5919
Sök

Ljudnivån i kupe'n

14 Inlägg
fredag 22:41
Trådstartare
Köpt en äldre Hyundai I30 som visat sig ha högre ljudnivå inuti än vad jag är van vid. Vad kan man göra åt detta?

Forummoderator
26 663 Inlägg
lördag 00:07
Beror nog lite på vad du har för budget?

Men att sätta in extra ljudisolering på väl valda platser inne i kupén - läs; exempelvis ljuddämpande mattor - vore ju förstås ett alternativ.

Ett exempel på matta: https://fyndiq.se/produkt/05m-x-2m-10mm … oup%20%231

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

626 Inlägg
lördag 08:30
Se över däck, vissa däck för väldigt mycket oväsen.
Ljudisolera som Lars föreslår kan vara en annan lösning.
Både i30 och Cee'd av första generationerna är klassiskt asiatiskt burkiga enligt min uppfattning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 231 Inlägg
lördag 17:42
Som nämnts, däck gör extremt mycket för vägljudet. Kolla runt och se om du kan byta till däck som är tysta(re).

Annars är det ju att börja plocka ur inredning och dörrsidor och klistra isolering, men det är ju ett lite större projekt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

14 Inlägg
lördag 22:58
Trådstartare
Ser att de sommardäck som sitter på tydligen är lågpris - Roadhog. Bullermärkning 70-71db.
Hittar Nokian Hakka Blue med bullermärkning 67db. Det borde kanske ge förbättring värt ett försök....

Annars görs det mycke reklam på sociala media f.n. om gummilister som klistras i dörrspringorna. Någon kanske vet om det verkligen fungerar mot däckljudet?

6 772 Inlägg
för 13 timmar sedan
stora hjul bullrar också mer så vilken dimension har du nu?

14 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
stora hjul bullrar också mer så vilken dimension har du nu?

Har 195/65 R15 som väl är ganska normal-stora skulle jag tro. När jag mäter med en app i mobitelefonen hamnar ljudnivån på upp mot 80 decibel då jag kör i 80-90 km/t. Jag tycker att det blir jobbigt på lite längre turer.
Senast redigerat av StigErik (för 1 timme sedan)

Sök