6503
Sök

Vad ska jag köpa för sportbil?

191 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag är ute efter en ny bil. Har tröttnat på min franska kärra som vägrar hålla sig borta från verkstaden mer än en månad eller två i taget.
Vad jag är ute efter är en bil som är dramatisk! Jag vill köra bil, inte åka bil. Att köra ner till Ica för att köpa mjölk ska vara ett rent nöje.
Komfort och sådant trams bryr jag mig inte om heller, utan det viktiga är att bilen är rolig att köra.

Mina krav är:
* Manuell
* Bensindriven (Detta bör vara självklart givet ovanstående krav, men för att säkerställa att inga "köp en Tesla, det är världens roligaste bil" kommer in så droppar jag denna också)
* Relativt driftsäker
* Relativt modern (typ 2019 och framåt)
* Prisklass: Under 700tkr

Jag kikar främst på Porsche 718 just nu, men manuella sådana med rätt utrustning går knappt att hitta och när de väl dyker upp försvinner de på en timme.
Vad finns det mer för roliga alternativ? Har börjat snegla lite på BMW M2 också, men vet inte riktigt om det är rätt bil för mig egentligen. Toyota Supra?

Tacksam för förslag men även tips och råd från er som äger nämnda bilar.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 2 timmar sedan)

7 999 Inlägg
för 1 timme sedan
Mazda MX-5 Miata.

6 730 Inlägg
för 57 minuter sedan
Mustang 5.0 är ganska trevlig manuell även om det är amerikansk fingertoppskänsla

Inte kollat pris för facelift men den är att föredra så det blir individuel hjulupphängning bak istället för stel bakaxel som mer än gärna sopar en i diket

Edit: Vet ej kvaliten men Lotus kanske kan vara ett alternativ?
Senast redigerat av xXSammy (för 45 minuter sedan)

De/Dem

191 Inlägg
för 22 minuter sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Mustang 5.0 är ganska trevlig manuell även om det är amerikansk fingertoppskänsla

Inte kollat pris för facelift men den är att föredra så det blir individuel hjulupphängning bak istället för stel bakaxel som mer än gärna sopar en i diket

Edit: Vet ej kvaliten men Lotus kanske kan vara ett alternativ?

Har spenderat mycket tid i Mustanger med 5.0 från 2021 och 2022, kul bil men lite för "amerikansk" för mig och saknar lite körkänsla. Men tack för tips!
Lotus är lockande rent körmässigt! Verkar vara superroliga bilar, men driftsäkerheten ska ju vara sisådär... Kombinerat med få verkstäder i Sverige som jobbar på dem kan det nog bli jobbigt ägandeskap. Om någon har erfarenhet av Lotusbilar så lyssnar jag gärna! smile

torsen skrev:
Mazda MX-5 Miata.

Jag är en av få som inte blivit frälst av MX-5, tyvärr.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 19 minuter sedan)

Sök