12298
Sök

-86 Audi 100 2.2 KU ojämn tomgång

3 Inlägg
onsdag 18:29
Trådstartare
Hallåj!

Var och bytte kamrem/vattenpump privat hos en gammal mekaniker, efter bytet så går den som om vi lyft ner en racekam (tomgång).

Förklaring:
Går ojämt och hackigt på tomgången, så pass lågvarvat när den hackar att generatorlampan lyser upp i instrumenteringen, men motorn stannar inte, utan går bara som en kratta.

Har bäst jag kan kollat så allt är nollat ordentligt, var å kikade ner i fördelaren, tyckte den stod lite för långt medurs, men jag känner mig lite vilse.

Suttit å stirrat mig blind i haynes handboken, ser inte ut att vara kamremsbytet i sig som gjort att det spökar.

Ber om ursäkt över kommande benämningar, är lite ny till mekandet!
Den nedre remskivan pekar med markeringen perfekt, å den övre har markeringen i höjd med topplockspackningen vilket ska vara korrekt enl haynes. Har inte kollat nollan mot växellådan (läst att man ska göra de?)

Finns det någon som har några mer livade hjärnceller? Tror inte det är någon vaccumslang eller dylikt. Den går fint på högre varv, håller jag bara lätt på gasen så den ligger runt 1000rpm så går den 99%rent.

Tack på förhand!

4 629 Inlägg
onsdag 20:25
Prova med bromsrengöring lite här o där i motorrummet,då märker du direkt om nån slang är loss/sprucken.

3 Inlägg
onsdag 22:11
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Prova med bromsrengöring lite här o där i motorrummet,då märker du direkt om nån slang är loss/sprucken.

Yes ska testa med det, uppskattar svaret! Känns märkligt att det kom efter kamremsbytet bara.. kanske att nån slang eller dylikt från -86 tyckte att det var nog nu!

6 892 Inlägg
för 2 timmar sedan
Och den gick bra innan kamremsbytet??
Du har insprutade femman??
Kan det vara så att du satte kamremmen en tand fel??

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Och den gick bra innan kamremsbytet??
Du har insprutade femman??
Kan det vara så att du satte kamremmen en tand fel??

Den gick fint innan bytet, det är k-jet insprutningen.

Vad jag kan se så står allt korrekt nollat, men ser ut som att tändningen står lite fel (medsols).

Hade tänkt skruva loss klon som håller fördelaren och vrida nån grad för att se om de blir någon skillnad. Men känns knepigt då den gick fint innan och drivs ju direkt 1:1 av kamaxeln.. (utöver det så sitter det en frabriksmonterad metallfläpp över klons 13-mutter, så den är ju aldrig rörd sen ny)

Tror den får för mycket soppa eller att den inte förbränner allt den för, om jag släpper gasen efter gaspådrag så hör jag att det småsmäller ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253359/253359-eba918b92b100e8995479c86676d1e30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253359/253359-e0ecf1be2fbb1641edacbe8336d69e59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253359/253359-605f2e117a1f0352937ac9aab53714b0.jpg

6 892 Inlägg
för 23 minuter sedan
Det är ingen ide att röra fördelaren då du säger att metallplattan över 13mm skruven som håller fördelaren på plats inte tidigare är rörd! Nej! Vad visar de två nedre bilderna? När du ställer kammen så måste du kolla markeringen på svänghjulet! Du ser en 0 och ett streck! Strecket ska stå mitt för den gjutna utstickaren på kåpan samtidigt ska den runda markeringen på kamremshjulet stå i nivå kanten på ventilkåpan och samtidigt ska strecket på svänghjulet lajna  upp mot den vita pricken (på din bild).  Det är alltså tre saker du måste kolla när du byter kamrem. Svänghjulsmarkeringen, kamremsmarkeringen mot  ventilkåpan och sist svänghjulets markering mot markeringen på kamremskåpan framtill (den vita fläcken på din bild).
Felet måste bestå i att kamremmen sitter fel eller att du har orsakat någon läck i någon slang! -Hur är det med slangen till tomgångsmotorn?? Jag hade läckage i den slangen på min Audi 100 2,0E .89:a och motorn gick inte ner direkt på tomgång (ca 800v/m) när jag släppte gasen. Ersatte slangen med en slang med 90 graders böj köpt på biltema och problemet upphörde.
Du kan också göra ren tomgångsmotorn eftersom trumman i den kan vara skitig. men eftersom felet har uppkommit efter att du bytte kamrem så är det troligen inte felet. Vilken tomgångsmotor har du ...den med två eller tre polig anslutning? På min Audi är tomgångsmotorn tre polig men på nyare Audi  två polig.
Får jag fråga...varför bytte du kamrem?

Sök