6093
Sök

Opel astra J sport tourer hjullager moment

62 Inlägg
tisdag 22:18
Trådstartare
Hej! Tänkte jag drar en chansning här. Är det någon som vet vilket moment man ska dra drivaxelmuttern när man byter hjullagret? Jag får så olika bud när jag kollar på nätet och det känns väldigt osäkert.

Hjullagret till denna är inte ett pressat lager utan ett helt nav (sitter med 3 bult på baksidan spindeln)

har fått allt från 90nm +45grader, 158nm och tom 230nm så det är lixom lite svårt att avgöra vad som är rätt/vettigt.

Jag har en Opel astra J Sport tourer från 2012.

Någon som vet/har gjort själv som kan hjälpa mig?

Annars får man väl ringa en opelverkstad.

Tack på förhand smile

859 Inlägg
för 18 timmar sedan
Ghostduster92 skrev:
Hej! Tänkte jag drar en chansning här. Är det någon som vet vilket moment man ska dra drivaxelmuttern när man byter hjullagret? Jag får så olika bud när jag kollar på nätet och det känns väldigt osäkert.

Hjullagret till denna är inte ett pressat lager utan ett helt nav (sitter med 3 bult på baksidan spindeln)

har fått allt från 90nm +45grader, 158nm och tom 230nm så det är lixom lite svårt att avgöra vad som är rätt/vettigt.

Jag har en Opel astra J Sport tourer från 2012.

Någon som vet/har gjort själv som kan hjälpa mig?

Annars får man väl ringa en opelverkstad.

Tack på förhand smile

Jag tänker att det kan variera beroende på motor/grovlek på knut/hjullager och därav skulle jag fråga din lokala opelverkstad.
(Om inte någon kunnig i frågan trillar in i tråden dvs.)

Att dra "på känn" är oerhört amatörmässigt när det handlar om dylika detaljer, en sketen mutter till en torkararm eller skruv till en kamaxelkåpa kan man ju höfta med "lagom" men inte detta som kan innebära att muttern lossnar och en olycka uppstår alternativt lagret går sönder.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 898 Inlägg
för 15 timmar sedan
Här handlar det väl inte om att dra något mot en lagerbana utan bara att fästa hjulaxeln så den inte åker ut ur navet.

859 Inlägg
för 12 timmar sedan
jaka54 skrev:
Här handlar det väl inte om att dra något mot en lagerbana utan bara att fästa hjulaxeln så den inte åker ut ur navet.

Efter drygt 13år på forumet har du fortfarande inte lärt dig hur man svarar någon i en tråd via knappen citera!

Ja, och fäster man drivaxeln med fel moment är det möjligt att den lossnar och skadar lagret om den börjar röra på sig under körning eller ännu värre låser hjulet och bilen blir fullständigt okontrollerbar.

Sådant vet man redan på en nivå som amatörmekaniker.
Senast redigerat av The-GOAT (för 12 timmar sedan)

6 898 Inlägg
för 1 timme sedan
Ha ha! så du håller koll hur länge jag varit på forumet!
Har bytt främre hjullager flera gånger på min egen Audi 100 och på min brors Audi 100 Turbo och aldrig dragit den stora axelskruven (skruv och inte en mutter på Audi 100 89-91) men något speciellt moment utan bara dragit utav bara h...med 1m förlängning.
När jag demonterat och monterat topplock och liknande så vet jag naturligtvis att det är viktigt att dra med de moment som tillverkaren uppger.

859 Inlägg
för 55 minuter sedan
jaka54 skrev:
Ha ha! så du håller koll hur länge jag varit på forumet!
Har bytt främre hjullager flera gånger på min egen Audi 100 och på min brors Audi 100 Turbo och aldrig dragit den stora axelskruven (skruv och inte en mutter på Audi 100 89-91) men något speciellt moment utan bara dragit utav bara h...med 1m förlängning.
När jag demonterat och monterat topplock och liknande så vet jag naturligtvis att det är viktigt att dra med de moment som tillverkaren uppger.

Jo, man har ju varit med här sedan 2008.

Men råd inte andra som frågar att göra på fel vis.
Utav helvete kan även det göra skada om skruvförbandets sträckgräns överskrids, då kan något haverera med olyckliga konsekvenser.

Sök