Chippa eller mappa efter turbo byte?

micke777
2 augusti 2007 · 185 Inlägg

Ska nu byta mitt turbo aggregat till ett större, sitter ett 13G i nu ska bli ett 16T istället.
Ska även byta spridare till blåa.
Nu till frågan, ska jag mappa om den helt eller bara chippa?
Har varit i kontakt med http://www.stjernqvistracing.se/ och dem skulle göra en "specialprogramvara" för mina uppgraderingar. Fungerar det bra?

Senast redigerat av micke777 (2 augusti 2007)

WasteGate
2 augusti 2007 · 397 Inlägg

jag vet inte hur din motor fungerar, men jag bytte från 13C till 18t på min 940 turbo..
Jag har fått ett bränslechip och tändchipp från turbocenter och även bytt till 830 spridare (ljusblå) och ställbar BTR från alutech.. fungerar skitbra allt! Kör med smalbandslambda och den visar fett på höglast.. drar bara lite mer soppa än tidigare!

//stoffe

Decibel
2 augusti 2007 · 2 911 Inlägg

Vanligen på bilar som har ett par år på nacken så har man gjort de flesta kombinationer som går att göra, man har redan programvara för just den kombination du har.
Dom har säkert erfarenhet av just din kombination sen förut och vet var i mappen man kan hämta mer effekt.
Liksom, 2.5T med 3" hela vägen eller från kat (el. orginal) + annan turbo, det finns inte så många olika sätt den kan gå på om det är gjort rätt wink

Mappning är lite "överskattat", men på vissa kärror eller specialskruvningar behövs det, helt klart. Är motorn eller vissa delar lite slitna, så dom ger mindre än en bra skruvad motor gör så är mappning att föredra då det anpassas till den unika bilens möjligheter.

micke777
2 augusti 2007 · 185 Inlägg

Ok, tack för det "Decibel".
Jo, den har ju rullat ett par mil så en mappning känns "lite" dyrt för det.
Så du tror att den kommer fungera bra efter ett chip?

index
2 augusti 2007 · 658 Inlägg

Så länge chipet är anpassat till hårdvaran så ska det funka utan problem wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
micke777
2 augusti 2007 · 185 Inlägg

JoQe skrev:
Så länge chipet är anpassat till hårdvaran så ska det funka utan problem wink

Jo, dem skulle ju göra en "specialprogramvara" för turbon & spridarna.
Så då borde det ju fungera fint. smile

Decibel
2 augusti 2007 · 2 911 Inlägg

micke777 skrev:
Ok, tack för det "Decibel".
Jo, den har ju rullat ett par mil så en mappning känns "lite" dyrt för det.
Så du tror att den kommer fungera bra efter ett chip?

Jadå, bara dom har erfarenhet av kombinationen av prylar du använder, vilket inte brukar vara problem alls om man chippat ett par bilar och vet hur prylarna beteér sig tillsammans.

Rock on

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang