5001
Sök

Söker verkstad som kan airbags

46 Inlägg
måndag 01:09
Trådstartare
Hej!

Behöver hjälp med en airbag (kabelbrott) på en Ford Galaxy 2014 och är mån om att en mekaniker med stor erfarenhet av just detta gör jobbet. Känner någon till en lämplig verkstad? Bor utanför Motala med en timme till både Örebro, Linköping och Norrköping så nånstans i de trakterna.
Senast redigerat av MalinochJoel (för 19 timmar sedan)

8 013 Inlägg
måndag 11:30
Rekommenderar att du vänder dig till märkesverkstaden för din bil.
Dom kan/vet mer om din bil än prisbilliga Mohammeds bil & pizza.

46 Inlägg
måndag 15:11
Trådstartare
torsen skrev:
Rekommenderar att du vänder dig till märkesverkstaden för din bil.
Dom kan/vet mer om din bil än prisbilliga Mohammeds bil & pizza.

Tack för svar!
Den har varit inne för felsökning på märkesverkstad. De byter endast hela kabelsatsen och det skulle gå på ca 40 tusen. Det är tyvärr inte ett alternativ för oss.
Senast redigerat av MalinochJoel (måndag 15:11)

735 Inlägg
tisdag 15:34
Det skulle eventuellt hjälpa någon kunnig om bilmärke och modell nämndes av TS.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

46 Inlägg
onsdag 14:22
Trådstartare
The-GOAT skrev:

The-GOAT skrev:

Tack! Det gäller en Ford Galaxy.

780 Inlägg
onsdag 16:47
det finns kanske en anledning till att dom inte skarvar en sladd till en airbag med socker biter

46 Inlägg
Igår 10:29
Trådstartare
doktorduett skrev:
det finns kanske en anledning till att dom inte skarvar en sladd till en airbag med socker biter

Hur menar du?
Jag har förstått att det korrekta sättet är att man löder och använder krympslang. Men att anledningen till att biltillverkare avråder från såna lagningar är för att det annars skulle bli att många utan tillräcklig kunskap gav sig på det.
Jag vet inte om det stämmer men har läst att någon av de stora tillverkarna rättade till ett fel på en av sina modeller med den här metoden.

4 110 Inlägg
Igår 13:40
Det beror ju på vilken kabel det är frågan om.  Strömförsörjning är ju inga problem.
Signalkabel från givare får inte ha ökad resistans, utan bytas i sin helhet.
Går givetvis att dra en ny kabel till givaren I fråga.

Det är tändkabeln från donet till laddningen som är sämre. Den skarvar nog ingen verkstad öht, och jag vet inte om det ens finns sådana kablar att dra bredvid. Tror inte alla airbags har donet ifråga utan ev inbyggt i själva airbagen.
Är INTE särskilt kunnig på området.

Vet dock flera som skarvat dom själva.
Funkar det? Det vet man inte föränn den behövs som bäst. Funkar det ALLTID att skarva? Det vet man ÄNDÅ mindre.
Troligen därför märkesverkstad bara byter hela härvan.

Årsmodell är också bra att nämna, men eftersom det är okänt vilken kabel det är kan ingen svara.

Gnagare gillar verkligen smaken av tändkabeln till airbags. Tyvärr.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 13:43)

735 Inlägg
Igår 13:58
Är det en airbag från Takata bör den dessutom vara utbytt.
Kan det ha blivit något fel vid monteringen av den nya kudden tänker jag, kan detta vara ett garantiärende hos Ford.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 733 Inlägg
Igår 17:09
Att det inte får lagas är för att risken finns att en givare's signal störs vid kollision och att en airbag inte löses ut i tid, eller att kablaget går av (vilket kan ske oavsett beroende på vad som händer)
Bara för styrdonet får information att en del eller givare finns behöver det inte betyda att det fungerar när det väl gäller

Bilar undersöks efter kollision också, speciellt om dödsfall sker. Annars hade Takata återkallningen inte skett

Så ni behöver hitta en verkstad som är villiga att stå som ansvariga eller någon som inte bryr sig
Senast redigerat av xXSammy (Igår 17:15)

De/Dem

46 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det beror ju på vilken kabel det är frågan om.  Strömförsörjning är ju inga problem.
Signalkabel från givare får inte ha ökad resistans, utan bytas i sin helhet.
Går givetvis att dra en ny kabel till givaren I fråga.

