlägg
för 15 timmar sedan
HyundaiTomte skrev:
Har haft mycket strul med bilen, men nu Pga ett missförstånd har jag fyllt på för mycket olja!
Oljenivån var från början låg, men istället för att fylla på 1l som det var tänkt blev det istället 2l!
Jag insåg misstaget först efter någon mil. Pumpade ur 1l olja. Men bilen är fortfarande svårstartad och motorlampan börjat lysa.

Är oljenivån korrekt nu?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 Inlägg
för 15 timmar sedan
HyundaiTomte skrev:

Pumpade du bara ut ur oljetanken? I så fall kan det vara förmycket kvar i systemet fortfarande.

3 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Nivån bör vara korrekt, men jag ska ta en ny titt imorgon.
Jag pumpade ur olja direkt genom hålet för oljestickan.

* Voff voff *
11 199 Inlägg
för 2 timmar sedan
Även om 1 liter för mycket inte är bra för motorn så gör det inte motorn svårstartad (precisera gärna vad du menar mer exakt?). Det felet beror på någonting annat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 003 Inlägg
för 1 timme sedan
Vad är det för bil det är frågan om?

En större motor borde klara 1lit för mycket utan konsekvenser alls på så kort tid, medan en avsevärt mindre motor kan börja slå i vevaxeln och skicka ut olja I PCV system, mm.
Tex mopedbil eller liten 3cyl osv...
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

3 Inlägg
för 45 minuter sedan
Trådstartare
Hej!
En Hyundai ix35, bensin
Ni kanske har rätt i att det inte är oljan (jag) som är boven.
Starten har varit lite hackig ett tag, men inte alls såhär.
Nu hostar den ett bra tag och går  igång, men väldigt slött, man blir liksom tveksam om den tänt till eller inte.eller så får man prova igen.
När jag skulle iväg i morse startade den däremot utan minsta problem, accelererade och gick normalt. Körde en timme och stannade för att tanka, då hostade den igång igen och motorlampan lyser fortfarande.
Sen gick dock motorn normalt och det gick fortfarande bra att accelerera.
Ska få hjälp imorgon att kika på felkoder. Misstänker att jag inte kan göra så mycket just nu...

6 694 Inlägg
för 36 minuter sedan
Men har du inte kollat oljenivån?? Det är det första man ska göra ,inte att fylla på eller ta ur olja i blindo!

Sök