2.8 vs. 2.9 VR6 motorerna!

rideharddiefree Höbonde
12 juni 2007 · 228 Inlägg

Jag undrar om det är någon som vet om 2.8 motorn är exakt lika som 2.9 motorn i motorfästen och växellådsfästen osv osv?

Om man skulle säga att jag skulle byta ut min 2.8 liters motor mot 2.9 liters motorn!

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
Mr_Gear Biltokig
30 juli 2007 · 870 Inlägg

rideharddiefree skrev:
Jag undrar om det är någon som vet om 2.8 motorn är exakt lika som 2.9 motorn i motorfästen och växellådsfästen osv osv?

Om man skulle säga att jag skulle byta ut min 2.8 liters motor mot 2.9 liters motorn!

Är inte säker, i golfen var ju 2.9an alltid tillsammans med Syncro(4wd) men i corrado vad den ju Fwd så jag är inte säker på att motorfästen osv är samma i corren som i golfen! men lägg de pengarna du skulle betala för en 2.9 på trim istället, du kan få en del grejer för det!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
AntonK
30 juli 2007 · 208 Inlägg

Låter som en bra idé... Du får säkert bra trim för dom pengarna du ska lägga ut på en annan motor.... Plocka ner topparna och fixa dom. Andra kammar. annat avgassystem och extraktorrör. Borra, porta och plana. big_smile

Wrum!
Peppsi Peppsi
30 juli 2007 · 33 Inlägg

De är säkert inte samma med tanke på syncro tjaffset där. Men va försiktig när du river "topparna". De är väll bara EN bred topp i dom där va? hihi

Varva mera!
Rosthål är lättare än KOLFIBER =D
Emilie Corvette Pingla
30 juli 2007 · 41 Inlägg

Det är samma då jag har bytt ett antal gånger....

rideharddiefree Höbonde
30 juli 2007 · 228 Inlägg

Mr_Gear skrev:

rideharddiefree skrev:
Jag undrar om det är någon som vet om 2.8 motorn är exakt lika som 2.9 motorn i motorfästen och växellådsfästen osv osv?

Om man skulle säga att jag skulle byta ut min 2.8 liters motor mot 2.9 liters motorn!

Är inte säker, i golfen var ju 2.9an alltid tillsammans med Syncro(4wd) men i corrado vad den ju Fwd så jag är inte säker på att motorfästen osv är samma i corren som i golfen! men lägg de pengarna du skulle betala för en 2.9 på trim istället, du kan få en del grejer för det!

Hehe, det får nog bli som du säger. Ringde till en skrot och och hörde lite vad de kostade osv och kom fram till att 2.9 liters motorn som sitter i corradon är det samma fästen osv men all el osv är olika så det är en massa skitpill så det blir att borra och plana eller turbokonvertera men först å främst ska jag få skiten att gå!big_smile

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
Mr_Gear Biltokig
30 juli 2007 · 870 Inlägg

rideharddiefree skrev:

Mr_Gear skrev:

rideharddiefree skrev:
Jag undrar om det är någon som vet om 2.8 motorn är exakt lika som 2.9 motorn i motorfästen och växellådsfästen osv osv?

Om man skulle säga att jag skulle byta ut min 2.8 liters motor mot 2.9 liters motorn!

Är inte säker, i golfen var ju 2.9an alltid tillsammans med Syncro(4wd) men i corrado vad den ju Fwd så jag är inte säker på att motorfästen osv är samma i corren som i golfen! men lägg de pengarna du skulle betala för en 2.9 på trim istället, du kan få en del grejer för det!

Hehe, det får nog bli som du säger. Ringde till en skrot och och hörde lite vad de kostade osv och kom fram till att 2.9 liters motorn som sitter i corradon är det samma fästen osv men all el osv är olika så det är en massa skitpill så det blir att borra och plana eller turbokonvertera men först å främst ska jag få skiten att gå!big_smile

Aha jo hela kabelstammen lär ju vara olika... ett jävla jobb då!
Satsa på lite roligare kammar, porta, plana, slipa in ventiler, annat insug(tror de kallas runner-insug), avgassystem & annan programvara för v-power och du har en hel drös högvarviga pållar sen big_smile
Lite sugtrim på G på min nu, toppackningen har gått så nu ska toppen av och planas och samtidigt tar jag och bekostar att slipa in ventiler, byta tätningar, hårdare ventilfjädrar när toppen ändå är av... nya kammar har jag tyvärr inte råd med sad Sen annan programvara & sportavgas på det så hoppas jag att den ska gå ännu roligare med bra mkt mera varv cool

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang