5515
Sök

volvo växellåda: kan man byta M47 till M46 på volvo 945 utan problem

375 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#1
Nån som vet om man kan byta M47 till M46 på volvo 945 utan problem. Passar det rakt på bara?

M46 är väl 4vxl med över och M47 är 5vxl om jag inte har blandat ihop dom?


The one and only
1 091 Inlägg
19 oktober 2007
#2
Mekaniskt passar den "bolt on" men du måste flytta bak växellådsbalken ett steg (det finns färdiga hål bara o skruva i) Sen måste du ha kortare kardan, enklast är ju o ta från samma bil som växellådan kommer ifrån.

Elen finns det lite olika varianter på, simplast blir att bara koppla en vippströmbytare (på/av) via ett slutande räle för att mata solenoiden med ström. Annars om du vill vara seriös så fixar du ett riktigt OD-relä o kopplar in spärren så att overdriven bara funkar på 4 o.s.v....



stämmer bra, M47=5vxl. M46=4vxl+OD

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

375 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#3
okej, tackar för det!
Är någon låda bättre än den andra? värt att byta?
Hade en 745a med od och har för mig att det var lägre varvtal i motorvägsfart. Eller minns jag fel kanske?


Smålänning
7 887 Inlägg
19 oktober 2007
#4
M46 sägs ju vara hållbarare, och kanske är det, för den är ju standard på TIC och 16valve.
På mitt märke där rasar lådorna vad fan man än hänger dit wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

375 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
M46 sägs ju vara hållbarare, och kanske är det, för den är ju standard på TIC och 16valve.
På mitt märke där rasar lådorna vad fan man än hänger dit wink

hehe jo det är väl allmänt känt att saab lådor inte är dom bästa, du får väl gå med oss i volvo sekten i stället tongue

det där med utväxlingen på lådorna borde det ju finnas data på nånstans? Får ta och googla lite kanske.


2 118 Inlägg
19 oktober 2007
#6
min 740 gle -88 med B230e och m46 varvar ca 2500rpm i 110km/h och prick 3000 i 130 smile

D.i.l.l.i.g.a.f

375 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#7
NJ_ skrev:
min 740 gle -88 med B230e och m46 varvar ca 2500rpm i 110km/h och prick 3000 i 130 smile

Precis! Då mindes jag rätt smile


8 156 Inlägg
19 oktober 2007
#8
Vad är det för skillnad i utväxling på dom?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

The one and only
1 091 Inlägg
19 oktober 2007
#9
M46 har 0,79:1 4:an+OD
M47 har 0,83:1 på 5:an
M47II har 0,82:1 på 5:an

övriga växlar är utväxlingen lika mellan lådorna

o som sagt så är M46:an lite kraftigare än M47:an


bara overdriven funkar som den ska så tycker jag att M46 är det bättre alternativet men om det är värt o byta är ju en annan fråga....

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

375 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#10
tackar för bra svar, får så om det blir läge att byta. M47an jag har nu har nog sätt sina bästa dar. så det kanske kan vara värt att byta med tanke på bensinförbrukningen och ljudnivån på motorväg om det inte är för mkt jobb.


huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2007
#11
Det sitter ju M46 på 940 Turbo fram till årsmodell 1993 tror jag.
Försök få tag på en sån smile Tror växellådshuset är i aluminium på 940.

Edit: M90 sitter ju på 940 med B230FK (lättryckaren) from 1995.
Men TROR de sitter på 940 Turbo (B230FT) redan 1994 också.
Senast redigerat av steifan (19 oktober 2007)


557 Inlägg
19 oktober 2007
#12
så vitt jag vet så kom M90 till B230FT och B230FK år 95

//Jerry

375 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#13
Är M90 tåligare eller bättre på något sätt jämfört med M47? Är det också 4+od?


10 287 Inlägg
21 oktober 2007
#14
M90 är betydligt tåligare. Det är en treaxlig femväxlad låda som togs fram till 850 (M56) och som man vred på och moddade huset och döpte till M90. Finns med två bultmönster - ett (det vanligaste) till gamla rödblock och ett mera sällsynt till 95 och nyare 960/S/V90 med manuell låda.

Varianter:

Lite info om M90 växellådan:
(orginal art.nr till vänster - "1208789" - ersättningsnummer till höger "5003985")

1208675/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208782/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208789/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208790/hög/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208810/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208812/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208856/hög/standard/M90 D24TIC ( RS) = 5003987 D24TIC
1208857/låg/standard/M90L (RS) =5003994 B230FK
1208883/hög/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208884/hög/standard/M90H =5003985 B200/230FT
1208885/hög/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208912/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208935/hög/lång/M90H2 = 5003986 B6254S
1208936/hög/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208937/låg/standard/M90L = 5003994 B230FK
1208944/låg/lång/M90L2 = 8111095 B6304S2
1208947/låg/lång/M90 L2FT5 = 8111096 B230FK 5DRS!
1208976/låg/lång/M90L2 D24TIC = 8111109 D24TIC


Utväxlingar M90:
....................M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln....3.54:1... 3.54:1... 3.91:1... 3,91:1
2:a växeln....2.05:1... 2.05:1... 2.20:1... 2.20:1
3:a växeln....1.38:1... 1.38:1... 1.38:1... 1.38:1
4:a växeln....1.00:1... 1.00:1... 1.00:1... 1.00:1
5:a växeln....0.81:1... 0.70:1... 0.81:1... 0.70:1


/Göran

aenfors skrev:
Är M90 tåligare eller bättre på något sätt jämfört med M47? Är det också 4+od?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

429 Inlägg
21 oktober 2007
#15
Sharky skrev:
M90 är betydligt tåligare. Det är en treaxlig femväxlad låda som togs fram till 850 (M56) och som man vred på och moddade huset och döpte till M90.

/Göran

aenfors skrev:
Är M90 tåligare eller bättre på något sätt jämfört med M47? Är det också 4+od?


Men har M56 också problem med 3:ans stoppring? Att den släpper...
För det finns ju 850 med runt 500hk och har inte ens rört lådan.


10 287 Inlägg
21 oktober 2007
#16
Det är inte effekten som får synkringen att ge sig. Det är växlingarna. Och det är inte effekten som mosar drev - det är vridet och fästet.

Jag vet inte om du såg Bilsportcontainern när den fanns. Vi hjälpte Bilsport att bygga den och med Claus hjälp på Turbocenter så hade den runt 400Hkr. Med bra fäste och ettansväxel så fanns inga kugg kvar på dreven.

/Göran

P.S. Det sittr likadana synkringar i M56 och M90, men det finns olika generationer av ringar som håller mer eller mindre bra för misshandel. Så när man säger "orörd" så måste man öppna och kolla vilka ringar som sitter för att veta hur det håller.

jonas 740 skrev:
Men har M56 också problem med 3:ans stoppring? Att den släpper...
För det finns ju 850 med runt 500hk och har inte ens rört lådan.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

429 Inlägg
21 oktober 2007
#17
Sharky skrev:
Det är inte effekten som får synkringen att ge sig. Det är växlingarna. Och det är inte effekten som mosar drev - det är vridet och fästet.

Jag vet inte om du såg Bilsportcontainern när den fanns. Vi hjälpte Bilsport att bygga den och med Claus hjälp på Turbocenter så hade den runt 400Hkr. Med bra fäste och ettansväxel så fanns inga kugg kvar på dreven.

/Göran

P.S. Det sittr likadana synkringar i M56 och M90, men det finns olika generationer av ringar som håller mer eller mindre bra för misshandel. Så när man säger "orörd" så måste man öppna och kolla vilka ringar som sitter för att veta hur det håller.

jonas 740 skrev:
Men har M56 också problem med 3:ans stoppring? Att den släpper...
För det finns ju 850 med runt 500hk och har inte ens rört lådan.


Okej, så M90 håller för rätt mycket om man inte växlar fel?

Det var väl M90 från 97-98 eller 96-98 som har "förstärkt" synkring på 3an?


10 287 Inlägg
21 oktober 2007
#18
Man kan aldrig lita på Volvo till 100%. Detta är väl i princip sant men fanns det kvar andra på hyllan så användes dom också....

/Göran

jonas 740 skrev:
Det var väl M90 från 97-98 eller 96-98 som har "förstärkt" synkring på 3an?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök