ryckig gång när bilen är kall , 200sx s13

m3l1n
2 oktober 2007 · 200 Inlägg

när jag startar bilen och ska köra den så känns den som om man skulle bromsa på pedalen med den lite lätt flera gånger , men så fort motorn blir varm så är det inget..
men om man låter turbon ladda lite så släpper det så går det jämt..
sen har bilen blivit slöare på sista tiden


turbon är slut den glappar en hel del..
lambdasonden är inte fult påskruvad pga gängpaj men den läcker inga avgaser och den är jordad.

kan det vara att turbon glappar så mkt att den har svårt att snurra bra och när det blir varm så sväller metallen och glappet blir mindre ?

har ni några ideer ?
svårt att förklara exakt hur det känns men säg till om ni inte fattar nått

Snoppen
2 oktober 2007 · 543 Inlägg

Testa att byta solonoiden.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Juka
3 oktober 2007 · 74 Inlägg

Jag hade liknande på min. Den svarade dåligt på gas och ryckte lite smått när den var kall. Men så fort man fick lite laddtryck så gick den bra. När den var varm gick den bra hela tiden.
Sen fick jag högt lambdavärde på besikningen så jag bytte lambdasonden och nu går den perfekt igen.

tecman
3 oktober 2007 · 1 741 Inlägg

min chansning är "kallstartshanteraren" den styr bränsletrycksregulatorn.

men sen sak bör du veta.. du ska inte gasa innan oljan blivit varm på en turbo bil.. uppskattas inte av turbon eller av resten av motorn.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
m3l1n
3 oktober 2007 · 200 Inlägg

tecman skrev:
min chansning är "kallstartshanteraren" den styr bränsletrycksregulatorn.

men sen sak bör du veta.. du ska inte gasa innan oljan blivit varm på en turbo bil.. uppskattas inte av turbon eller av resten av motorn.

jo jag vet det gör jag vanligtvis aldrig heller men nu när den går dåligt så testade jag hur den gick när man laddade ..

Juka
3 oktober 2007 · 74 Inlägg

det gör jag aldrig heller, men det räckte med 0,1 bar för att ryckningarna skulle sluta på min och det kan man ju komma upp i utan att gasa särskilt mycket.

m3l1n
4 oktober 2007 · 200 Inlägg

jag får kolla allt i vinter när jag ska uppgradera lite i motorn.en lambdasond kostar 1800kr på nissan och sätta fast den i en downpipe som gängen är helt slut på och kanske dra sönder den nya lambdasonden känns dumt. ska ställa av bilen men tack för tipsen!

Ante89
5 oktober 2007 · 15 Inlägg

Har exakt samma fel på min, känns som man bromsar lite lätt emellanåt när motorn är kall..Hittar du felet så kan du ju skriva vad de va så ja kan se om de funkar på min me:)

JRP mek
6 oktober 2007 · 59 Inlägg

finns som sagt lite grejor som det kan vara fel på..

finns som nämnt en solenoid som styr bränsletrycksregulatorn när bilen är kall. den ökar bränslet lite då alla motorer som är kalla har svårt att förånga bensinen ger man den lite mer.. sitter en bit ner på vänstra hjulhuset..

sen sitter det en tillsatsluftslid fram under spjällhuset som släpper till extra luft när motorn är kall.. mest för att höja tomgången..

finns mer saker som kan va fel svårt att säga när det inte är irl utan på ett forum..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
Juka
7 oktober 2007 · 74 Inlägg

Du kan köpa en lambdasond på biltema bara för att testa med. Kostar typ 300 eller nåt. Blir det bättre med den kan du ju köpa en riktig från Nissan sen.

leo_m83
7 oktober 2007 ·

Jag kan nästan garantera att det är din lambda som krånglar eftersom den mäter mängden syre som kommer från motorn och feta / minskar med soppa. I ditt fall minskar den, varför bilen går hackig. köp en begagnad lambdasond från skroten. kostar ca 600kr .Jag har läst på 200sx kluben att universal lambdan kan ställa till med en hel del problem, varför man inte ska köpa det. Från nissan kostar det 1800. Köpte en själv från skroten men det var inte det som var fel på i min bil. Så jag har en över. Om du vill köpa den, skriv ett pm.

TritoN Motorburen Ungdom
7 oktober 2007 · 499 Inlägg

tecman skrev:
min chansning är "kallstartshanteraren" den styr bränsletrycksregulatorn.

men sen sak bör du veta.. du ska inte gasa innan oljan blivit varm på en turbo bil.. uppskattas inte av turbon eller av resten av motorn.

Du ska inte varva en kall motor även om den inte har turbo , för det sliter något så gud in åt h***** fast att man inte tror det . smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang