4434
Sök

Fel i annons från seriös bilhandlare

782 Inlägg
Igår 14:08
doktorduett skrev:
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:

du har alldrig köpt hus va

Jag har köpt hus.
Jag har sålt hus.
Man har en undersökningsplikt vid husköp, men det finns något som benämns dolda fel.

Nu vidare till vad som gäller vid bilköp, du har aldrig köpt bil hos bilfirma?

då är vi där igen du köper hus i blindo o litar på du kan klaga sen. normalt funtade anlitar en besiktnings man som går genom huset för dej
o man använder ALLDRIG mäklarens besiktningsman. hört om jäv.....
jo det har jag tillomed många båda nya o beg. o jag kan lova dej att jag skiter högaktnings fullt i vad som står i beskrivningen
jag går ALLTID igenom bilen JÄVLIGT noga, så allt är i sin ordning. o det många bilar som har fått stå, fast det står i annoncen att dom är kanon
dom ska stiga upp mycket tidigare för att lura mej.
jag är inte så dum att jag köper möget o tänker jag kollar när jag kommer hem, för jag kan ju alltid klaga sen
när pengarna har lämnat fickan är det bara att glömma att man kan klaga o få nått vettigt ur det
såsom folk tänker är det inte konstigt ni blir lurade till höger o vänstra av alla bedrägare i dag. det ju som skjuta fisk i tunna

Nja, du har ju faktiskt fel gällande regelverk och lagar kommande till bilhandel mellan näringsidkare och privatpersoner, oavsett hur många kraftuttryck och versaler du ämnar bruka.
KKL finns för att skydda de som inte är bilintresserade eller bilkunniga vid felskrivningar och brister.
Det är faktiskt så enkelt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

782 Inlägg
för 20 timmar sedan
För de som behöver förkovra sig gällande KKL vid bilköp.
Ni behöver inte tacka, jag blir helnöjd om ni läser och anammar faktan.

https://www.konsumentverket.se/varor-oc … HPy8zI29BY

8 047 Inlägg
för 5 timmar sedan
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:
The-GOAT skrev:
KKL är tydlig, man ska kunna lita på bilens beskrivning gällande utrustning och att bilens funktioner fungerar.
Man ska inte behöva vara "bilnörd/bilmekaniker" för att kunna köpa en begagnad bil, precis som man inte måste vara byggnadsingenjör för att köpa ett hus.
Varudeklarationen tillika beskrivningen är bindande, även om vissa handlare försöker friskriva sig med liknande texter: "fel i annonsen kan förekomma" "nämnd utrustning kan saknas" eller annat dravel.
Det är inte möjligt att friskriva sig enligt KKL.

MUHAHAHAAAAAA när började man kunde lita på en bilhandlare
o när man köper hus tar man hjälp av en besiktningsman för att inte bli lurad

Huset är i regel redan besiktigat med en upprättad bristinformation, precis som en bil är hos bilhandlaren.
Det ligger under konsumentköplagen, KKL.
Att tycka, tro och hoppas rubbar inte på lagstiftningen mellan näringsidkare och konsument vid bilköp.
Har fordonet nämnd utrustning i annonsen ska bilen ha den utrustningen precis som motorstorlek, kulör och växellåda ska stämma gentemot bilen.
Så är det helt enkelt
.

Lite o t, men.......
Tror mig vara orsaken till "Lex #¤%&?!"
Köpte 1986 en ny Citroen BX 19 GT på broschyr = utan att provköra - den hade inte gått i produktion ännu då ordersedeln undertecknades.
Den uppfyllde inte specifiktionerna på topphastighet, accelerationsförmåga eller bränsleförbrukning.
Inte heller fanns det nackskydd i baksätet eller det antal högtalare som försäljningsbroschyren så glatt skröt om.
Vad jag dock inte kunde reklamera var att bilen var flera tusen BILLIGARE MED TAKLUCKA.
Framgick inte av ordersedeln att bil UTAN TAKLUCKA ansågs vara specialbeställning - s k "Special Equipment".
Accelerationsförmågan var inte svårt att konstatera att den inte uppfyllde specifikationerna.
Topphastigheten kontrollerades - under betryggande former*) - på flygrakan i Barva utanför Eskilstuna, och befanns inte vara i paritet med broschyren.
Malmby flygfält hade för kort bana för topphastighetsprovet - annars hade provet gjorts där.

Citroen gjorde egna prov som vidimerade mina uppgifter.
Inte heller vid provbänkskörning på rullande landsväg uppnåddes på långa vägar broschyreffekten.
Citroen gjorde ett gott arbete, det ska dom ha heder av, och gjorde så att alla broschyruppgifter uppfylldes.
Bl a "modifierade" dom topplocket och ombestyckade den dubbla Webern - eller bytte ut den.
Exakt hur man "moddade" toppen vet jag inte, men jag hörde senare på omvägar att man vidgat och putsat kanalerna samt hyvlat toppen lite.

Så står man på sig och har argument och fakta så behöver man inte hota med "M":s jurister.

F ö så ska Lasse Carle, RIP, pappa till Niclas Carle på ViB, hos Citroen ha en eloge för välvilligt och tålmodigt bemötande under "processen".

*) Arrangörerna av streetracing lånade välvilligt ut utrustningen för avstängning av E3 - senare E20 - temporärt under provet.

797 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:
The-GOAT skrev:

Jag har köpt hus.
Jag har sålt hus.
Man har en undersökningsplikt vid husköp, men det finns något som benämns dolda fel.

Nu vidare till vad som gäller vid bilköp, du har aldrig köpt bil hos bilfirma?

då är vi där igen du köper hus i blindo o litar på du kan klaga sen. normalt funtade anlitar en besiktnings man som går genom huset för dej
jo det har jag tillomed många båda nya o beg. o jag kan lova dej att jag skiter högaktnings fullt i vad som står i beskrivningen
jag går ALLTID igenom bilen JÄVLIGT noga, så allt är i sin ordning. o det många bilar som har fått stå, fast det står i annoncen att dom är kanon
jag är inte så dum att jag köper möget o tänker jag kollar när jag kommer hem, för jag kan ju alltid klaga sen
när pengarna har lämnat fickan är det bara att glömma att man kan klaga o få nått vettigt ur det
såsom folk tänker är det inte konstigt ni blir lurade till höger o vänstra av alla bedrägare i dag. det ju som skjuta fisk i tunna

Nja, du har ju faktiskt fel gällande regelverk och lagar kommande till bilhandel mellan näringsidkare och privatpersoner, oavsett hur många kraftuttryck och versaler du ämnar bruka.
KKL finns för att skydda de som inte är bilintresserade eller bilkunniga vid felskrivningar och brister.

javist säger lagen så, det helt rätt.
lagen säger oxå, att du inte får ringa folk o blåsa dom på pengar.det gör dom ändå.
men det skiter ärliga harry som just krängt dej en bil, högaktnings fullt i.
så frågan är lite gran om det inte var enklare att kolla bilen ordentligt innan du betalar ärliga harry.
det lite som att bli överkört vid ett övergånställe. o dom sista orden blir jag har rätt jag gick för grönt. där hade det oxå varit enklare att kolla lite åt varje håll innan man trampar ut i gatan. när man är död / eller blivit av med pengarna så spelar det ingen roll va lagen säger
nu orkar jag inte diskutera detta med dej längre. glad midsommar

782 Inlägg
för 1 timme sedan
doktorduett skrev:
The-GOAT skrev:
doktorduett skrev:

javist säger lagen så, det helt rätt.
lagen säger oxå, att du inte får ringa folk o blåsa dom på pengar.det gör dom ändå.
men det skiter ärliga harry som just krängt dej en bil, högaktnings fullt i.
så frågan är lite gran om det inte var enklare att kolla bilen ordentligt innan du betalar ärliga harry.
det lite som att bli överkört vid ett övergånställe. o dom sista orden blir jag har rätt jag gick för grönt. där hade det oxå varit enklare att kolla lite åt varje håll innan man trampar ut i gatan. när man är död / eller blivit av med pengarna så spelar det ingen roll va lagen säger
nu orkar jag inte diskutera detta med dej längre. glad midsommar

Nämensåbra, då har du trots allt koll på KKL och dess innebörd vilket gör att ditt tidigare raljerande där du påstår att annat gäller är helt i onödan då du nu istället emotsäger dig själv.
#ytterligheter

Ha en bra midsommar du å.

Sök