7139
Sök

Motorlampa lyser!

6 824 Inlägg
lördag 16:43
Trådstartare
Allt jävlas!
Inte nog med att kommunen grävde upp gatan i ett halvår och la på ny asfalt förra veckan vilket innebär att jag inte kommer ut med min Audi TT på grund av de lagt asfalten som de gjort vilket gör att fronten tar i.. Var tvungen att bygga två ramper för att komma ut.
...i dag när jag ställde på min Audi TT och var och tankade och startade motorn så började motorlampan lysa.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a350160d3274b7363720a1307d83d694.jpg
Senast redigerat av jaka54 (lördag 16:44)

Forummoderator
26 671 Inlägg
lördag 18:26
Attan också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
15 157 Inlägg
lördag 18:26
är det en hel hög felkoder så är det nog rätt normalt för ett litet halv vekt batteri smile
det där asfaltsarbetet såg ju inte ut att vara i världsklass..  har dom försökt göra en å istället för en gata? smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 824 Inlägg
lördag 19:17
Trådstartare
Batteriet är från 2012 (AGM).  Men har svårt att tro att tänd motorlampa  skulle bero på batteriet då bilen startar lätt (laddar ofta batteriet under höst och vinterhalvåret , Sommarbil).
När det gäller vägen så blir man ju galen...
Har kontaktat Upplands Väsby kommun så får se vad det säger. Någon från kommun måste väl ändå komma ut och inspektera jobbet som NCC gjort?!

Forummoderator
18 526 Inlägg
Igår 12:42
Börja i billigaste ändan. Ett riktigt batteritest och sen felkoder på det.

6 824 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Åkte bort till "Automartin" här i Upplands Väsby (mitt emot Lövenströmska sjukhuset) och David som äger firman kom ut och kunde se på scannern att andra lamdasoden på bank 2 ( Motorn är en V6:a) varierade i mellan plus 1 och minus 1.
Minus ett betyder att motorn går rikt och plus att den går snålt. Han tog bort koden "motorlampa lyser" och jag körde glad i hågen iväg . Efter ca 1mil böjade lampan lysa igen. Men nu vet jag i alla fall vad felet är.
Allt var gratis!
Ska se var en lamdasond finns att få tag på. Det är ju fyra stycken på den här bilen och fråga är om samtliga är likadana?! På skruvat.se står det på vissa "i fram"!
Senast redigerat av jaka54 (för 10 timmar sedan)

4 081 Inlägg
för 9 timmar sedan
Vad var koden?
Den lydde knappast "motorlampa lyser" för den tänds som varning för att felkod skapats.  Textttilägget kan finnas men då som menat att felet är aktivt och inte historik.

Om analyssonden svajar så kan det också bero på att katalysatorn inte har tänt. Eller är utbränd.

Reglersonden (före kat) ska svänga men när katalysatorn har tänt sla analyssonden ha ganska stabila värden.  Annars jobbar inte katten.

Kan det vara sonden?
Visst, men kanske inte första gissningen.

Avgasläcka?
Visst.

Dålig kat på bank2?
Visst .

En kod kanske hade varit "orimlig signal" eller, katalysatoreffektivitet för låg" (ISO koden är då P0430 om det är bank2)
Kan vara fler möjliga koder som ringar in felet bättre.
Nu vet vi inte mer än att sonden pendlar, men inte varför.

Regler och analyssonder är knappast lika. Borde ha olika värmetal mm och allt annat än orginal eller EXAKT motsvarande orginal kan skippas.
Man lägger inte miljoner på utveckling av sonder med precisa mått om man kan kasta dit vadsomhelst för sond.
Hjärtat i hela avgasreningen.

Räkma med flera tusen.

Exempel;
Bank 1 sond 1 är reglersonden och Bank1 sond 2 är analyssonden på just Bank1.

Du har två bankar på den bilen, men exakt samma sak fast Bank2 om det är den sidan.

Standard brukat vara att Bank1 är den banken som har cyl1.
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

6 824 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Och vad är bank 1 på en sån här motor? Jag fick reda på att bank 2 troligen var den vänstra sidan sett framifrån! -Stämmer det?
Han kollade med scanner , ingen kod, och kunde se  värdena på samtliga lamdasonder under tiden motorn var igång och den bakre lamdasonden på bank 2 fungerade dåligt, där fluktuerade värdena runt 1.  På de övriga lamdasonderna låg värdet konstant på 1.
Har köpt ny bakre lamdasond (Bosch) från Autodoc, pris 60?.  Vi får se vad som händer när jag bytt!
Senast redigerat av jaka54 (för 7 timmar sedan)

6 824 Inlägg
för 28 minuter sedan
Trådstartare
Någon som vet vad som är bank två på en 3,2lit V6:a. Är det avgasröret på höger eller vänster sida??

Sök