6852
Sök

Sälja bil till bilfirma ?

88 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Någon här som har erfarenhet och tips angående att sälja bil till bilfirma.
Hur är till exempel Kamux ?
Hur funkar det att sälja genom " vi köper din bil"
Har tänkt att byta vår Renault Kangoo fem sits elbil 2023 mot en VW Caddy sjusits e hybrid men VAG  handlarna verkar inte byta in andra elbilar än VAGs egna märken.
Inser att vår Renault inte är så lättsåld
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 6 timmar sedan)

4 058 Inlägg
för 2 timmar sedan
Sålde en bil till Kamux för ca 3år sedan.
Det var inga problem.

En då ca 6år gammal Audi Quattro i gott skick.
Dom kollade på den, testade lite (givetvis) och sen var det klart. Den var förvisso i väldigt bra skick. Modifierad på ett eller annat sätt så kanske dom drar öronen åt sig.  JAG skulle det i alla fall.

Visst hade jag fått bättre betalt om jag sålt den privat, men det är för mycket idioter i farten och för mycket pengar inblandat för det.  Säljer bara bilar under 10kkr privat numera. Och då bara lokalt.

Dom annonserade ut den ca 25kkr mer än jag fick. Inget konstigt för nästan 200k bil.

Tips:
Kamux och Riddermarks Bil hade budkrig en stund.  Det gav ca 10kkr mer än initialbudet.
Alltid något.

88 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Tackar så jättemycket för tips och engagemang.
Vi har Kamux i lilla stan där jag bor, kollar med dem till veckan.
Vill inte heller sälja privat när det handlar om såpass pengar.
Har sett att handlare begär 299 000
För demobilar av samma årsmodell som vår.
Vår har ju dock gått 1100 mil men är välvårdad..
Antar att man inte får bud på mer än max 220 000 för vår
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 2 timmar sedan)

182 Inlägg
för 2 timmar sedan
KenthIJ2 skrev:

Om din bil säljs för 299tkr ska du ha mer än 220tkr. Räkna med att en större bilhandlare vill ha ungefär 50tkr +- 10tkr.
Jag sålde en bil till Riddermark som lades ut för 134tkr. Jag fick 125tkr för den, det var en bra affär tyckte jag.

88 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
KenthIJ2 skrev:

Om din bil säljs för 299tkr ska du ha mer än 220tkr. Räkna med att en större bilhandlare vill ha ungefär 50tkr +- 10tkr.
Jag sålde en bil till Riddermark som lades ut för 134tkr. Jag fick 125tkr för den, det var en bra affär tyckte jag.

Tackar !!!
Låter ju hoppfullt.
Nu är det ju dessvärre så att 299 är vad de begär men de kanske inte säljs fle det priset.
Har iofs sett att handlare begär mer än 299 också. ( faktiskt över 400 000)
Tror att " nypris" för dem bilen låg på över 500 000 när den kom

88 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Om jag skall redovisa helt öppna kort ( vilket kanske inte är helt lyckat) så köpte jag bilen för ett år sedan , då som demobil som gått 40 mil.
Jag betalade då 330.000 och har kört bilen i 1100 mil.
Har köpt till bra friktionsdäck på plåtfälg och de har gått ca 400 mil.
Bilen har dessutom ganska bra utrustning t ex adaptiv farthållare, back kamera, på sensorer runt om, två läges stolsvärme fram, textilmattor. Keyless, gps/ nav  etc

182 Inlägg
för 1 timme sedan
KenthIJ2 skrev:
Om jag skall redovisa helt öppna kort ( vilket kanske inte är helt lyckat) så köpte jag bilen för ett år sedan , då som demobil som gått 40 mil.
Bilen har dessutom ganska bra utrustning t ex adaptiv farthållare, back kamera, på sensorer runt om, två läges stolsvärme fram, textilmattor. Keyless, gps/ nav  etc

Släng in ditt regnummer på car.info så får du en schysst värdering. Ta värderingen hos bilfirma och dra bort 50tkr så har du ett hum om vad du kommer få smile

16 Inlägg
för 58 minuter sedan
Hej,
Har tagit in pris av Kamux o Riddermark.

Den som betalar bäst vid inköp av bil är den lokala märkeshandlaren(utan att köpa ngn bil av dom). Dom har gett mig ett pris på förhand, inbytesbesiktigat o tom höjt inköpspriset efter besiktning.
Detta är på en mellanstor ort.

Flera kollegor o vänner har samma erfarenhet. Dom får bättre betalt av mellanstora ortens märkeshandlare när dom säljer bilen till dom än dom får vid inbyte av storstadens märkeshandlare.

Har även sålt en bil via lokal bilförmedlare med många år i branschen. Den affären var likvärdig med med mellanstora ortens inköp av bil.

88 Inlägg
för 40 minuter sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
KenthIJ2 skrev:

Släng in ditt regnummer på car.info så får du en schysst värdering. Ta värderingen hos bilfirma och dra bort 50tkr så har du ett hum om vad du kommer få smile

Tackar igen.
Skall kolla

88 Inlägg
för 38 minuter sedan
Trådstartare
Kuf skrev:
Hej,

Den som betalar bäst vid inköp av bil är den lokala märkeshandlaren(utan att köpa ngn bil av dom). Dom har gett mig ett pris på förhand, inbytesbesiktigat o tom höjt inköpspriset efter besiktning.

Flera kollegor o vänner har samma erfarenhet. Dom får bättre betalt av mellanstora ortens märkeshandlare när dom säljer bilen till dom än dom får vid inbyte av storstadens märkeshandlare.

Har även sålt en bil via lokal bilförmedlare med många år i branschen. Den affären var likvärdig med med mellanstora ortens inköp av bil.

Tackar för tips och engagemang.
Skall kolla även detta.
För Renault lär det väl bli Hedin eller Volvoförsäljate då

16 Inlägg
för 27 minuter sedan
KenthIJ2 skrev:
Kuf skrev:
Hej,

Tackar för tips och engagemang.
Skall kolla även detta.
För Renault lär det väl bli Hedin eller Volvoförsäljate då

Tror på lokal Renaultåterförsäljare på mellanstor eller mindre ort som inte är Hedin bil.
Tror Hedin delvis lämnat Renault ?tillbaka? till tidigare återförsäljare, så är det iaf i Varberg.

Sök