Det är tändkabeln från donet till laddningen som är sämre. Den skarvar nog ingen verkstad öht, och jag vet inte om det ens finns sådana kablar att dra bredvid. Tror inte alla airbags har donet ifråga utan ev inbyggt i själva airbagen.
Är INTE särskilt kunnig på området.

Vet dock flera som skarvat dom själva.
Funkar det? Det vet man inte föränn den behövs som bäst. Funkar det ALLTID att skarva? Det vet man ÄNDÅ mindre.
Troligen därför märkesverkstad bara byter hela härvan.

Årsmodell är också bra att nämna, men eftersom det är okänt vilken kabel det är kan ingen svara.

Gnagare gillar verkligen smaken av tändkabeln till airbags. Tyvärr.

Precis vad vi misstänker. Vi har problem med möss i bilen varje vinter..

Återberättat av min sambo som kan lika lite om bilar som jag så han kan mycket väl ha fattat fel:

?De har lokaliserat brottet till den delen som rör gardinen- mellan styrdonet i airbagen och krockgardinen?

46 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Är det en airbag från Takata bör den dessutom vara utbytt.
Kan det ha blivit något fel vid monteringen av den nya kudden tänker jag, kan detta vara ett garantiärende hos Ford.

Det var intressant! Men det verkar tyvärr inte gälla vår bil. Kollade med VIN och den ingår inte i återkallelsen.

46 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Att det inte får lagas är för att risken finns att en givare's signal störs vid kollision och att en airbag inte löses ut i tid, eller att kablaget går av (vilket kan ske oavsett beroende på vad som händer)
Bara för styrdonet får information att en del eller givare finns behöver det inte betyda att det fungerar när det väl gäller

Bilar undersöks efter kollision också, speciellt om dödsfall sker. Annars hade Takata återkallningen inte skett

Så ni behöver hitta en verkstad som är villiga att stå som ansvariga eller någon som inte bryr sig

Vad menar du när du säger att det inte FÅR lagas? Att inte Ford-verkstaden har tillåtelse av Ford att laga? Eller menar du att det är olagligt?

Hur menar du att verkstaden skulle stå som ansvariga? I ett eventuellt försäkringsärende? Jag tar bara för givet att det är vi som får ta smällen, på alla sätt.

Jag har förstått det som att det inte är olagligt av en verkstad eller av mig att skarva kabeln. Däremot avråder biltillverkare/branschen starkt från såna lagningar. Blir gärna rättad om det är fel för jag vill helst inte göra nåt olagligt.

114 Inlägg
för 9 timmar sedan
Skulle inte tro att det är olagligt att skarva kabeln till Airbagen.
Du får ju om du vill ersätta airbagen med en påse spikar, du kommer inte kunna besikta bilen, och bilen blir därav olaglig att bruka.
Men spikpåsen i sig själv är inte olaglig.

Men tänk dessa scenario om du gör det.
1. Airbagen löser inte ut vid en olycka någon i din familj skadas mer än det behövs.
2. Du säljer bilen vidare och missar att informera att airbag-systemen har reparerats på av tillverkaren inte rekommenderat sätt, bilen är sedan i en olycka och airbagen inte löser ut. Detta kan vara grunden till rättsfall med osäker utgång.
Senast redigerat av nucken (för 9 timmar sedan)

46 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
nucken skrev:
Du får ju om du vill ersätta airbagen med en påse spikar, du kommer inte kunna besikta bilen, och bilen blir därav olaglig att bruka.

1. Airbagen löser inte ut vid en olycka någon i din familj skadas mer än det behövs.
2. Du säljer bilen vidare och missar att informera att airbag-systemen har reparerats på av tillverkaren inte rekommenderat sätt, bilen är sedan i en olycka och airbagen inte löser ut. Detta kan vara grunden till rättsfall med osäker utgång.

1. Vi är okej med att ta den risken. Hade kunnat tänka oss att koppla ur airbagen helt och hållet men då tror jag att vi bryter mot lagen.

2. Vi kommer antagligen äga bilen tills den inte rullar mer. Men jag kan verkligen se ett problem OM vi skulle vilja sälja en dag. Vi skulle förstås inte missa att informera men det finns garanterat köpare som skulle kunna sälja bilen vidare och medvetet mörka saken.

114 Inlägg
för 7 timmar sedan
MalinochJoel skrev:
nucken skrev:

1. Vi är okej med att ta den risken. Hade kunnat tänka oss att koppla ur airbagen helt och hållet men då tror jag att vi bryter mot lagen.

2. Vi kommer antagligen äga bilen tills den inte rullar mer. Men jag kan verkligen se ett problem OM vi skulle vilja sälja en dag. Vi skulle förstås inte missa att informera men det finns garanterat köpare som skulle kunna sälja bilen vidare och medvetet mörka saken.

Kontroll av Airbagens diagnostik ingår i besiktningen.
Så finns det fel i systemet är det körförbud.

Men är skillnaden mellan död/svåra ansiktsskador vs. några brännmärken på armarna en risk ni är villiga att ta?

46 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
nucken skrev:
MalinochJoel skrev:
nucken skrev:

Kontroll av Airbagens diagnostik ingår i besiktningen.
Så finns det fel i systemet är det körförbud.

Men är skillnaden mellan död/svåra ansiktsskador vs. några brännmärken på armarna en risk ni är villiga att ta?

Ja, tanken är ju att laga så att den funkar och går igenom besiktningen. Plockar man bort airbagen sätts ju ett motstånd så även det ska gå igenom besiktningen. Men som sagt inte lagligt då. Funderade på om det kunde vara tillåtet att plocka bort airbag om man gör en registreringsbesiktning men jag tror inte det.

Ja alltså, det blir ju en kalkylerad risk. Sannolikhet, kostnad..
Jag skulle jättegärna äga världens säkraste bil men det har jag inte råd med. Vi har heller inte råd med de bästa vinterdäcken, och barnen åker i bagaget med typ 20 cm till lastbilen som eventuellt kör in i oss. Kompenserar så gott det går med väldigt försiktig körning.

780 Inlägg
för 2 timmar sedan
det som att ersätta ett bromsrör med en gummislang o hoppas på det bästa.
idiotiskt o hål i huvud. o specielt när det är barn inblandande
o ja en verkstad som skarvar en sladd i en airbag är ansvariga för utfört jobb
så dör du kan dom få ett helvete
från AI
Nej, du bör aldrig skarva en signalkabel
till en airbag.Säkerhetssystem i bilar är extremt känsliga för förändringar i elektriskt motstånd. Här är de viktigaste anledningarna till varför du ska undvika att skarva kabeln samt hur du hanterar problemet på ett säkert sätt.Varför du inte ska skarva kabelnFörändrat motstånd: En skarvning ändrar det elektriska motståndet (ohmtalet) i kabeln.Falsk utlösning: Systemet kan misstolka signalen och lösa ut krockkudden av misstag.Utebliven funktion: Styrenheten kan sätta en felkod och helt avaktivera airbagen så att den inte löser ut vid en krock
kan man skarva signal kablen i en airbag vid kabel brottNej, du bör aldrig skarva en signalkabel till en airbag.Säkerhetssystem i bilar är extremt känsliga för förändringar i elektriskt motstånd. Här är de viktigaste anledningarna till varför du ska undvika att skarva kabeln samt hur du hanterar problemet på ett säkert sätt.Varför du inte ska skarva kabelnFörändrat motstånd: En skarvning ändrar det elektriska motståndet (ohmtalet) i kabeln.Falsk utlösning: Systemet kan misstolka signalen och lösa ut krockkudden av misstag.Utebliven funktion: Styrenheten kan sätta en felkod och helt avaktivera airbagen så att den inte löser ut vid en krock.Guldpläterade stift: Airbagsystem använder ofta guldpläterade kontakter för att förhindra korrosion, vilket är omöjligt att återskapa med en vanlig skarvhylsa eller lödning.Godkända åtgärder vid kabelbrottByt ut hela kablaget: Det säkraste alternativet är att köpa en ny, komplett kabelhärva (ofta kallad reparationskablage) från biltillverkaren.Byt komponenten: Om kabelbrottet sitter i den så kallade "släpringen" (klockfjädern) bakom ratten, måste hela den enheten bytas ut.Använd fordonsspecifika reparationssatser: Vissa tillverkare säljer officiella reparationssatser med exakta instruktioner, specialhylsor och rätt kabeltyp för just den bilmodellen.
Viktiga säkerhetsföreskrifterBryt strömmen: Koppla alltid bort bilens batteri (minuspolen) och vänta minst 10?30 minuter innan du rör något som tillhör airbagsystemet.Professionell hjälp: Låt en auktoriserad verkstad åtgärda felet om du känner dig osäker. Systemet innehåller pyroteknik och kan orsaka allvarliga personskador.

