spelar inte rent...

haank
18 december 2005 · 40 Inlägg

Nu har jag även stött på ett nytt problem. Har inte försökt lösa det så mycket än, tänkte att nån kanske kan säga direkt var felet ligger....

Det här är alltså ljudet i min andra bil.
Det är en dvd enhet från ett märke som heter tenfull och skärm till. Okänt. chingkong direkt import.

Ett fyrtums kitsystem från mds. DLC-4 heter det tror ja. Något år gammalt.
Har flyttat över jensen 4kanals steg från celican. Har tänkt att koppla bas på 2 kanaler och kitsystemena på de andra 2.
Det är ett 2 vägs delningsfilter till kitsystemet. Vet inte var det delar men jag vet att det gör det iaf. Vet att det filtrerar ut basfrekvenser. Har labbat om det redan. Filtren kan vel inte vara orsaken?

Finns ett par saker jag misstänker kan vara felet.
1.RCA kabeln är från biltema.
2.Det kanske är tänkt att man endast ska koppla in bas på stereons rca kablar, för om man väljer att ändra bas på stereon så händrar det basen, och när man ändra trebble(diskant) eller vad det heter då händer det ingenting. Skriv en komentar om jag ska specifisera mig mer.
3. Jorden till stereon är inte av bästa klass. Slutstegets jord är bättre men inte korrekt till 100% kanske.

Nu till problemet
När man lyssnar med volym 0 på stereon så är det inte tyst utan det brusar istället. Vad ska man säga det brusar inte helt oregelbundet utan mer i takt med musiken.
Bruset hörs även litegrann när man spelar med volym på. Det blir dock lite störande om man skruvar upp lite.

Har även en liten fråga angående delningsfiltren. Man kan ställa in -3, -6 el  -9dB på dem? vad är det för skillnad?

Be mig specifisera mig mer om det är nåt som är oklart..........

Sharky
18 december 2005 · 10 287 Inlägg

Hur har du ställt gain på steget?

Har du samma brus om du rycker RCA kablarna?

(Låt nu Haank svara på detta innan alla börja tokgissa).

/Göran

-3 dB på filtret etc brukar vara hur mycket diskanten skall dämpas , dämpa 3 , 6 eller 9 dB relativt mid.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
haank
18 december 2005 · 40 Inlägg

Ska prova det. Men jag borde ju inte få nått ljud i högtalarna alls. Men som sagt ska prova det

TT-Avant
18 december 2005 · 6 851 Inlägg

Sharky skrev:
Hur har du ställt gain på steget?

Har du samma brus om du rycker RCA kablarna?

(Låt nu Haank svara på detta innan alla börja tokgissa).

/Göran

-3 dB på filtret etc brukar vara hur mycket diskanten skall dämpas , dämpa 3 , 6 eller 9 dB relativt mid.

Kan bara hålla med. ofta om man har högt brus så är gain för högt ställd..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Sharky
18 december 2005 · 10 287 Inlägg

Så här:

Rycker du RCA kablarna och:

Bruset är kvar: Problem med steget eller Gain på steget
Bruset försvinner: problem med brus från HU.

/Göran

haank skrev:
Ska prova det. Men jag borde ju inte få nått ljud i högtalarna alls. Men som sagt ska prova det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
haank
18 december 2005 · 40 Inlägg

Problemet måste sitta i HU för det blev knäpptyst när jag ryckte rcan.
Vad är nästa steg nurå tro?

Kan jordningen till HU ha något med saken att göra?

Senast redigerat av haank (18 december 2005)

Drönirettab
18 december 2005 · 21 761 Inlägg

Du skrev ju själv att den inte var bra.
En bra jord är väldigt viktig, det kan bli ganska konstiga fel annars.

Sharky
18 december 2005 · 10 287 Inlägg

Dålig kvalitet på HU med kvantiseringsfel i D/A måhända.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
haank
18 december 2005 · 40 Inlägg

Men kan det vara det som är felet? Alltså jorden på HU som är dålig och då skapar det brus i högtalarna?

La ni märke till det jag skrev om treble och bas justeringen på stereon. Bas går att ändra där. Men inte treble, eller det går att ändra men det händer inget när man ändrar treble.

Tycker det verkar presis som om tillverkaren inte vill att man har nåt annat än bas på stereons rca kabel? för om man spelar bas och HUn inte ger så fin lågnivå signal så spelar det vel inte så stor roll för basen? Basen kan vel inte spela brus? Rätta mig om jag har fel....

Sharky
19 december 2005 · 10 287 Inlägg

Rent teoretiskt så skulle man kunna få självsvängningar i en HU som skulle kunna manifestera sig som brus om man har dålig jord, men jag har hittills aldrig träffat på något sådant fall i verkligheten.

Jag sätter 50 öre på dålig kvalitet på HU eller för hög gain på steget.

(Själva steget i sig är tyst, det har vi nyss visat)

Dra ner gainen på steget så att du styr ut steget till max med strax under max-volym på din HU.
Prova då om du fortfarande störs av brus.

Märkligt att diskant inte går att ändra. Och dina kitsystem har hela diskanter eller?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
19 december 2005 · 571 Inlägg

Byt ut HU:n , troligen paj när det inte händer nått vid justering av treble:n

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
haank
19 december 2005 · 40 Inlägg

Komponenterna är helt nya förutom slutstegen som har sittit i min toyota.. där funkade det perf.
Byt ut HU är vel iaf det sista alternativet, Den kan inte vara paj den e som sagt helt ny.
Jag provar först att jorda om HU ordentligt. Funkar inte det provar jag att koppla på högtalarna utan slutsteg. Alltså direkt på HU och kollar om det fortfarande är brus.

Kan en bas störas av brus? Den kan vel aldrig spela upp brus?

pwilhelm Hewi
19 december 2005 · 571 Inlägg

Att den är ny säger ingenting , den kan vara paj för det ,t.ex lödningar som släppt under transport m,m. Passa på och byt ut den medans du har garantin kvar , att treblen inte funkar beror garanterat inte på dålig jord.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
haank
21 december 2005 · 40 Inlägg

Nu har jag provat diverse saker, provat att jordat om HU.
Bytt till en dyrare variant av rca kabel.
kopplat högtalarna direkt till HU
Inget hjälpte.
Att tilllägga är att bruset endast hörs när volymen är på 0. så jag tror nästan att det får gå.

Sharky
21 december 2005 · 10 287 Inlägg

Vred du ner gainen på steget?

På noll volym är min stereo tyst. Även nu när bilen står i tyst garage på vintern så är det ytterst svårt att höra brus om jag lägger örat mot mid/diskant.

/Göran

/Göran

haank skrev:
Nu har jag provat diverse saker, provat att jordat om HU.
Bytt till en dyrare variant av rca kabel.
kopplat högtalarna direkt till HU
Inget hjälpte.
Att tilllägga är att bruset endast hörs när volymen är på 0. så jag tror nästan att det får gå.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonne_audi
26 december 2005 · 45 Inlägg

har du rca kablen på samma sida av bilen som du har strömkablarna? de kan också ge störningar // jonne

svant
26 december 2005 · 21 Inlägg

man ska dra strömkabel och rcakabel på varsin sida av bilen jag drog på samma sida först då hade jag samma problem som du. Men när man drog dom försig så funkar d prima.

//svante

Senast redigerat av svant (26 december 2005)

Warcry
26 december 2005 · 271 Inlägg

Jag har ett liknande problem i Mustangen. Jag har ganska mycket störningar i stereon (Panasonic Dvd) vid 0 volym, när jag sen startar bilen så har jag mycket högt generatorvin eller liknande i högtalarna.
kan man sätta in ett störningsfilter, och isåfall vart kopplar man på det?

Jag har inget steg inkopplat och har testat med 2st stereos.

elsmurfo
27 december 2005 · 412 Inlägg

Warcry skrev:
Jag har ett liknande problem i Mustangen. Jag har ganska mycket störningar i stereon (Panasonic Dvd) vid 0 volym, när jag sen startar bilen så har jag mycket högt generatorvin eller liknande i högtalarna.
kan man sätta in ett störningsfilter, och isåfall vart kopplar man på det?

Jag har inget steg inkopplat och har testat med 2st stereos.

saxxat från mds:
Det viner/tjuter från högtalarna när bilen är igång.

Det beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsat plåt.
2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.
3. Om inget av ovan hjälper kan MDS Jordisolator ta bort de sista störningarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang