5634
Sök

Köra på bana - trackday?

179 Inlägg
onsdag 11:29
Trådstartare
Hej på er!

Har bestämt mig för att börja köra på bana. Utöver tusentalstimmar i diverse bilspel så har jag noll erfarenhet. Jag har kikat på trackdays som flera motorbanor håller lite då och då, men även kikat på några motorsportsklubbar. Är det någon här som brukar köra trackdays och vet vilka man bör satsa på / vilka banor som är nybörjarvänliga?

Kikar just nu på Mantorp och deras trackdays. Jag bor i Stockholm, så helst något som är relativt nära.

Kommer ha nya däck, nya bromsar runt och bilen är nyservad. Något mer jag bör tänka på? smile

Brukar man teckna någon extraförsäkring?
Senast redigerat av Vansterfilen (onsdag 11:30)

377 Inlägg
onsdag 15:35
Bra bromsar, även bromsvätska utbytt, inga läckage får finnas,
heltäckande bomullskläder, godkänd hjälm, inga lösa föremål i bilen osv,
Nu vet jag inte vad du kör för bil, men en standardbils bromsar brukar inte räcka många varv innan dom börjar bli matta, om du inte kört förut så skulle jag rekommendera att du bokar med en instruktör,
Dom flesta event/klubbar kräver en SMA licens

17 Inlägg
onsdag 16:18
Du kanske inte vill köra med din vanliga bil på detta, utan ha något gammalt skrälle som det inte spelar sås stor roll om du har sönder.

750 Inlägg
onsdag 18:23
bara gör det, det skit skoj o farligt. farligt i den mening att man blir biten o bara vill köra mer o mer
o till slut tävla.
så gick det för mej. det blev många års tävlande o STORA hål i plånboken :-)

934 Inlägg
torsdag 11:31
Jag har provat på det här träsket. Köra bil på bana. Mycket pengar blev det, och väldigt roligt.  Men det som jag upplever gav mest pang för pengarna var RÄTT bromsklossar. Klossar som ger bra arbetstemperatur för just din bil. Det blev enorm skillnad när jag böt till Riktiga klossar.

179 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
J_Maki skrev:
Bra bromsar, även bromsvätska utbytt, inga läckage får finnas,
heltäckande bomullskläder, godkänd hjälm, inga lösa föremål i bilen osv,
Nu vet jag inte vad du kör för bil, men en standardbils bromsar brukar inte räcka många varv innan dom börjar bli matta, om du inte kört förut så skulle jag rekommendera att du bokar med en instruktör,
Dom flesta event/klubbar kräver en SMA licens

Tack! Det är en sportigare bil med större, ventilerade bromsar som standard. Med det sagt lär de väl bli matta efter ett tag ändå, men på trackdayen jag ska gå kör man 15min sen paus 30, så tänker att de hinner svalna under den halvtimmen?...

Buccaneera skrev:
Du kanske inte vill köra med din vanliga bil på detta, utan ha något gammalt skrälle som det inte spelar sås stor roll om du har sönder.

Jag hör dig, men syftet är att äntligen kunna se vad bilen går för utan att behöva bryta mot samtliga trafikregler hehe.

doktorduett skrev:
bara gör det, det skit skoj o farligt. farligt i den mening att man blir biten o bara vill köra mer o mer
o till slut tävla.
så gick det för mej. det blev många års tävlande o STORA hål i plånboken :-)

Låter svinkul, jag är taggad!
mats757 skrev:
Jag har provat på det här träsket. Köra bil på bana. Mycket pengar blev det, och väldigt roligt.  Men det som jag upplever gav mest pang för pengarna var RÄTT bromsklossar. Klossar som ger bra arbetstemperatur för just din bil. Det blev enorm skillnad när jag böt till Riktiga klossar.

Är det för att bromsarna ger upp om det inte är klossar för banan eller vad var skillnaden?
Senast redigerat av Vansterfilen (för 1 timme sedan)

6 778 Inlägg

Sök