Spricka i växellåda, 9000.

Ksj
31 augusti 2007 · 1 217 Inlägg

Jag funderar på om man kan laga en spricka i en växellåda med kemisk metall?
Upptäckte nämligen en 5-6 cm lång spricka i godset ett par cam från axeln på polarens låda till hans 9000 talladega.

I nuläget trycker den ut ganska mycket olja när lådan blir varm så det är lite kris då han pendlar ca 16mil om dagen och extrabilen sjunger på sin sista vers.

Ingen av oss har tillgång till tig och därför undrar jag om det går att fixa med kemisk metall?

Saab 900 "2.1an" (1992)
masens
31 augusti 2007 · 118 Inlägg

Skulle nog tro att det är större problem att fixa när det är spricka i ett växellådshus. tror inte att det håller att laga med kemisk metall. Troligen ett ras nära förestående, eller redan ett faktum. Så metrialet kommer nog att röra sig och inte hålla tät. Leta reda på en annan låda och byt den. Det är inte allt för svårt

Saab 96 "HUGO" (1975)
Ksj
31 augusti 2007 · 1 217 Inlägg

masens skrev:
Skulle nog tro att det är större problem att fixa när det är spricka i ett växellådshus. tror inte att det håller att laga med kemisk metall. Troligen ett ras nära förestående, eller redan ett faktum. Så metrialet kommer nog att röra sig och inte hålla tät. Leta reda på en annan låda och byt den. Det är inte allt för svårt

Ras ja, glömde nämna det. Ett lager i lådan (jag är okunnig, vet ej vad det va för skit) hade rasat så han hade bytt det. men allt är ju bra nu igen förutom sprickan då:S

Saab 900 "2.1an" (1992)
decib3L Körv
31 augusti 2007 · 3 535 Inlägg

ajajajaj.. Byt växellåda för fan.

Truckdriving Man
Ksj
31 augusti 2007 · 1 217 Inlägg

decib3L skrev:
ajajajaj.. Byt växellåda för fan.

Jo jag sa också det först.. men det är tydligen ganska dyrt då de flesta orginallådor pajjar ändå. så han vill hellre laga sprickan

Saab 900 "2.1an" (1992)
masens
31 augusti 2007 · 118 Inlägg

är det nån som kollat att inget annat som gett upp i lådan? Skulle minst leta upp ett nytt hus

Saab 96 "HUGO" (1975)
Ksj
31 augusti 2007 · 1 217 Inlägg

masens skrev:
är det nån som kollat att inget annat som gett upp i lådan? Skulle minst leta upp ett nytt hus

Japp, polarens farsa har kollat. han jobbar på saab leveransservice och har pulat saab sedan barnsben.

Saab 900 "2.1an" (1992)
bumpe Lastbilsmekaniker
1 september 2007 · 3 878 Inlägg

Köp en rasad låda med helt hus och flytta innehållet från den som läcker till den rasade...

Sprickan kan orsaka att lådan "tjöjer sig" och du rensar ett drev eller att ar som föjld, då har du 2 rasade lådor sen...

Hultman Lastbilschaufför
1 september 2007 · 265 Inlägg

Hadde spricka i mitt växellådshus, rasade till slut big_smile

BMW 525 TDSA "Bruksbilen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang