5201
Sök

Om ni fick ändra lagar kring bilar, vad skulle ni ändra?

Från Finland
483 Inlägg
tisdag 21:00
zemet skrev:
Menar du att det skall vara billigare skatt på el och hybrider om man är skriven i storstad?
Varför då?

Nä jag menar stora bilar specillet höga bilar som SUVar ska straffskattas p.g.a. sin storlek. Vad dom drivs på är helt irrelevant för min del.

Professionell nybilshatare

367 Inlägg
tisdag 22:48
Att den som har haft körkort för behörighet B i två år ska få köra lastbil på 4250 kg. Den som haft behörIghet BE i två år ska få dra tungt släp på max 4250 kg bakom dessa.

Det som eu har beslutat nu kommer gälla typ from 2028 eller ngt. Detta är att den som haft b körkort I två år ska få köra fordon som går på alternative drivmedel tex el upp till 4250 kg samt efter utbildning eller prov dra ett släp på max 750 kg. Dvs totalt 5000 kg.

Jag vet inte hur det kommer bli för Dom med be kort om Dom kommer få dra tyngre släp bakom dessa tex eldrivna fordon.

Den som vill köra husbil på upp till 4250 kg oavsett drivmedel kommer kunna ta en viss enklare behörighet typ körprov eller utbildning.
Då får man också dra släp på 750 kg.
Däremot kommer inga Tunga släp få dras bakom dessa som jag förstår det trots be behörighet?

Summa SUMMARUM:
Jag tycker att Dom bara kan byta ut dagens 3500 kg till 4250 kg oavsett drivmedel och att den som har be kort får dra tungt släp bakom dessa.
Dagens fordon är tyngre men säkrare.

En lank med kommande nya körkort regler:
"Kommande körkortsregler - Transportstyrelsen" https://transportstyrelsen.se/kommande-korkortsregler

Tack mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (tisdag 22:56)

1 238 Inlägg
tisdag 23:16
Det bör läggas mer mer vikt på riskbedömning i trafik och fordons-kännedom för att man ska kunna ta B-kort. Ska man ut i trafiken så gör man det i särklass farligaste som gemene man utsätter sig för i vardagen. Körkort ses idag generellt som en rättighet och många beter sig synnerligen nonchalant när de framför sitt fordon. Jag vill se mycket högre krav på körkortsprov och mycket högre böter på beteendebrott i trafiken.

Jag tog körkort för 13 år sedan, det var enkelt och då var jag väldigt ung. När jag tog MC-kort för två år sedan fick jag kämpa betydligt mer.
Det handlade mycket om placering av fordon, förutse vad andra trafikanter kommer göra, ta ut avstånd för att ge mig själv säkerhetsmarginal, lära känna mitt fordon genom att göra en grundlig säkerhetskontroll och förstå hur fordonet påverkas i olika omständigheter. Jag tror att vi hade haft betydligt säkrare vägar om alla gick en motsvarande MC-utbildning i stället för att förlita sig på att bilen kommer auto-bromsa eller automatiskt styra in i rätt fil när man scrollat för mycket bakom ratten.

3 531 Inlägg
Igår 08:00
Trådstartare
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Menar du att det skall vara billigare skatt på el och hybrider om man är skriven i storstad?
Varför då?

Nä jag menar stora bilar specillet höga bilar som SUVar ska straffskattas p.g.a. sin storlek. Vad dom drivs på är helt irrelevant för min del.

Varför höga bilar? Borde nästan vara lag på högre bilar då fastnar inte folk på 10cm  snö?

757 Inlägg
Igår 08:10
att bensin o diesel ALLDRIG får kosta mer än 3 kr litern

Fri fart för ett fritt folk!
15 149 Inlägg
Igår 08:45
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Varför då?

ja en stor suv är alltid sämre för miljön än en liten bil..

vikten som spelar den största rollen..  jag förstår inte ens varför någon tycker att dom behöver den typen av bil.   
dom flesta sitter där själv i sin vräkiga suv och tar utrymme. 
min sport är att backa in mina småbilar på platserna så när det kommer någon så tror dom platsen är tom..   oftast suvar då smile och där står min lilla bil som fungerar utmärkt för 4st att åka i .    i min a2 får lätt och ledigt plats med 4st busschafförer. i bilen smile

Low skrev:
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Varför då?

Varför höga bilar? Borde nästan vara lag på högre bilar då fastnar inte folk på 10cm  snö?

det gör man för att man tror att höjden gör någon skillnad när vikten är den stora fienden.. har haft snö upp till dörrarna på min arosa aldrig kört fasat med den bilen

Kör fort så hinner inget hända...

4 077 Inlägg
Igår 10:14
Growe skrev:
jag förstår inte ens varför någon tycker att dom behöver den typen av bil.

För att man bor långt ifrån betydande tätorter och därmed plogad allmänna vägar högst sporadiskt, samt dom ENSKILDA vägarna först när boende kommit hem eftersom det allmänna tar springnota på sådant.

Straffbeskattas också? Schysst.

Ska alla flytta till tätorterna?
Hoppas inte på det, för den bostadskrisen vill ingen ha.

Growe skrev:
har haft snö upp till dörrarna på min arosa aldrig kört fasat med den bilen

Jo, Jag har också kört i sådan snö med gamla rwd Volvos, men det är sällan sådan kornsnö som man nästan kan vifta bort med en filt.  Vanligast är blötsnö där det kämpar redan i 1.5dm upp för backarna. Där över är bara att glömma utan AWDn.

15 149 Inlägg
Igår 12:08
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

För att man bor långt ifrån betydande tätorter och därmed plogad allmänna vägar högst sporadiskt, samt dom ENSKILDA vägarna först när boende kommit hem eftersom det allmänna tar springnota på sådant.

Growe skrev:

Jo, Jag har också kört i sådan snö med gamla rwd Volvos, men det är sällan sådan kornsnö som man nästan kan vifta bort med en filt.  Vanligast är blötsnö där det kämpar redan i 1.5dm upp för backarna. Där över är bara att glömma utan AWDn.

på min audi a2 har blötsnön sprutat över huven när jag varit ute och kört i blötsnö.. inga problem där heller smile   oftast är det att folk inte har bra däck eller bara suger på attköra bil.   jag har hjälpt folk loss ur snön fast dom inte suttit fast för dom har suttit fast och bilen rör sig inte ur fläcken var på jag satt mig i en helt främmade bil lagt i växeln och kört iväg utan några som helst problem..   jag har kört skolbuss så det där är återkommande "problem" när folk kör fast vid möten och jag brukar försöka hjälpa dom loss och enda gång det inte gått är när dom står långt ner i diket..   sist var det en suv som satte fast sig så pass men då var dom inte kvar på vägen längre smile 

vill påstå att 99.99% av alla som kör suv inte behöver en suv..    den sista 0.01% dom har ingen suv utan dom köper någon rejälare som inte bara är fwd fram tills dom sitter fast så vänster bakhjul endå står och snurrar fritt medans alla andra hjul står stilla smile

690 Inlägg
Igår 12:14
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

Growe skrev:

på min audi a2 har blötsnön sprutat över huven när jag varit ute och kört i blötsnö.. inga problem där heller smile   oftast är det att folk inte har bra däck eller bara suger på attköra bil.   jag har hjälpt folk loss ur snön fast dom inte suttit fast för dom har suttit fast och bilen rör sig inte ur fläcken var på jag satt mig i en helt främmade bil lagt i växeln och kört iväg utan några som helst problem..   jag har kört skolbuss så det där är återkommande "problem" när folk kör fast vid möten och jag brukar försöka hjälpa dom loss och enda gång det inte gått är när dom står långt ner i diket..   sist var det en suv som satte fast sig så pass men då var dom inte kvar på vägen längre smile 

vill påstå att 99.99% av alla som kör suv inte behöver en suv..    den sista 0.01% dom har ingen suv utan dom köper någon rejälare som inte bara är fwd fram tills dom sitter fast så vänster bakhjul endå står och snurrar fritt medans alla andra hjul står stilla smile

Du vet väl vad akronymen innebär?
Stupid
Unnecessary
Veichle

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 149 Inlägg
Igår 12:29
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

Du vet väl vad akronymen innebär?
Stupid
Unnecessary
Veichle

visste inte att suv stog för det men det förklarar sååååå mycket smile  tack för den översättningen för den var okänd för mig smile

Från Finland
483 Inlägg
Igår 18:53
Tror inte på det där snacket att man måste ha en SUV för man bor på landet, mest för det är där jag bor... Dessutom är det ju SUVar landsplåga vid det här laget, för att så många kör om kring i dom och dom flesta bor i förorter och kör till och från jobbet och har aldrig bilens ens smutsig.

Skulle verkligen SUVar köras av ett fåtal som behövde dom på riktigt och biltypen inte sakta börjar dominera allt mera, så skulle jag inte störa mig på dom, för dom skuille vara en liten del i en sund mix av olika fordonstyper. Men allt mer så börjar ju allt stöpas om i en SUV form och det är en riktig olycklig utveckling, alla andra på vägen som inte kör en SUV lider av detta. Speciellt säkerhetsmässigt om vi nu ignorerar miljöfaktorn.

Bor för övrigt på landet och har växt upp rejält avsides, ändå har vi alltid klarat oss med vanliga bilar och 2wd... Ibland undrar man hur folk överlevde 80 talet.

Mina egna föräldrar köpte en SUV, inte för dom ville ha, men det var vad som fanns att tillgå hos handlarna för det mesta i deras prisklass. Nu kör dom i den och vägarna där dom bor har aldrig varit så bra asfalterade och så breda och fina (hände innan dom köpte ny bil, eftersom en vindpark for upp i närheten så behövdes vägarna uppgraderas, innan var det mera hål än väg).
Senast redigerat av DennisCA (Igår 18:56)

Professionell nybilshatare

4 324 Inlägg
Igår 20:48
Jesper328 skrev:
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Automatiskt helljus skall förbjudas då detta många gånger ej fungerar tillfredsställande.
Förväntar mig att alla med körkort skall förstå hur man använder sitt helljus i trafiken, och gör man ej det så skall arkebusering kunna vara en alternativ straffåtgärd. lol

Lamptyper i strålkastare skall endast vara av halogen- eller xenontyp.
LED skall endast få användas i t.ex DRL.
Detta dels för att dagens strålkastare är alldeles för starka, och dels för att reparationskostnaderna är galna NÄR dessa prylar väl går sönder.

Jag har fått fukt i framlycktan på Teslan.
Tesla har lagt ett kretskort i botten på lyktan som nu blivit fukskadat och ger fel resistans så bilen tror blinkers är trasig fastän den fungerar.

19600 kr för att laga en blinkers:)

Tur man är lite händig och kan fixa grejer själv.

Det är ju helt galet. lol
Antar att den pengen avser en komplett strålkastare, eller finns det lösa kretskort att köpa?

Priset var för komplett strålkastare ink 1000 kr för montering.

7 597 Inlägg
för 17 timmar sedan
DennisCA skrev:
Tror inte på det där snacket att man måste ha en SUV för man bor på landet, mest för det är där jag bor... Dessutom är det ju SUVar landsplåga vid det här laget, för att så många kör om kring i dom och dom flesta bor i förorter och kör till och från jobbet och har aldrig bilens ens smutsig.

Skulle verkligen SUVar köras av ett fåtal som behövde dom på riktigt och biltypen inte sakta börjar dominera allt mera, så skulle jag inte störa mig på dom, för dom skuille vara en liten del i en sund mix av olika fordonstyper. Men allt mer så börjar ju allt stöpas om i en SUV form och det är en riktig olycklig utveckling, alla andra på vägen som inte kör en SUV lider av detta. Speciellt säkerhetsmässigt om vi nu ignorerar miljöfaktorn.

