7086
Sök

Gick ej besiktning.

508 Inlägg
onsdag 08:30
Trådstartare
Hej
Fick ej godkänt på min Nissan primera -06. Kan luftfiltret som påverka värden på lambdsonden? https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-ebfd7bbaeabf7028975dcde1e9987b6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-b53b1e9d99f6b39df686cf63b3e03db3.jpg

4 289 Inlägg
onsdag 11:58
Njaaaeee, men du har all anledning att byta filter oavsett.
Uteslutet är det inte, men luftmängden mäts EFTER filtret och bränslemängden kalkyleras utefter det.

Påverkar nog mer allmänna prestandan än avgasvärden.

Hög lamda är för lite bränsle för syret.
Ouppmätt luft (syre) kommer nog in och ger lamdavärdet. Kan vara läcka var som helst långs avgasröret.

Före bilens lamdasonder BORDE felkod sättas innan CO åker upp betydande, men, kan ju vara precis på gränsen att sättas...

I så fall är det intressant vad den har för fueltrim adaption.  Kan man se i livedata.

Men finns en liten läcka kan den tillsammams med filtret skapa detta.
Senast redigerat av Mossan1 (onsdag 11:59)

508 Inlägg
onsdag 12:29
Trådstartare
Hitta håll förre ljuddämparen låter mycket där, men vet ej om det påverkas?

952 Inlägg
onsdag 13:25
Ja, ett igensatt luftfilter kan påverka blandningsvärdet tillika lambdavärdet samt ett hål i avgassystemet påverkar absolut lambdavärdet.

Byt filter.
Svetsa röret.

Lycka till med efterkontrollen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
15 267 Inlägg
för 16 timmar sedan
sollu skrev:

där har du felet till 200%  men luftfiltret såg ju förjävligt ut det där har suttit där 20år för länge smile
när man får ett hål i avgassystemet så drar den in luft den vägen och luft/bränsle blandingen ses som ett fel på maskinen.  även om det mest troligen är perfekta avgasvärden igentligen      så laga läckan så är det felet borta direkt..

Kör fort så hinner inget hända...

4 289 Inlägg
för 6 timmar sedan
sollu skrev:

Lamdavärdet = syrehalten = hör absolut till högt lamdavärde på bilprovningen.

Dom mäter det längst bak. Syre som ej passerat motorn kommer in = värdet ökar från idealiska 1.0 i värde.

Sker läckan före en lamdasond påverkas bränsleblandningen också. Men efter sonderna vet inte bilen det alls.
Men det lurar bilprovningens sond.

508 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag svetsa skiten och byte luftfiltret. Gick genom utan problem.

952 Inlägg
för 1 timme sedan
sollu skrev:
Jag svetsa skiten och byte luftfiltret. Gick genom utan problem.

Ingen orsak. wink
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 267 Inlägg
för 51 minuter sedan
Mossan1 skrev:
sollu skrev:

Lamdavärdet = syrehalten = hör absolut till högt lamdavärde på bilprovningen.

Dom mäter det längst bak. Syre som ej passerat motorn kommer in = värdet ökar från idealiska 1.0 i värde.

Sker läckan före en lamdasond påverkas bränsleblandningen också. Men efter sonderna vet inte bilen det alls.
Men det lurar bilprovningens sond.

ja deras mätning tar luften från avgasröret och suger in den och då drar den med sig luft..  luft tar alltid lättaste vägen .   
sen kan även avgasystemet själv dra in luft för det blir Venturieffekten  derför sonden blir extremt lurad i bilens ecu när en läcka sitter före lambda sonden..    men när alla värden i övrigt är perfekta så ska man alltid förutsätta att problemet beror på avgasläckage. 
för inget annat fel påverkar enbart lambdavärdet. utan dom andra värdena följer med vilket dom vill eller inte.   ibland t,om avgasvärden som tex säger att bilen går snålt men co och hc är taket och säger att lambda värdet igentligen är högt.. det är typiskt avgasläckage före lambdan. smile   

ai är ganska bra på att peka i rätt riktning. man kan helt enkelt bara lägga in avgasvärdena i ai och fråga vad är problemet. den har väldigt ofta rätt.  det ger en bra fingervisning om var man ska börja leta smile    utom när den får damp och ljuger sig blå.  för det är en av dom bättre grejerna med ai.. den vet inte att den har fel så även om den har fel kommer den hitta på svar som passar  men har testat mycket olika avgasvärden just och där har den visat i en vettig riktning smile

15 267 Inlägg
för 46 minuter sedan
du har ingen bild på avgasvärdena efteråt..  gissar nästan på att co ochco2500 gick ner till närmare 0 och det var nog mest luftfiltret isånt fall

har faktiskt aldrig sätt ett så skitigt luftfilter i hela mitt liv smile

508 Inlägg
för 20 minuter sedan
Trådstartare
Growe skrev:
du har ingen bild på avgasvärdena efteråt..  gissar nästan på att co ochco2500 gick ner till närmare 0 och det var nog mest luftfiltret isånt fall

har faktiskt aldrig sätt ett så skitigt luftfilter i hela mitt liv smile

Det stämmer ?.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-1d1baa6293cf86c8a4877122703316f1.jpg

Sök