Minst lika pålitliga som en helt vanlig kupévärmare (dessa är också PTC). PTC-kupévärmeelement har hunnits i VW dieselbilar utan parkeringsvärmare sen 2010 fast då med mindre effekt än elbilarna.
Elbilar har upp till 6KW värmeelement om jag minns rätt så ger kraftig och snabb värme. Drivs från högvoltsbatteriet.
Jag hade en brödrost (PTC) i min förra Tesla Model 3. Värmen kommer supersnabbt och jag hade inte några problem alls med den.
teslorna har väll dock haft en hel del problem med sina. antagligen rena kvalitets problem för när dom fungerar fungerar dom yppligt jag upplever dom som väldigt bra påmin polo iallafall fast det är en mycket mindre anläggning i dom så det en 12v enhet så förväntar mig inte jättemycket av dom men det håller rutan isfri redan minuten in
Har kollegor med e-hybrid caddy. De är nöjda med förvärmningen med ett undantag: Kollegan som inte laddar bilen hemma måste alltid spara på kraften i högvoltbatteriet. Är det slut blir det ingen förvärmning. Den går alltså att förvärma även utan laddkabel ipluggad om det bara finns tillräckligt med mos kvar i batteriet.