6441
Sök

Kia Ceed 2017 batteritorsk med jämna mellanrum. Varför?

35 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej experter!

Nu behöver jag hjälp att förstå vad det är som gör att mitt batteri urladdas så jag behöver starthjälp (tack gode gud att jag har det i min försäkring). Från början när det hände kan jag se att det var min okunskap. Ex hade jag musik och lyktor igång utan att motorn var på eller jag pumpade upp min SUP utan motorn på. Men sedan har det hänt lite då och då men har alltid förklarat det med att det är kallt, eller jag kör korta sträckor hela tiden. Men egentligen är det vid tillfällen där batteriet belastas men för lite för att ladda ur. I förrgår körde jag flera kortare sträckor på 10-15 minuter. Sedan pumpade jag upp 2 SUPPAR från cigarruttaget eller vad det heter. Efter paddlingen körde jag 10 min hem. Dagen efter, alltså igår, körde jag en timme i sträck. slog av motorn 7 sju minuter och körde sedan 15 minuter till. När jag pumpade upp SUPPEN (med motorn igång) så slog den av när den var typ klar. Jag tryckte på den några gånger men den slog av efter några sekunder varje gång och sedan stod det UL på pumpen (OutdoorMaster The Shark tryck med 20 PSI 12 V DC aktivt kylsystem intelligent tvåstegs inflation auto-off för uppblåsbara paddle board båtar, Strömkälla: Elektrisk
Luftflödeskapacitet    350 Liter per minut). När jag sedan skulle köra bort och parkera bilen var den heldöd. Det bara knastrade när jag vred om ratten. Drog iaf ut och paddlade och 8 timmar senare när jag väntade på assistans testade jag att starta - och den startade. Efter det körde jag typ 1.5 timme. Vad kan det vara för fel? Bytte batteri för kanske 3-4 år sedan. kör ganska ofta relativt korta sträckor men ibland lite längre. Vill inte bara köpa ett nytt batteri om det är något annat fel. Har just lagt typ 18 000 (Stockholm) på service+ byte av bromsbelägg och skivor den här månaden. Dessutom har jag idag när jag skulle köra iväg, punktering på ena däcket + slitna däck så detta måste åtgärdas och bytas. Bilen ruinerar mig den här månaden. Tacksam för svar!

4 196 Inlägg
för 3 timmar sedan
Tänk batteriet som bankkontot.
Det som tas ut ska sättas in för att inte gå minus i längden
Det tar längre tid att fylla än att tömma.
Både kontot och battteriet.

Det framgår inte vad pumpen drar i watt, men med körmönstret som beskrivs hinner inte batteriet ladda upp det som drogs ut vid starten. Inte i kyla i alla fall.
= det går minus. Sen kör du längre ibland och det får plus, men, det ska gå tillräckligt plus för att kompensera dom gånger det går minus.
En bil som jag förutsätter inte är hybrid (dom laddar och behandlar 12v batteiet på helt annat sätt) har en generator som i teorin kan ge batteriet 100A tillbaka under körning.
Men.
Batteriet ska också då ta åt sig 100A.
Det gör det bara om det är väldigt urladdat, rätt temperatur och friskt nog.
I praktiken nästan aldrig.
En kallstart i minus 10 behöver säkert köras 40min till plus/minus noll.
Kortare äm så går det minus, och det är inte säkert att 1h turen laddar upp alla minustillfällen. Hursom så frestar det på batteriet väldigt och livslängden kortas.

Just nu då:
Utöver starten drar du ur extra med pumpen av okänd Watt.
Du kanske låg dåligt till innan, och nu räcker det inte.  1h turen laddade troligen inte upp det du låg minus.
På slutet tar det längre tid.
Samt, batteriet är säkert inte vad det borde av längre tids behandling enl ovan.

Nu är detta helt på beskrivningen ovan, men batteriet och bankkontot har stora likheter. Spendera lite här, lite där, och lönen kanske inte täcker upp, och för mycket av det så vips är det skuld.(=motorn startar ej)
Även om du fick lön igår (kört längre sträcka) kanske du är på minus i stort ändå på grund av alla tidigare uttag.....

Moderna bilar klarar inte kortkörningsr av många skäl. Batteriet är bara ett och ett av dom minst kostsamma.

Att den startade efter att batteriet fått vila en stund tyder på att pumpen också drar ganska mycket ström, samt att batteriet ännu återhämtar sig, = inte helt uttjänt.
Det verkar vara för mycket uttag.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

6 883 Inlägg
för 3 timmar sedan
Du måste ju ladda batteriet då och då! Det räcker inte med att bara köra bilen, speciellt inte under vinterhalvåret.
Sen när du laddar "suppar" Vad är det ? Någon form av uppblåsbar kanot? Blåser du upp med motorn igång kan ju inte bilmotorn lägga av. Skaffa en laddare och samtidigt en multimeter så du kan ha koll på spänningen på batteriet och vilken spänning generatorn ger.

35 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Tänk batteriet som bankkontot.
Det som tas ut ska sättas in för att inte gå minus i längden
Det tar längre tid att fylla än att tömma.
Både kontot och battteriet.

Det framgår inte vad pumpen drar i watt, men med körmönstret som beskrivs hinner inte batteriet ladda upp det som drogs ut vid starten. Inte i kyla i alla fall.
= det går minus. Sen kör du längre ibland och det får plus, men, det ska gå tillräckligt plus för att kompensera dom gånger det går minus.
En bil som jag förutsätter inte är hybrid (dom laddar och behandlar 12v batteiet på helt annat sätt) har en generator som i teorin kan ge batteriet 100A tillbaka under körning.
Men.
Batteriet ska också då ta åt sig 100A.
Det gör det bara om det är väldigt urladdat, rätt temperatur och friskt nog.
I praktiken nästan aldrig.
En kallstart i minus 10 behöver säkert köras 40min till plus/minus noll.
Kortare äm så går det minus, och det är inte säkert att 1h turen laddar upp alla minustillfällen. Hursom så frestar det på batteriet väldigt och livslängden kortas.

Just nu då:
Utöver starten drar du ur extra med pumpen av okänd Watt.
Du kanske låg dåligt till innan, och nu räcker det inte.  1h turen laddade troligen inte upp det du låg minus.
På slutet tar det längre tid.
Samt, batteriet är säkert inte vad det borde av längre tids behandling enl ovan.

Nu är detta helt på beskrivningen ovan, men batteriet och bankkontot har stora likheter. Spendera lite här, lite där, och lönen kanske inte täcker upp, och för mycket av det så vips är det skuld.(=motorn startar ej)
Även om du fick lön igår (kört längre sträcka) kanske du är på minus i stort ändå på grund av alla tidigare uttag.....

Moderna bilar klarar inte kortkörningsr av många skäl. Batteriet är bara ett och ett av dom minst kostsamma.

Att den startade efter att batteriet fått vila en stund tyder på att pumpen också drar ganska mycket ström, samt att batteriet ännu återhämtar sig, = inte helt uttjänt.
Det verkar vara för mycket uttag.

Tack för pedagogisk förklaring!

Jag jobbar i närheten där jag bor och handlar runt här så det blir automatiskt många korta sträckor. Skulle behöver schemalägga långkörningar då varje vecka!? Synd att man inte kan se hur mycket man har kvar på "batterikontot". Min koll på bankkontot fungerar hyffsat. Annars hade jag  inte haft möjlighet med alla dessa bilkostnader den här månaden. Tips på hur man kan hålla koll på något sätt att man verkligen kör/laddar igen det man kör upp så att säga. Och jag vill ju kunna paddla SUP och kunna använda pumpen.

Om pumpen säger ChatGPT: Om du har OutdoorMaster Shark II som kopplas till bilens 12 V-uttag (inte den med inbyggt batteri), så drar den inte från något internt batteri i pumpen ? den tar ström direkt från bilbatteriet.

Den drar ungefär:

10 A vid 12 V ? 120 watt under drift.

En normal SUP-pumpning tar ofta cirka 8?15 minuter. Energiförbrukningen blir då ungefär:

10 min × 120 W ? 20 Wh
15 min × 120 W ? 30 Wh

Ett vanligt bilbatteri på t.ex. 60 Ah vid 12 V innehåller ungefär:

60 Ah × 12 V = 720 Wh

Så en SUP drar ungefär:

20?30 Wh av 720 Wh
cirka 3?5 % av ett fulladdat 60 Ah bilbatteri

35 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Du måste ju ladda batteriet då och då! Det räcker inte med att bara köra bilen, speciellt inte under vinterhalvåret.
Sen när du laddar "suppar" Vad är det ? Någon form av uppblåsbar kanot? Blåser du upp med motorn igång kan ju inte bilmotorn lägga av. Skaffa en laddare och samtidigt en multimeter så du kan ha koll på spänningen på batteriet och vilken spänning generatorn ger.

Hej!

Ska man ladda ett bilbatteri på annat sätt än att köra? Ja SUP är en stand up paddle board som man pumpar upp. Igår lade pumpen av och sedan slog jag av bilen. När  jag sedan skulle starta den några minuter senare för att parkera om den så startade den inte. JAg får införskaffa mig en laddare då och en multimeter och lära mig hur man gör med dessa.

7 616 Inlägg
för 2 timmar sedan
säger så här, kör man bara kortare sträckor så underhållsladda den, jag själv har inbyggda laddare så den laddas när jag har motorvärmare igång,

35 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Men nu utgår alla från att det är kortkörningar bara. Kan det inte vara något med laddningen i sig? Eller en kombination? Det är ju inte så att jag aldrig kör längre sträckor. Det gör jag ju också. Jag vill utröna ordentligt. Men hur som helst, oavsett så låter det som en god idé att underhållsladda bilen eftersom jag kör som jag gör.

Tips på batteriladdare?

3 273 Inlägg
för 1 timme sedan
Men vänta nu.
Du pumpade upp SUPen > bilen stendöd.
Åtta timmar senare så startar den som vanligt utan starthjälp?

Inte helt ovanligt med töjda polskor på Ceed av denna generation som ger dessa symptom.
Prova att vicka/vrida på batteripolskorna.

35 Inlägg
för 52 minuter sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Men vänta nu.
Du pumpade upp SUPen > bilen stendöd.
Åtta timmar senare så startar den som vanligt utan starthjälp?

Inte helt ovanligt med töjda polskor på Ceed av denna generation som ger dessa symptom.
Prova att vicka/vrida på batteripolskorna.

Nu fick jag skratta åt töjda polskor ett bra tag big_smile. Är det en polska eller en polsko i singularis obestämd form?

Hur som helst så ska jag kolla upp detta först. Tack!

Sök