46 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
doktorduett skrev:
det som att ersätta ett bromsrör med en gummislang o hoppas på det bästa.
idiotiskt o hål i huvud. o specielt när det är barn inblandande
o ja en verkstad som skarvar en sladd i en airbag är ansvariga för utfört jobb
så dör du kan dom få ett helvete
från AI
Nej, du bör aldrig skarva en signalkabel
till en airbag.Säkerhetssystem i bilar är extremt känsliga för förändringar i elektriskt motstånd. Här är de viktigaste anledningarna till varför du ska undvika att skarva kabeln samt hur du hanterar problemet på ett säkert sätt.Varför du inte ska skarva kabelnFörändrat motstånd: En skarvning ändrar det elektriska motståndet (ohmtalet) i kabeln.Falsk utlösning: Systemet kan misstolka signalen och lösa ut krockkudden av misstag.Utebliven funktion: Styrenheten kan sätta en felkod och helt avaktivera airbagen så att den inte löser ut vid en krock
kan man skarva signal kablen i en airbag vid kabel brottNej, du bör aldrig skarva en signalkabel till en airbag.Säkerhetssystem i bilar är extremt känsliga för förändringar i elektriskt motstånd. Här är de viktigaste anledningarna till varför du ska undvika att skarva kabeln samt hur du hanterar problemet på ett säkert sätt.Varför du inte ska skarva kabelnFörändrat motstånd: En skarvning ändrar det elektriska motståndet (ohmtalet) i kabeln.Falsk utlösning: Systemet kan misstolka signalen och lösa ut krockkudden av misstag.Utebliven funktion: Styrenheten kan sätta en felkod och helt avaktivera airbagen så att den inte löser ut vid en krock.Guldpläterade stift: Airbagsystem använder ofta guldpläterade kontakter för att förhindra korrosion, vilket är omöjligt att återskapa med en vanlig skarvhylsa eller lödning.Godkända åtgärder vid kabelbrottByt ut hela kablaget: Det säkraste alternativet är att köpa en ny, komplett kabelhärva (ofta kallad reparationskablage) från biltillverkaren.Byt komponenten: Om kabelbrottet sitter i den så kallade "släpringen" (klockfjädern) bakom ratten, måste hela den enheten bytas ut.Använd fordonsspecifika reparationssatser: Vissa tillverkare säljer officiella reparationssatser med exakta instruktioner, specialhylsor och rätt kabeltyp för just den bilmodellen.
Viktiga säkerhetsföreskrifterBryt strömmen: Koppla alltid bort bilens batteri (minuspolen) och vänta minst 10?30 minuter innan du rör något som tillhör airbagsystemet.Professionell hjälp: Låt en auktoriserad verkstad åtgärda felet om du känner dig osäker. Systemet innehåller pyroteknik och kan orsaka allvarliga personskador.

Jag förstår att du tycker att det är idiotiskt. Jobbar du med bilar?

Några ord som jag tycker är viktiga i din text är ?bör?, ?säkraSTE? och ?undvika?. Jag tolkar det som att om man inte har rätt kunskap och erfarenhet så ska man ge fan i kablar till airbags. Det hade varit intressant att höra från någon som vet, om det är möjligt att göra säkra skarvar.

Sök