6753
Sök

Fel i annons från seriös bilhandlare

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Köpte en Volvo V40 CC 2019 från Hedin för cirka en månad sedan för 210 tkr.

Sedan köpet har det bland annat visat sig att:

* Sommardäcken hade cirka 2,6 mm mönsterdjup trots att de skulle bytas ut före leverans.
* Bilen fick körförbud efter cirka 10 dagar eftersom den inte var besiktigad.
* Service behövde utföras omedelbart efter köpet och:
* Bromsarna var då i dåligt skick och behöver bytas.

Dessa punkter har bilfirman tagit kostnaden för, men jag har fått ta åtskilliga timmar av min arbetstid för att köra runt och få det fixat.

Nu när jag hade en stund över upptäckte jag att bilen saknar flera funktioner som stod i annonsen, bland annat IntelliSafe Assist, IntelliSafe Pro, IntelliSafe Surround BLIS, adaptiv farthållare, Lane Keeping Aid, Cross Traffic Alert och trafikskyltsigenkänning. Ett helt säkerhetspaket alltså.

Volvos utrustningsspecifikation visar att systemen inte finns på bilen men jag har bilder från annonsen där det står med.

Säljaren har bekräftat misstaget och att man hade kopierat en annan bils annons(?). Jag funderar nu på om jag ska reklamera hela bilen eller vilket prisavdrag jag annars ska nöja mig med. Detta är min första bil och hela situationen har gjort mig ledsen.

4 148 Inlägg
för 1 timme sedan
Tråkigt när det krånglar oneklogen. Besvär och annat.
Men bra att dom löser det ändå.

Ang annonsfelet kan du absolut lyfta det med dom, men ofta har dom texter för felskrivning mm. Om det är uppenbart misssvidande (straffbart) är ju bedömmningsfråga.
Man har ju undersökningsskyldighet också.

Men prata med dom, som sagt.

Sök