8345
Sök

Bromsproblem efter beläggbyte Saab 9-5 -02

41 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Jahopp då va man här igen å söker rådgivning?
Jag skulle byta beläggen fram på min 9-5 aero -02 för dom hade på ett ungefär 1-2 mm anliggningsyta kvar.

Jag började med vänster och hade problem med att få tillbaka kolven men de gick tillslut med skruvtving men sen när jag skulle göra högersidan så fick jag tillbaka den ca 5mm innan det va tvärstopp i oket. Sen när jag skruvade skruvtvingen lite till så började det rinna vätska under bilen? Det läckte från locket på bromsvätske behållaren.

Jag testade att trycka ner bromsen ett par gånger med motorn av för att få ut lite vätska till oken men på vänstersidan rörde sig inte oket ett dugg.  Men höger nöp det. Bromspedalen blev inte helt stum heller, den va mjuk oavsett hur många gånger jag pumpde.

Jag undrar:
1. om anledningen till att kolven på höger inte gick att pressa in för att den kärvat eller för att det blivit mycket tryck i systemet? Skyddsdamasken har ett hål i sig så jag befarar att den kärvat.

2. Om vänstersidan kärvat efter att jag pressat in den eller om den inte vill åka ut på grund av att det kommit in luft i systemet?

3. Kan jag orsakat någon skada till bromssytemet när jag pressat in så mycket vätska så att det läcker ut ur locket? Jag har kollat överallt å det läcker ingenstans.

Tacksam för svar?
Senast redigerat av Hakans20 (för 5 timmar sedan)

355 Inlägg
för 5 timmar sedan
Till att börja med ska man nog skruva av locket på reservoaren (och lägga en trasa runt/under) innan man börjar trycka in kolvar. Vätskan du pressar tillbaka måste ju ha någonstans att ta vägen, alltså måste luften i reservoiren ha någonstans att ta vägen.

41 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Japp jag har åxo insett det nu, man lär sig av sina misstag.
Jag hade ändå tänkt byta ut bromsvätskan så jag kan ju testa det å se om det hjälper
Senast redigerat av Hakans20 (för 5 timmar sedan)

355 Inlägg
för 4 timmar sedan
Hakans20 skrev:
Jag hade ändå tänkt byta ut bromsvätskan så jag kan ju testa det å se om det hjälper

Kan ju även vara att det andra oket är "slut", speciellt om du kört länge med för slitna bromsbackar.

41 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
JN1975 skrev:
Hakans20 skrev:

Kan ju även vara att det andra oket är "slut", speciellt om du kört länge med för slitna bromsbackar.

Hur blir ett ok slut? Vill inte vara otrevlig jag bara undrar?
Det läcker ingen oljaunder damasken genom packboxen i oket så bromsvätskan borde ju knuffa kolven som vanligt? I och med de lilla hålet i damasken på HÖ sidan så är de möjligt att kolven börjar korrodera och drar med sig packboxen ner i graven tänker jag

6 762 Inlägg
för 1 timme sedan
Den rostar! Det är därför kolven inte går att trycka in så lätt!
Köp nytt bromsok!

355 Inlägg
för 42 minuter sedan
Hakans20 skrev:
JN1975 skrev:
Hakans20 skrev:

Hur blir ett ok slut? Vill inte vara otrevlig jag bara undrar?
Det läcker ingen oljaunder damasken genom packboxen i oket så bromsvätskan borde ju knuffa kolven som vanligt? I och med de lilla hålet i damasken på HÖ sidan så är de möjligt att kolven börjar korrodera och drar med sig packboxen ner i graven tänker jag

Precis som Jaka skrev, du får tex in fukt där damasken är trasig, det blir "rostloppor/knottror" i metallen på kolven som gör att det inte rör sig fritt. Det behöver alltså inte läcka bromsvätska för att vara dåligt, det kan bara packa ihop på olika sätt. I somras bytte jag bromsar på en 9-5 2003 som stått i 4-5 år, helt omöjligt att få bort oken från skivorna med vanliga verktyg, så jag fick kapa och slå bort oken och okhållarna.Sen uppgraderade jag till 16"/Aero-bromsar jag hade liggande, så blev bra. (Samma ok och belägg fram, andra okhållare och skivor).

Sök