5577
Sök

problem med saab 9000 t16

1 364 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
hejsan en polare tänkta kansek köpa en billig saab 9000 t16 men det finns ett problem
så här beskriver säljaren problemet   

Nu till det tråkiga,

Det hände en lite olycka när jag var ute ock körde förra veckan, en slang till laddtryckstyrningen lossnade så att laddet skenade iväg.

troligen är det toppackningen som har gått
Har varken tid eller mer pengar att lägga ner på den.

vad kan de vara för fel?

med lem
1 925 Inlägg
20 juli 2007
felet är ju det som står, elelr har turbon gått

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 364 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
okej kan de vara något mer ?
dyrt att laga?

2 164 Inlägg
20 juli 2007
Kolla kompet på alla cylindrar, byt slangarna till laddtryckstyrningen och sen är de ju bara och se om nått hänt.
Ser kompet bra ut är de bara att tuta och köra.
Om inte laddtryckspärren är satt ur spel så ska inte nått kunna hända nån enstaka gång om man inte har otur.

MVH

F

268 Inlägg
20 juli 2007
topplockspackning kan ju inte va så dyr,ett par hundra kanske, har däremot turbon gått blir det ju värre, bara turbon går ju säkert på en 5, 6 tusen, ska du sen inte göra det själv blir det dyrt kan jag lova.

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
topplocks packningen i sig kostar inte mycket..men att byta den utan rätt sorts verktyg är omöjligt på äldre 9000..har försökt då jag sköt min topplocks packning..gick på 6200 på verkstaden att få det gjort..då ingick olje byte nytt olje filter planing och en del andra packningar också..

det är inte så svårt att hitta beg orginal turbos till bra pris så det behöver inte bli jätte dyrt om det är den som gått..men klart det kostar ju ett par tusingar..

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 164 Inlägg
21 juli 2007
De du behöver är torx hylsor och momentnyckel för att fixa att byta topp packning.
Turbon skulle jag säga att de inte är som har gått.
Skulle mycket till för att den ska gå bara för att du har laddat för mycket.
Kolla de jag sa och återkom sen.

MVH

F

761 Inlägg
21 juli 2007
hedley skrev:
topplocks packningen i sig kostar inte mycket..men att byta den utan rätt sorts verktyg är omöjligt på äldre 9000..har försökt då jag sköt min topplocks packning..gick på 6200 på verkstaden att få det gjort..då ingick olje byte nytt olje filter planing och en del andra packningar också..

det är inte så svårt att hitta beg orginal turbos till bra pris så det behöver inte bli jätte dyrt om det är den som gått..men klart det kostar ju ett par tusingar..

hmm, försökte du verkligen???, för så komplicerat är det inte, och verktygen som behövs kostar typ 200:-,, och då får du en hel sats med torxhylsor..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 364 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Okej.. jag har kollat lite mer nu o han säger att den går igång... så de kan vell inte vara så mkt som e fel??

eller?

Tack för alla svar hitills

2 164 Inlägg
21 juli 2007
Går den så är de inte så mycket fel.
Men gör komp prov så du inte råkar ut för nått. Är de inge fel och den går som den ska är de ingen fara.

MVH

F

Sök