saab 9-3 2,0t ryker vit

kenta_89
28 oktober 2007 · 73 Inlägg

saaben har börgat ryka vit när man startar den
men sen när den kommit upp i arbettemp så försviner röken
funderar på¨om det är topplock packning som har gåt

Senast redigerat av kenta_89 (28 oktober 2007)

John87 Stolt Volvoägare
28 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Ryker antar jag du menar? smile

Det kan det vara.
Ryker det varje gång du startar eller bara när den stått ett tag?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MrTurbo Better than God \o/
28 oktober 2007 · 1 882 Inlägg

Kan vara kondens i avgasystemet. Försvinner kylvatten?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
epapower
28 oktober 2007 · 593 Inlägg

kolla om det försvinner vatten?? även om möjlightet finns mät HC halten me avgasmätare i expansionkärlet,, där ska det vara i stort sett noll, annars har du åkt på en topppackning, o kondens i avgassytemet brukar ju inte ryka direkt vitt, blir ju bara lite vatten som rinner ut när man kör sen..

lycka till nu

justera
28 oktober 2007 · 16 Inlägg

Du kan även kolla om toppackningen har gått genom att be någon varva upp bilen till typ 2500 varv och då öppna locket till expansionskärlet. Är det ett övertyck där då så har troligtvis toppackningen gått. Du kan även känna på kylarslangarna. Är de "stenhårda" så har du ett övertryck i systemet som inte skall vara där. Är allt OK så kan du klämma ihop kylarslangarna med fingrarna utan problem.

Om det bara ryker vitt när du startar så är det nog bara kondensvatten. Håll handen för avgasrörets mynning och lukta sen på handen. Luktar det sött så är det glykolvatten (glykol=socker) och då är det vatten från kylsystemet som följer med ut, men om det inte luktar nåt eller "bara" avgaser så bör det vara kondens.

Lycka till!

sveddan
28 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

Är det topp-packningen som gått så borde röken inte avta när motorn blivit varm, hade nyligen samma problem med min bil och det var packningen.
Jag hade tur eftersom det läckte ut olja i kylsystemet (högre tryck i motorn) istället för att kylvätskan läckte in i motorn. Eftersom glykol är gjort på socker så hade effekten av det blivit att vätskan klumpat ihop sig i oljan vilket med all sannorlikhet hade medfört motorras.
Röken ut blev vit i början och övergick sedan till blå - pga det trodde jag att det var turbon som var på väg att paja.
Ett bra sätt att ta reda på om cyllarna läcker är att ta ett kompprov på verkstaden.
/Jocke

kenta_89
28 oktober 2007 · 73 Inlägg

kenta_89 skrev:
saaben har börgat ryka vit när man startar den
men sen när den kommit upp i arbettemp så försviner röken
funderar på¨om det är topplock packning som har gåt

har inte tänkt på om den drar kylarvatten eftersom jag
såg  i dag att den rök onormalt mycket
men det luktar inte avgaser i behållaren

KarlNilsson Örebroare i exil
28 oktober 2007 · 970 Inlägg

Låter som ett vevhusventilations symptom. Kollat så den inte är igensatt?

Hej FRA!
kenta_89
28 oktober 2007 · 73 Inlägg

_Kekke_ skrev:
Låter som ett vevhusventilations symptom. Kollat så den inte är igensatt?

vevhusventilationen är byt till den nya
pratade med en kommpis han hade haft samma symtom men det var turbon

sveddan
29 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

kenta_89 skrev:

_Kekke_ skrev:
Låter som ett vevhusventilations symptom. Kollat så den inte är igensatt?

vevhusventilationen är byt till den nya
pratade med en kommpis han hade haft samma symtom men det var turbon

Men är det turbon så lär den bildas blårök då det ofta samlas olja i turbinhuset, när det förbränns bildas tjock, mörk rök.
Är det vevhusventilationen så borde den dricka på tok för mycket olja med jämna mellanrum.

alexus65
29 oktober 2007 · 152 Inlägg

Att den ryker lite vit när den är kall är ju helt normalt. Dock inga mängder rök och så ska det ju avta när den är varm.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Fredrik-79
29 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

När turbon går är de en vit blå rök.
Kan du lukta på avgaserna så märker du om de är mer en oljeblandning i lukten för då är de garanterat turbon.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
TheBlackBullit
29 oktober 2007 · 195 Inlägg

jag har haft samma fel på min och det var turbon.
det som händer är att den rycker som fan när den är kall sen så lucktar det konstigt.
men det slutar alldrig att rycka den rycker som mäst när den är kalla och så blir det minnder när den är varm fast det är fortfarande mycket rök för att vara normalt

BMW E39 M5 (2000)
sveddan
29 oktober 2007 · 1 453 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
jag har haft samma fel på min och det var turbon.
det som händer är att den rycker som fan när den är kall sen så lucktar det konstigt.
men det slutar alldrig att rycka den rycker som mäst när den är kalla och så blir det minnder när den är varm fast det är fortfarande mycket rök för att vara normalt

Precis, är det turbon lär det även märkas när du kör då bilen blir ordentligt ryckig vid gaspådrag (inte ryckig som när motorfästena är slitna...)

Att det ryker mer när motorn är kall är därför att det samlats mer olja när den stått ett tag som då förbränns, när man kör är förbränningen redan igång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang