7850
Sök

Ni som kör HEV eller PHEV ? är ni nöjda?

132 Inlägg
för 23 timmar sedan
Mossan1 skrev:
kaykay skrev:
Finns det något särskilt du är orolig för när det gäller laddhybrider? Jag skulle gärna höra om dina erfarenheter och vad du tycker att man bör tänka på.

Har inga erfarenheter.
Men känner en sådan skulle vara en onödigt tung hybrid och för litet batteri för att kunna köras på el här på landet.
Både tanka och krångla med laddning = det sämsta av två världar misstänker jag.

Därför en hybrid jag kör som vanligt men med lägre förbrukning än 100% ICE.

En mindre bil med dieselmotor skulle kunna förbruka lika, men då en mindre bil och en Diesel som tusan är mer komplicerad idag med alla pålagor än en Toyota-Hybrid....

Ville bara kolla med dig vilken årsmodell du har och om det går att förvärma både säten och kupe i din bil ?
Står i valet och kvalet om vi skall byta vår 2020 olug in mot en likadan fast 2023 a med få mil eller mot en vanlig hybrid 2023

12 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
KenthIJ2 skrev:
Mossan1 skrev:
kaykay skrev:
Finns det något särskilt du är orolig för när det gäller laddhybrider? Jag skulle gärna höra om dina erfarenheter och vad du tycker att man bör tänka på.

Har inga erfarenheter.
Men känner en sådan skulle vara en onödigt tung hybrid och för litet batteri för att kunna köras på el här på landet.

En mindre bil med dieselmotor skulle kunna förbruka lika, men då en mindre bil och en Diesel som tusan är mer komplicerad idag med alla pålagor än en Toyota-Hybrid....

Ville bara kolla med dig vilken årsmodell du har och om det går att förvärma både säten och kupe i din bil ?
Står i valet och kvalet om vi skall byta vår 2020 olug in mot en likadan fast 2023 a med få mil eller mot en vanlig hybrid 2023

Varför inte köpa en ny bil? Koreanska och kinesiska märken har faktiskt ganska billiga och prisvärda hybridbilar som nya.

12 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
kaykay skrev:

Har inga erfarenheter.

Jag funderar på att köpa en hybrid och vill framför allt ha en pålitlig bil med så få problem som möjligt. Vilka märken skulle ni rekommendera, och vad skulle ni själv titta mest på när ni väljer bil?

Ingen himmel är så blå som min
2 991 Inlägg
för 48 minuter sedan
KenthIJ2 skrev:
Nya plug in hybrider går ju ofta dryga 10 mil ( WLTP) på en laddning och laddar oftast 11kWh.
De har dessutom 50kWh " snabb laddning "
Vår Caddy maxi family 7 sits har det och det känns mycket mer effektivt än vår RAV4 phev 2020.
RAV4 an känns dock mer bekväm och gedigen

För mig är det bara fel. Ju längre en PHEV går på el, desto mindre behövs bränslemotorn. Den kommer bara åka med som servicekrävande dödvikt 90-95% av tiden. Såg någon PHEV som kom över 20mil på el. Det gjorde precis min första BEV också. Den körde jag 3000mil om året med i 3år. Utan att släpa på en explosionsmotor. Antingen kör man så pass mycket och eller långt varje gång att elbil inte passar (eller har så att man inte kan ladda hemma eller på jobbet) - då är det diesel eller bensin som gäller. Eller så kör man så pass att en PHEV går massor på el - och då är en BEV ett bättre val imho.

/Mattias

12 Inlägg
för 21 minuter sedan
Trådstartare
matteeee skrev:
KenthIJ2 skrev:
Nya plug in hybrider går ju ofta dryga 10 mil ( WLTP) på en laddning och laddar oftast 11kWh.
De har dessutom 50kWh " snabb laddning "
Vår Caddy maxi family 7 sits har det och det känns mycket mer effektivt än vår RAV4 phev 2020.
RAV4 an känns dock mer bekväm och gedigen

För mig är det bara fel. Ju längre en PHEV går på el, desto mindre behövs bränslemotorn. Den kommer bara åka med som servicekrävande dödvikt 90-95% av tiden. Såg någon PHEV som kom över 20mil på el. Det gjorde precis min första BEV också. Den körde jag 3000mil om året med i 3år. Utan att släpa på en explosionsmotor. Antingen kör man så pass mycket och eller långt varje gång att elbil inte passar (eller har så att man inte kan ladda hemma eller på jobbet) - då är det diesel eller bensin som gäller. Eller så kör man så pass att en PHEV går massor på el - och då är en BEV ett bättre val imho.

Mina vänner som har kört elbil är väldigt nöjda med dem. Men jag åker ofta på längre resor, så en ren elbil passar inte riktigt mina behov.

Just nu överväger jag därför bara hybridbilar, men jag vet inte riktigt vilket märke jag ska välja.

Brukar du ta din elbil när du åker på längre resor? Är det enkelt och smidigt att hitta laddning längs vägen?

Sök