Bor för övrigt på landet och har växt upp rejält avsides, ändå har vi alltid klarat oss med vanliga bilar och 2wd... Ibland undrar man hur folk överlevde 80 talet.

Mina egna föräldrar köpte en SUV, inte för dom ville ha, men det var vad som fanns att tillgå hos handlarna för det mesta i deras prisklass. Nu kör dom i den och vägarna där dom bor har aldrig varit så bra asfalterade och så breda och fina (hände innan dom köpte ny bil, eftersom en vindpark for upp i närheten så behövdes vägarna uppgraderas, innan var det mera hål än väg).

jag är emot suv, för små för min smak, samt för höga för mina hundar, ja jag vet det finns ramper, men inte min grej, förespråkar dock 4x4 , minns när jag hade en sierra cosworth, satt fast en gång, då backade jag ner på en infart med knappt en meter snö, då hängde den sig, lite skyfflande under bärarmar å den var lös igen smile

967 Inlägg
för 3 timmar sedan
Fängelse i minst 1 månad för mobilpillande bakom ratten, ska klassas som mordförsök.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ta bort EPA traktorerna.

1 238 Inlägg
för 2 timmar sedan
MrHyde skrev:
Fängelse i minst 1 månad för mobilpillande bakom ratten, ska klassas som mordförsök.

Eller i alla fall en anmälan och återkallat körkort, likställt med rattfylleri.
Någon smart person har en gång sagt att mobilanvändande när man kör bil är detsamma som att köra med 0,8 promille i blodet. Det är strax under mängden för grovt rattfylleri.
Senast redigerat av Jokabsson (för 2 timmar sedan)

1 543 Inlägg
för 1 timme sedan
Telefonanvändning kan gott leda till körkortsindragning. För en tid sedan hamnade jag bakom en vägassistansbil som låg en bit under hastighetsgränsen på E6 genom Göteborg, jag tänkte köra om men beslutade mig för att avvakta, den vinglade nämnligen så mycket fram och tillbaka mellan linjerna att jag inte vågade. När jag slutligen ändå körde om syntes anledningen, föraren glodde ner i sin telefon och tittade endast uppåt någon gång ibland för att se till att han i alla fall någorlunda höll sig på vägen. Ganska illa tycker jag, särskilt som just denna yrkesgrupp gladeligen vräker ur sig sina (förvisso berättigade) åsikter om gemene man i trafiken...

A-traktorer ska förbjudas. Dess ursprungliga syfte är passé.

Färdskrivare och kör- och vilotidsregler behöver ses över från grunden. Det är helt orimligt att man i sin yrkesutövning ska behöva åka och oroa sig för polisen och transportstyrelsen bara för att man gjorde något mindre misstag för 1 månad sedan. YKB är i grunden ganska bra, men att det ska behöva förnyas vart 5e år känns icke nödvändigt.

En typ av cykelkörkort ska krävas för att få cykla i trafiken. Det ska vara mycket enkelt att ta, typ skicka in en blankett med svaret på en ja/nej-fråga om man förstår simpla trafikregler. Syftet ska vara att kunna dra in körkortet och förbjuda någon att cykla om denne försöker sig på någon huvudlös manöver i trafiken.

Och som redan nämnts, körkort och dess klassifikationer och viktregler behöver ses över för att få bort alla totalt ologiska "gråzoner". Exempelvis att en person med B-körkort kan dra en biltransport efter en Volkswagen Golf, men inte en 1000kg flakkärra efter en Touareg. Någon med D får köra en buss, men inte en husbuss. Att jag lagligt kan bränna runt på min MC-reggade Yamaha Raptor i trafiken på b-körkort men inte min Pappas Yamaha Big Bear 350 ens på min egna tomt trots att den är bra mycket sävligare bara för att mitt körkort är nyare än 26år.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Sök