Jag har ett problem med ett ljud som kommer från framvagnen på bilen. Ljudet uppstår när jag jag kör på små jämnheter (inte gupp) eller om man ligger i för låg växel då motorn skapar mer vibrationer (1200 rpm). Ljudet hörs bara vid låg hastighet (under 50 km/h). Ljuden uppstår även när man rullar över ojämnheter (som skapar vibration) när kopplingen nere och bilen bara går på tomgång. Det är inget oljud alls om man står stilla och varvar.
Lägg dig under bilen och kolla ( Bänd med bräckjärn) alla länkage, spindelleder och bussningar!
Tack, jag har tagit mig ett par sessioner under bilen men hittar inget uppenbart. Stabilisatorstag är som sagt precis bytt. Såg ett par bussningar med mycket torrsprickor, bland annat på ett av fästena på länkarmen (se bild). Kollade krängningshämmarbussningarna. Ryckte och bände men fick inte något att röra sig.
Länkarm. Här fick man rörelse med bräckjärn, men inget klonkande eller annat ljud. Det var samma mängd rörelse på både väster och höger sida.
Börjar fundera på om det är någon komponent i motorrummet som slår i någonting när det blir snabba hårda vibrationer. Att köra över ett gupp går ju bra utan missljud. Det är bara små gropar i asfalten eller liknande som ger oljud, eller körning då drivlinan belastas hårt (som när man är i för låg växel och gasar och bilen rycker lite).