Volvo 240 vill inte starta

Vidsidanav
13 juli 2007 ·

Såhär ligger det till;

Min tjej och jag var ute och körde runt lite i stan för att hitta P-platts. Tillslut hittar vi en och hon parkerar sin bil där. Efter några timmar då vi ska tillbaka så vägrar han att starta. Startmotorn går runt men väldigt segt, låter som den inte rikitgt orkar. Men batteriet är helt okej.. :S  Jag är inte dirrekt hemma på det här med motorer, så ursäkta mig om det finns en självklar lösning till detta ..

dbjanoz
14 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Batteriet bör hålla en spänning på över 13 volt annars är det inte mycket kraft i det.

240 motorerna är lätta att snurra igång så de ska inte snurra långsamt när du vrider på nyckeln, gör inte heller långa startförsök på 10sekunder. 2-3 sekunder startar den inte så är det något som är fel och det enda du gör under de 7-8 extra sekunderna är att slita ut starmotor och batteri! Vänta ca 10sekunder mellan start försök.

Bensinen får du försäkra dig om att den finns. Lita inte på mätaren, den kan hänga sig på mitten likväl som att den slutar att fungera helt.

Kolla tändfördelarelocket, rotor, tänkablar och tändspole och att alla anslutningar sitter fast och är hela.

Vilken åsmodell är volvon? Motor beteckningen står på kamrems kåpan längst fram vid kylfläkten. B23A, B230A, B230** osv. Alla med (A) är förgasare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Ena Colaberoende
14 juli 2007 · 1 219 Inlägg

Bränslerelät kan vara en bov också ibland om du har ett sådant.
Sitter under ratten med grön låpa om jag inte minns fel. Brukar vara lödningarna på det som går.

Har också varit med om att en säkring som såg hel ut till bränslepumpen var helt kass. Märkte det först när kåpan till säkringarna var borta och det gnistrade i säkringen.

Båda dessa på en 240GLT - 84

/Ena

740_mekarn_91
14 juli 2007 · 69 Inlägg

testa att knuffa eller dra igång den.
om du har fullt med batteri å de finns soppa å gnista ska den starta:d

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
15 juli 2007 · 1 660 Inlägg

Kolla upp så kontaktytorna melan:
batteri & pol-skorna
pol-skorna & kabel
kabel & kabelskorna *vid startmotor samt jordningspunkt*
kabelskorna & startmotoranslutning respektive jordningspunkt.
Mät spänningen över dessa punkter för att få fram ev. spänningsfall.
Lycka till!

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 juli 2007 · 946 Inlägg

dbjanoz skrev:
Batteriet bör hålla en spänning på över 13 volt annars är det inte mycket kraft i det.

Bensinen får du försäkra dig om att den finns. Lita inte på mätaren, den kan hänga sig på mitten likväl som att den slutar att fungera helt.

Ja, går startmotorn segt verkar det som om det skulle vara batteriet som är dåligt, ska som sagt hålla spänning över 13V. Är betteriet gammalt bör du köpa ett nytt. Jag har varit med om på min 940 att vi inte fick den att hoppa igång. Försökte fan med allt, sen kom vi på att kanske det inte var soppa i. Hällde i några liter och den startade vid första försöket efter det, visade sig att soppamätaren hade fåt spelet och visade helt enkelt fel. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Drönirettab
15 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Vill nog gärna tillägga att vilospänningen på ett vanligt batteri (inte ett AGM eller GEL) inte är mer än runt 12,7-12,8V när det är fulladdat, alltså när man mäter spänningen då batteriet har stått i vila åtminstone 8 timmar eller mer. Bara så att det inte blir några missförstånd.

De fel som Ena skriver om har även jag varit med om på min 240GLT-86, pumprelät fick jag löda om lite grann och säkringen till huvudpumpen slutade fungera trots att den såg hel ut. Metallen på säkringen blev böjd och "för lång", har råkat ut för säkringsfelet flera gånger dessutom. Fastän pumpen är bytt så har det hänt en gång efter det också, men det var några år sedan.

dbjanoz
16 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vill nog gärna tillägga att vilospänningen på ett vanligt batteri (inte ett AGM eller GEL) inte är mer än runt 12,7-12,8V när det är fulladdat, alltså när man mäter spänningen då batteriet har stått i vila åtminstone 8 timmar eller mer. Bara så att det inte blir några missförstånd.

De fel som Ena skriver om har även jag varit med om på min 240GLT-86, pumprelät fick jag löda om lite grann och säkringen till huvudpumpen slutade fungera trots att den såg hel ut. Metallen på säkringen blev böjd och "för lång", har råkat ut för säkringsfelet flera gånger dessutom. Fastän pumpen är bytt så har det hänt en gång efter det också, men det var några år sedan.

Sant! Jag hade fel. 2.1volt per cell är det. 6 celler * 2.1volt är 12.6 volt. 12.6-12.8volt räknar man som fullt. Laddspäningen ska vara 14.2V  ( +/- 0.2V )

Om bilen har elektisk bränsle pump så ska den surra till när man vrider tändningen till läge 2. Relät klickar till. Men om bilen är en förgasare så är det ju mekanisk bränslepump.

Det enklaste är ju att hälla på ett par liter för att vara säker på att bensin finns.

240 motorn snurrar väldigt lätt jämfört med B 234F, fy fan vad seg den är. Rena ångmaskinen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Ngal81
16 juli 2007 · 5 Inlägg

Låter som ett spänningsfall på väg till eller ifrån startmotorn.

Kolla anslutningarna ifrån batteriet ned till startmotorn samt jordningen från startmotorn..

Det gäller att allt har kontakt och att du inte tappar spänning på vägen.
Kolla lösa kablar samt jordfläta.

Drönirettab
16 juli 2007 · 21 761 Inlägg

dbjanoz skrev:
Om bilen har elektisk bränsle pump så ska den surra till när man vrider tändningen till läge 2.

Jo, men det är nog bara på LH jetronic som det är så tror jag, på min K-jetronic så går iaf inte huvudpumpen förrän startmotorn går.


dbjanoz skrev:
240 motorn snurrar väldigt lätt jämfört med B 234F, fy fan vad seg den är. Rena ångmaskinen

Är det inte en annan typ av startmotor på de motorerna, en som har någon sorts nerväxling?

Har nästan för mig det, men jag kanske minns fel.

dbjanoz
16 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:

dbjanoz skrev:
Om bilen har elektisk bränsle pump så ska den surra till när man vrider tändningen till läge 2.

Jo, men det är nog bara på LH jetronic som det är så tror jag, på min K-jetronic så går iaf inte huvudpumpen förrän startmotorn går.


dbjanoz skrev:
240 motorn snurrar väldigt lätt jämfört med B 234F, fy fan vad seg den är. Rena ångmaskinen

Är det inte en annan typ av startmotor på de motorerna, en som har någon sorts nerväxling?

Har nästan för mig det, men jag kanske minns fel.

Det är samma starmotor och samma fönstervevar hehehe... Är inte allt samma på volvo. Roligt när man ser en gammal 240 från 84 med sidoblinkers och exakt samma på en V70.

Bränslepumpen surrar till när du vrider till läge 2 på tändningen. Så har den gjort på alla bilar jag har haft med elektriskbränslepump oavsett om det varit Mekaniska eller Elektroniska insprutare.

Senast redigerat av dbjanoz (16 juli 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang