6875
Sök

20 årig Stockholmsbo som letar förstabil

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Nyligen fått förlängt jobb som Terminalarbetare i ett område utanför stan med mycket motorväghastigheter på E18 och tog körkortet hösten 2025, kollektivtrafiken finns men är ganska opålitlig. + tidiga morgnar

Bor i en lägenhet med föräldrarna där stadsdelen vi bor i  är okänt svår att hitta parkering även med familjens 2011 Skoda Fabia där boendeparkeringen blir största kostnaden för ev bilköp.

Är bilintresserad, fast lutar mer åt "äldre vardagsbilar" från 80, 90 och 00 talet  än nåt "sportigt men dyrt i längden" som tex nästan alla BMW, Audi och Mercedes modeller.

Budgeten ligger på max 27 000 kr , enda krav jag har är:
halvkombi (gärna 3 dörrars), ABS, förarairbag, manuell växellåda, bensinbil

Gärna  80-100hk, dragkrok är mer "bra att ha" och förbrukning max 0.7/milen

Snokar lite på Peugeot 206, Renault Megane/Clio + enstaka asiatiska bilar som Toyota Corolla och Hyundai Matrix och VW Golf MkIV, men om ni har andra förslag så lyssnar jag gärna på dem!
Senast redigerat av Alex222 (för 8 minuter sedan)

8 008 Inlägg
för 3 timmar sedan
Suzuki Swift.

20 Inlägg
för 47 minuter sedan
Varför inte en Skoda Fabia du med? Eller koncernsyskonen Seat Ibiza och VW Polo?
Det finns många ute på marknaden vilket gör det lättare att hitta ett bra exemplar. Med en lite äldre bil är det också praktiskt om det finns en väl utvecklad reservdelsmarknad och många som kan skruva med dem (om man inte kan fixa det själv) och där finns det en fördel något från VW-koncernen.

Coolaste pendlarbilen är dock Audi A2 (med aluminiumkaross), dessutom väldigt praktisk.

3 Inlägg
för 41 minuter sedan
Trådstartare
PratolaSerra skrev:
Varför inte en Skoda Fabia du med? Eller koncernsyskonen Seat Ibiza och VW Polo?
Det finns många ute på marknaden vilket gör det lättare att hitta ett bra exemplar. Med en lite äldre bil är det också praktiskt om det finns en väl utvecklad reservdelsmarknad och många som kan skruva med dem (om man inte kan fixa det själv) och där finns det en fördel något från VW-koncernen.

Coolaste pendlarbilen är dock Audi A2 (med aluminiumkaross), dessutom väldigt praktisk.

Tanken är möjlig, men "skrämts" lite av Skoda Fabia  pga hur mycket dolda fel som dök upp efter min pappa panikköpte sin Fabia Mk2 TSI , även om jag vet att hans fall är minst sagt "extremt"+ otur.

Däremot har i åtanke Polo och Ibiza och undrar lite vad du själv tycker om pålitligheten hos Audi A2, trodde de hade samma rykte som många andra tyska lyxbilar dvs "billig tills saker går sönder med svindyr elektronik"

3 Inlägg
för 39 minuter sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Suzuki Swift.

nån specifik generation etc som jag ska titta på eller mer allmänt "Suzuki Swift är an bra modell oavsett?

202 Inlägg
för 15 minuter sedan
För den budgeten hade jag köpt en trillingbil (Aygo, Peugeot 107, Citroen C1). Visst något små och färre hästar än du önskar (67hk), men de är stryktåliga som bara den och billiga i drift.

4 305 Inlägg
för 3 minuter sedan
En så ny renault clio som möjligt, 1,2:an bör man kunna hålla sig runt 0,6L/mil om det inte sä så mycket stadkörning
eller en vag bil med tfsi, tsi eller Fsi spis  men där får man räkna med bottenskrapet

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök