14136
Sök

Låg laddström på Mercedes 350S

6 895 Inlägg
lördag 16:38
Trådstartare
Hej!
Brorsan har en Mercedes 350 S  där spänningen fram till batteriet (sitter bak i skuffen) inte är mer än 11,3V med motorn igång.
Jag sa till honom att generatorn inte fungerar men då påstod han att det kunde vara någon slags laddrelä som det kunde vara fel på.
Vad säger ni?? Är det generatorfel eller ..??

854 Inlägg
lördag 20:07
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan har en Mercedes 350 S  där spänningen fram till batteriet (sitter bak i skuffen) inte är mer än 11,3V med motorn igång.
Jag sa till honom att generatorn inte fungerar men då påstod han att det kunde vara någon slags laddrelä som det kunde vara fel på.
Vad säger ni?? Är det generatorfel eller ..??

På en 350 S är batteriet originalmonterat bakom höger strålkastare.
Jag hade valt att efter, självklar, uppmätning direkt på generatorn, som är monterad precis framför höger cylinderbank, felsöka eventuellt ärgade kabelskarvar bak till bagageutrymmet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 895 Inlägg
lördag 20:40
Trådstartare
På den hör mercan sitter 110A Batteriet i skuffen bak på höger sida.
Att mäta direkt på generatorn är svårt då det är trångt som f...men kontakytorna  på batteripolerna/anslutningar bak är perfekta.

854 Inlägg
lördag 20:56
jaka54 skrev:
På den hör mercan sitter 110A Batteriet i skuffen bak på höger sida.
Att mäta direkt på generatorn är svårt då det är trångt som f...men kontakytorna  på batteripolerna/anslutningar bak är perfekta.

Då är det inte en 350S.

854 Inlägg
lördag 21:04
jaka54 skrev:
S350! Är det någon skillnad?

Det är en stor skillnad!

Det är helt olika bilar.

Så, vilken generation av S350 gäller det?
Bensindriven eller diesel?
W126?
W140?
W220?
W221?
W222?
W223?

Fri fart för ett fritt folk!
15 230 Inlägg
för 13 timmar sedan
att kolla vid batteriet är ju en början men hur är det i övrigt lyser laddlampan eller dyligt?
och sen bör man leta på något ställe närmare generatorn och mäta på.    på tex vissa bmw modeller är det väldigt vanligt att genomföringen i golvet blir dålig och man tappar ström där.. så man behöver ju veta om det är vid generatorn problemet är eller inte smile

Kör fort så hinner inget hända...

854 Inlägg
för 13 timmar sedan
jaka54 skrev:
2004. Bensinare.

Eftersom du uppenbart är nykomling till forumet kan liknande information vara lämplig att uppge i fortsättningen när hjälp önskas.

Nåväl.
Mät vid generatorn är givetvis första punkten att göra, alternativt vid någon starthjälpskontakt i motorutrymmet.
Trots att det endast är en liten klen V6 i en bil anpassad för V8 upplevs det kanske lite trångt för en ovan hemmamek, men saknas adekvat mekvana rekommenderar jag att ni istället tar hjälp av någon kunnig mekaniker för att inte råka kortsluta något på bilen eller spänningssätta armbandsuret eller ring på fingret.

3 275 Inlägg
för 9 timmar sedan
Finns flertalet potentiella felkällor.
Finns inget laddrelä på dessa, utan det enda som sitter mellan generator och batteri är ett fördelningsblock med några säkringar och en kondensator.
Vill minnas några case där dålig kontakt i detta fördelningsblock orsakat de symptom du upplever.
Denna grunkomojäng sitter under golvmattan i passagerarsidans fotutrymme.

Men som sagt, mät upp rakt på generatorn först.
Skall du kontrollera fördelningsblocket så rekommenderar jag att koppla väck batteriet först då det är trångt och jävligt där inne - lätt att råka kortsluta B+ mot karossen.

Sök