5581
Sök

Välja sportluftfilter

603 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Godmorgon!
Jag har nu iaf bestämt mig för att inskaffa ett finare luftfilter. Mest för ljudet men kan ju alltid hoppas på en liten hästkraft iaf kanske. Ska bygga en avskärmare också då det är lite trångt.
Men vad ska jag satsa på?
Jag var inne hos en handlare idag o pratade lite, han påstod att ett enkelkonat egentligen räckte gott och väl. Det handlar om K&N´s universalfilter. Enkelkonat ca 700:- och dubbelkonat ca 1000:-
Om man konstaterar att det enkelkonade räcker för prestandan i min lilla bil, sen över de andra spekterna, såklart är det dubbelkonade snyggare (bara en sån sak)
Hur är skillnaden i ljudet? Någon alls?
Hur är ljudet i ett sådant filter förresten egentligen?
Jag vill inte ha något brutalt vrålande utan mer finlir smile Ett sportigare sus typ...
Hur mycket ljud ger det egentligen? Jag har fått för mig att ett luftfilter är lite diskret iaf... men kanske ack så fel!?!?!?!?

Hoppas någon kan hjälpa mig bestämma mig.

In hoc signo vinces

603 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Verkligen ingen!?!?!?

In hoc signo vinces

-utan 940
1 728 Inlägg
21 juli 2007
Prestandamässigt kommer du inte märka någon skillnad alls, det är möjligt att du får lite häftigare ljud med sämre luftrening och ökat slitage på motorn som följd. Frågan är om det är värt pengarna.
Köp bensin istället. smile

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
21 juli 2007
Av egen erfarenhet, låter ett enkeltkonat mer på en standard bil, ang prestanda så kommer du inte märka av något nämnvärt med bara ett filter, men med ett mer friflödande avgassystem, och extraktorgrenrör kan du nog få ut en 15-25hk mera, vill du gå längre så är det annan kam och ommappning som gäller

Skönt att se att du väljer ett kvalitetsmärke och inte något av dessa lågprismärken som finns på marknaden

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

145 Inlägg
21 juli 2007
Har man ett luftfilter som gått ett tag, som kanske blivit lite oljigt av vevhusventilationen så lär man ju märka lite skillnad smile

Det som räknas är ju själva arean för luftfiltret annars. Ju större area desto mer luft kan sugas in, så jag har K&N filter till orginalboxen.

Sök