Saab ingen tomgång, går inte riktigt!!

tizon Kinna
19 september 2007 · 146 Inlägg

hejsan alla snälla garaget medlemmar:D nu e de så att jag skulle uppskatta så mycket hjälp och tips som möjligt. Jag har en saab 9000 2.3t 200hk, -92 med tcs. Det började igår med att jag märkte att så fort turbon skulle börja ladda riktigt så blev gaspedalen trög, så fort jag släppte gasen,så blev den lätt och mjuk igen. Så jag fick tips att kolla så klart alla vakuum-slangar och prova att byta magnetventilerna som en sitter på torpedväggen och en på vänster framskärm.Det sitter även en liten backventil (som är svart/vit ) mellan spjällhuset och magnetventilen på torpedväggen. Jag provade då att vända på denna backventil, och körde, och tyckte den kändes bättre bilen. Sedan efter de när jag skulle starta igen, så bara dör bilen igen, ingen tomgång alls. När bilen är varm så ligger den på ca. 500rpm och går lite ojämnt. Har kollat alla slangar,provat att vända backventilen igen, provat att byta plats på magnetventilerna, utan framgång. Turbo/APC mätaren funkar inte heller,den står bara rakt upp. Denna har fungerat tidigare. Jag har hittat en slang som går från magnetventilen på vänster framskärm, och den hitta jag lös under spjällhuset. Någon som kan tänka sig vart den skall gå?? Uppskattar all hjälp!

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
dan-kristian
19 september 2007 · 518 Inlägg

slangen du menar ska nog sitta på spjällhuset,sitter ett utag på/under spjällhuset som är lite svår att hitta.......

charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
20 september 2007 · 64 Inlägg

Edit. Ojojoj.. läste lite fort.

Senast redigerat av charlz (21 september 2007)

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
jonTe
20 september 2007 · 5 710 Inlägg

charlz skrev:
Du hade en lös slange från Mv'n skrev du.

Slangarna från Mv'n ska sitta i:
1. Turbons kompressorhus
2. "Cobran" dvs röret mellan luftburk och turbo.
3. I wg-dosan. Liten guldig rund dosa som sitter fast i turbon.

Njaa MV:n han pratar om är till TCS:n och avlastningsventilen inte MV:n till laddtrycksregleringen.


>>tizon, du har råkat ut för TCS strul vilket medför trög gaspedal, ingen tomgång, lågt laddtryck och förmodligen lyser det en kontrolllampa i panelen.
Kan vara lite varsom men du kan ju börja med den lösa slangen
Den skall sitta i insuget någonstans, kika efter en ledig nippel.

MVH Jonas
..............
tizon Kinna
20 september 2007 · 146 Inlägg

okej ja tackar för svar, jag ska ner sedan och kika på det. Mer hjälp uppskattas:)

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
tizon Kinna
25 september 2007 · 146 Inlägg

Nu har jag varit nere och kikat en hel del, och den slangen som låg löst under spjällhuset,hittade jag en plats till på undersidan av spjällhuset, så den sitter nu. Men problemet kvarstår. DI/APC mätaren rör sig inte alls,den bara pekar rakt upp, och bilen känns som att vara på typ grundladd, svårt för mig och se när jag inte har någon extern tryckmätare. har typ kollat alla slangar,och inte sett något som är fel. Någon med fler tips?

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
Garfield
25 september 2007 · 1 019 Inlägg

tizon skrev:
DI/APC mätaren rör sig inte alls,den bara pekar rakt upp, och bilen känns som att vara på typ grundladd, svårt för mig och se när jag inte har någon extern tryckmätare.

Då har du läck på en vakuumslang. Lossa anslutningen till den slang som går in i kupén (Y-kors) och blås i den, läcker det så får du lyfta på locket över instrumentpanelen och byta den. Är den tät så är det läck på nån slang mellan insuget och slangen du lossade.

tizon Kinna
25 september 2007 · 146 Inlägg

okej,tack för svaret,jag skall ner imorgon och kolla på det.

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
Fredrik-79
25 september 2007 · 2 164 Inlägg

Byt alla vakumslangar och sen återkom.
På en sån gammal bil kan de läcka var som helst på dom.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
tizon Kinna
26 september 2007 · 146 Inlägg

har varit nere och kollat lite idag me, ja hade inte mycke tid på mig, men jag öppnade luckansom sitter över torkarmotorn osv. den stora svarta,jag kunde se slangen som kom från y-korset i motorrummet, upp och sen går den in i kupén, så då måste man väl ta bort hela locket som täcker instrumentpanelen,för att kunna följa denna slang??

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
Garfield
26 september 2007 · 1 019 Inlägg

tizon skrev:
...så då måste man väl ta bort hela locket som täcker instrumentpanelen,för att kunna följa denna slang??

Japp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang