4991
Sök

Ang mätare (ladd, vaccum)

539 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Tjenare!...

Jag undra lite om dessa mätare vaccum å ladd tryck.

jag har en vaccum mätare sitter i bilen men jag tycker den mäter helt konstigt... det finns en röd sida å en grön sida.. men då bilen står still och ingen gas ges så står mätaren rakt upp å när man ger fullt så slår den i bött på rödd, å det är ju som det ska.. MEN, mätaren går ALDRIG ner på grönt nån gång.. har jag kopplat fel lr ska det vara så?... jag har kopplat på en vaccumslang på insuget..

å ang ladd trycks mätare, kopplar man in den på wg slangen med t-kors lr på ex samma slang som vaccum mätaren?

MVH

Forummoderator
26 670 Inlägg
27 september 2007
Nu vet jag inte hur det är med vacuum men de mätare jag har - oljetryck och el - måste man jorda för annars visar de helt fel. Kanske inte är det..men värt att kolla upp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

539 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
AirOne skrev:
Nu vet jag inte hur det är med vacuum men de mätare jag har - oljetryck och el - måste man jorda för annars visar de helt fel. Kanske inte är det..men värt att kolla upp?

aha aa de tär inte gjort än... får väll se till å fixa:D

MVH

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 september 2007
nej.. helt fel. elen till en tryck/vakuum mätare är enbart för belysningen.

prova motorbromsa lite rejält sak du se att du får över den på grönt.

röda på mätaren innebär noll i vakuum (vakuum är undertryck) dvs rött på max är samma som ute i luften. och grönt max motsvarar förmodligen runt -1bar.

på tomgång borde du ligga ungefär mellan mitten på mätaren eller närmare gröna.
graderingen på mätaren ska ge ett hum om soppaförbrukningen är det tänkt.. dvs grönt = soppasnål körning.

undertrycket blir mellan gas-spjället och motorn då motorn hela tiden suger luft och spjället förindrar detta vilket ger ett undertryck i insuget.

btw.. jag suger på skriva... men hoppas det förklarade nått

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

539 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
myrando skrev:

röda på mätaren innebär noll i vakuum (vakuum är undertryck) dvs rött på max är samma som ute i luften. och grönt max motsvarar förmodligen runt -1bar.

graderingen på mätaren ska ge ett hum om soppaförbrukningen är det tänkt.. dvs grönt = soppasnål körning.

undertrycket blir mellan gas-spjället och motorn då motorn hela tiden suger luft och spjället förindrar detta vilket ger ett undertryck i insuget.

det betyder att antingen så kan inte min bil gå soppa snålt!tongue.. lr så är det fel vakum slang från insuget... får leta efter bättre direkt efter spjället..

på tom gång står den rakt upp frågan är om de tblir så stort vakum att den går ner på grönt:S...

MVH

Forummoderator
26 670 Inlägg
27 september 2007
myrando skrev:

Jag om nån är trögtänkt men jag fattade vad du menade tongue
Som sagt...jag bara gissade och hade fel. Men nu vet även jag smile
Så om man skaffar en vacuum...är det bara att koppla in den där plus ström?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
27 september 2007
har också vacuum mätare i min bil, på tomgång står den lite till vänster från rakt upp. när jag gasar fullt så åker den i bott direkt, men vid normal gas ligger den i mitten av de röda.. vid motorbroms så går den ner på de gröna,,

hur menade ni med att den fungerade har inte fattat de riktigt? yikes

när den står på max är det alltså samma tryck som de är ute i luften, å när den går neråt på grönt så är de vacuum? så det blir ett vacuum när motorn inte suger in luften? är lite trög nu på kvällen roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 september 2007
Moser skrev:
har också vacuum mätare i min bil, på tomgång står den lite till vänster från rakt upp. när jag gasar fullt så åker den i bott direkt, men vid normal gas ligger den i mitten av de röda.. vid motorbroms så går den ner på de gröna,,

när den står på max är det alltså samma tryck som de är ute i luften, å när den går neråt på grönt så är de vacuum? så det blir ett vacuum när motorn inte suger in luften? är lite trög nu på kvällen roll

motorn vill alltid suga så mycket luft som möjligt. när gasspjället täpper till i insuget så kan ju inte motorn suga hur mycket luft som hälst och då uppstår ett undertryck bakom spjället. dvs vakuum.

vakuum och laddtrycks ska ha en slang kopplad till någon stans runt insuget. vanligtvis kapar man en vakuum slang någon stans och sätter ett t-kors. isf gör det så nära insuget som möjligt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

539 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
myrando skrev:
Moser skrev:

motorn vill alltid suga så mycket luft som möjligt. när gasspjället täpper till i insuget så kan ju inte motorn suga hur mycket luft som hälst och då uppstår ett undertryck bakom spjället. dvs vakuum.

vakuum och laddtrycks ska ha en slang kopplad till någon stans runt insuget. vanligtvis kapar man en vakuum slang någon stans och sätter ett t-kors. isf gör det så nära insuget som möjligt.

jag har ju kopplat mitt med t-kors från insuget.. imorse då jag åkte till skolan så prova jag med att motorbromsa riktigt kraftigt så till och med lådan vinde till.. men inte en reaktion från vakum mätaren:S... jag kolla ochså hur mätaren stod på domgång å de tär lite till höger från rakt upp... så nått måste ju va tokigt?tongue

MVH

539 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
nu var det fixat!... jag koppla på vakumslangen från btr,n (bräsletrycks regulatorn) istället å då funka det klockrent:D

MVH

736 Inlägg
28 september 2007
Tänkte just säga att man måste kolla att vacumslangen man tar från inte har en backventil för då visar ju mätaren fel...

Sök