6524
Sök

Söker verkstad som kan airbags

43 Inlägg
måndag 01:09
Trådstartare
Hej!

Behöver hjälp med en airbag (kabelbrott) på en Ford Galaxy 2014 och är mån om att en mekaniker med stor erfarenhet av just detta gör jobbet. Känner någon till en lämplig verkstad? Bor utanför Motala med en timme till både Örebro, Linköping och Norrköping så nånstans i de trakterna.
Senast redigerat av MalinochJoel (för 1 timme sedan)

8 013 Inlägg
måndag 11:30
Rekommenderar att du vänder dig till märkesverkstaden för din bil.
Dom kan/vet mer om din bil än prisbilliga Mohammeds bil & pizza.

43 Inlägg
måndag 15:11
Trådstartare
torsen skrev:
Rekommenderar att du vänder dig till märkesverkstaden för din bil.
Dom kan/vet mer om din bil än prisbilliga Mohammeds bil & pizza.

Tack för svar!
Den har varit inne för felsökning på märkesverkstad. De byter endast hela kabelsatsen och det skulle gå på ca 40 tusen. Det är tyvärr inte ett alternativ för oss.
Senast redigerat av MalinochJoel (måndag 15:11)

734 Inlägg
tisdag 15:34
Det skulle eventuellt hjälpa någon kunnig om bilmärke och modell nämndes av TS.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

43 Inlägg
onsdag 14:22
Trådstartare
The-GOAT skrev:

The-GOAT skrev:

Tack! Det gäller en Ford Galaxy.

778 Inlägg
onsdag 16:47
det finns kanske en anledning till att dom inte skarvar en sladd till en airbag med socker biter

43 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
doktorduett skrev:
det finns kanske en anledning till att dom inte skarvar en sladd till en airbag med socker biter

Hur menar du?
Jag har förstått att det korrekta sättet är att man löder och använder krympslang. Men att anledningen till att biltillverkare avråder från såna lagningar är för att det annars skulle bli att många utan tillräcklig kunskap gav sig på det.
Jag vet inte om det stämmer men har läst att någon av de stora tillverkarna rättade till ett fel på en av sina modeller med den här metoden.

4 108 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det beror ju på vilken kabel det är frågan om.  Strömförsörjning är ju inga problem.
Signalkabel från givare får inte ha ökad resistans, utan bytas i sin helhet.
Går givetvis att dra en ny kabel till givaren I fråga.

Det är tändkabeln från donet till laddningen som är sämre. Den skarvar nog ingen verkstad öht, och jag vet inte om det ens finns sådana kablar att dra bredvid. Tror inte alla airbags har donet ifråga utan ev inbyggt i själva airbagen.
Är INTE särskilt kunnig på området.

Vet dock flera som skarvat dom själva.
Funkar det? Det vet man inte föränn den behövs som bäst. Funkar det ALLTID att skarva? Det vet man ÄNDÅ mindre.
Troligen därför märkesverkstad bara byter hela härvan.

Årsmodell är också bra att nämna, men eftersom det är okänt vilken kabel det är kan ingen svara.

Gnagare gillar verkligen smaken av tändkabeln till airbags. Tyvärr.
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

734 Inlägg
för 10 timmar sedan
Är det en airbag från Takata bör den dessutom vara utbytt.
Kan det ha blivit något fel vid monteringen av den nya kudden tänker jag, kan detta vara ett garantiärende hos Ford.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 733 Inlägg
för 6 timmar sedan
Att det inte får lagas är för att risken finns att en givare's signal störs vid kollision och att en airbag inte löses ut i tid, eller att kablaget går av (vilket kan ske oavsett beroende på vad som händer)
Bara för styrdonet får information att en del eller givare finns behöver det inte betyda att det fungerar när det väl gäller

Bilar undersöks efter kollision också, speciellt om dödsfall sker. Annars hade Takata återkallningen inte skett

Så ni behöver hitta en verkstad som är villiga att stå som ansvariga eller någon som inte bryr sig
Senast redigerat av xXSammy (för 6 timmar sedan)

De/Dem

43 Inlägg
för 55 minuter sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det beror ju på vilken kabel det är frågan om.  Strömförsörjning är ju inga problem.
Signalkabel från givare får inte ha ökad resistans, utan bytas i sin helhet.
Går givetvis att dra en ny kabel till givaren I fråga.

Det är tändkabeln från donet till laddningen som är sämre. Den skarvar nog ingen verkstad öht, och jag vet inte om det ens finns sådana kablar att dra bredvid. Tror inte alla airbags har donet ifråga utan ev inbyggt i själva airbagen.
Är INTE särskilt kunnig på området.

Vet dock flera som skarvat dom själva.
Funkar det? Det vet man inte föränn den behövs som bäst. Funkar det ALLTID att skarva? Det vet man ÄNDÅ mindre.
Troligen därför märkesverkstad bara byter hela härvan.

Årsmodell är också bra att nämna, men eftersom det är okänt vilken kabel det är kan ingen svara.

Gnagare gillar verkligen smaken av tändkabeln till airbags. Tyvärr.

Precis vad vi misstänker. Vi har problem med möss i bilen varje vinter..

Återberättat av min sambo som kan lika lite om bilar som jag så han kan mycket väl ha fattat fel:

?De har lokaliserat brottet till den delen som rör gardinen- mellan styrdonet i airbagen och krockgardinen?

43 Inlägg
för 47 minuter sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Är det en airbag från Takata bör den dessutom vara utbytt.
Kan det ha blivit något fel vid monteringen av den nya kudden tänker jag, kan detta vara ett garantiärende hos Ford.

Det var intressant! Men det verkar tyvärr inte gälla vår bil. Kollade med VIN och den ingår inte i återkallelsen.

43 Inlägg
för 33 minuter sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Att det inte får lagas är för att risken finns att en givare's signal störs vid kollision och att en airbag inte löses ut i tid, eller att kablaget går av (vilket kan ske oavsett beroende på vad som händer)
Bara för styrdonet får information att en del eller givare finns behöver det inte betyda att det fungerar när det väl gäller

Bilar undersöks efter kollision också, speciellt om dödsfall sker. Annars hade Takata återkallningen inte skett

Så ni behöver hitta en verkstad som är villiga att stå som ansvariga eller någon som inte bryr sig

Vad menar du när du säger att det inte FÅR lagas? Att inte Ford-verkstaden har tillåtelse av Ford att laga? Eller menar du att det är olagligt?

Hur menar du att verkstaden skulle stå som ansvariga? I ett eventuellt försäkringsärende? Jag tar bara för givet att det är vi som får ta smällen, på alla sätt.

Jag har förstått det som att det inte är olagligt av en verkstad eller av mig att skarva kabeln. Däremot avråder biltillverkare/branschen starkt från såna lagningar. Blir gärna rättad om det är fel för jag vill helst inte göra nåt olagligt.

Sök